Magyar idő szerint hajnali három órakor 78 hajó vágott neki a Rolex Sydney Hobart idei kiadásának.


© Carlo Borlenghi / Rolex
A középtávú időjóslás nem volt túlzottan helyénvaló, hiszen gyengébb lett a szél, mint azt négy napja még sokan hitték. Az mindenesetre bizonyosnak látszik, hogy a szél jelenleg is délről fúj és mivel a hajók is erre tartanak, cirkálniuk kell.



A déli, délnyugati szél eleinte 10-15 csomó körül alakul, majd dél fele haladva 15-20 csomósra erősödik, helyenként akár 25 csomós befújásokkal. A swell akár 3-4 méteres is lehet, amit ha megfúj a szél is, rájöhet egy-két méter magas szélhullám is, ami már 5 méteres is lehet –állt a kompetens meteorológiai jelentésben.



Szerdára a szél és a hullámzás gyengülését vetítik előre az ezzel foglalkozó szakemberek.



Sok minden múlik csütörtökön, amikor a szél várhatóan átleng északra a Bass-szoros környékén, de ekkorra az élen állók már Hobartban lehetnek.



A Skandia skippere, Grant Wharington sincs eldőlve az időtől, mivel tavaly egy versenyen cirkálásra számítottak, így 15 tonnás bulbát pakoltak fel és mehettek bőszélben. Most fordított a helyzet, a bulba 2,5 tonnával könnyebb és várhatóan végig cirkálni fognak.



A Wild Oats XI hagyta el először a „Sydney végét jelölő táblát”, miután tökéletes rajttal hagyta maga mögött riválisait. Kevesebb, mint hét perc alatt suhant le a Sydney-öböl kijáratához a keskeny szürketestű, a Skandia jött másodikként, a Maximus harmadikként.



A két ausztrál maxi jobban járt a nyugati oldallal, mivel a Maximus a keleti oldalon gyengébb széllel volt kénytelen haladni.



Az első kritikus taktikai döntés akkor várt a hajósokra, mikor kiértek az öbölből: Maradni benn a part mellett, vagy vágta ki az óceánra az erősebb szélért, amely nagyobb hullámzással párosul. A másik taktikai döntés, hogy ki mikor vesz vissza a lendületből. Az első számú törvény az óceáni versenyzésben az, hogy be kell futni ahhoz, hogy nyerjen az ember.



Mike Sanderson ki is jelentette, hogy ők bizony nem az abszolút győzelemre gyúrnak, az IRC győzelem az, ami reális.



Az említett taktikai húzást a második, immáron Hobart felé zöld utat jelentő, offshore pályajel után léphették csak meg a versenyzők. A Wild Oats XI nem változtatott irányt és a nyílt víz fele tartott, míg a Skandia egyből a part fele takkolt. Utánuk érkezett a Maximus, az ABN Amro One és az Ichi Ban. Az éllovasok 12-14 csomós sebességgel haladnak.



A kikötőben eközben a kisebb hajók megszenvedték a lelkes nézősereg által felkavart vizet. Az erős handicap versenyzők, úgy, mint a Loki, a DHL, a Yendys és a Wot Yot nem messze az élenállóktól kerülte az első pályajeleket. A mezőny legkisebb hajója, a 9 méteres és 74 éves Maluka nem is ért fel rosszul a bójákhoz és csak 11 percet kapott az elsőktől.