Kezdjük azzal, hogy vontatást végezhetünk mi is és vontathatnak bennünket is. Vontathatnak bennünket géphajóval és vitorlással. Az általunk vontatandó hajó lehet vízi sporteszköz, csónak, jolle, tõkesúlyos hajó és kisgéphajó.

Egy hajó vontatására különbözõ okok miatt kerülhet sor:

a) másik kikötõbe történõ átszállítás,

b) versenyre érkezés, versenyrõl távozás (szélcsend, vagy más sürgetõ ok miatt),

c) elsõsegély nyújtása,

d) borulás,

e) szélcsend, vihar elõl menekülés, stb.

Kezdjük azzal, hogy vontatást végezhetünk mi is és vontathatnak bennünket is. Vontathatnak bennünket géphajóval és vitorlással. Az általunk vontatandó hajó lehet vízi sporteszköz, csónak, jolle, tõkesúlyos hajó és kisgéphajó.

Amennyiben vitorlás kishajóval, vagy kisgéphajóval vontatunk uszonyos hajót, lényeges, hogy a vontató kötelet a vontatandó hajó tengelyében kössék meg a vontatandó hajó orrvereténél megvezetve. Versenyzõknél megszokott dolog, hogy az árbocnál rögzítjük a vontató kötelet. Amikor több hajót vontatunk, célszerû a vontató kötélre egy “glattot” kötni, és abba rögzíteni a következõ vontató kötelet. Így a vontatmány húzó ereje a kötélen érvényesül, nem a hajót kínozza. Mivel uszonyos hajót említettem, az uszonyt vontatáskor fel kell húzni! A vontatott hajón legyen kormányos.

Tõkesúlyos hajó vontatása esetén az eltérés abban mutatkozik, hogy a tömeg lényegesen nagyobb lehet, mint uszonyos hajó esetén, ezt mindig számításba kell venni.

Gyakran elõfordul, hogy erõs szél esetén széllovast kell menteni. Az embert általában nehézség nélkül kimentjük, de mi legyen a szörffel? Az ember nem szívesen fogja magára hagyni a szörföt. Szinte mindenki látott már szörföt, így könnyen elképzelhetõ, hogy a vitorla, fordító és árboc szétszerelése nélkül a felszerelés nehezen menthetõ kishajóval. Csónakot, egyéb sporteszközt is lehetõség szerint vontassunk kormányossal, nagy segítség, ha nem kormányzás nélkül kell rövid kötélen vontatni.

Felborult jollét vissza kell állítani, a vitorlákat le kell húzni, ezután vontatható a már leírt módon. Abban az esetben, ha megtelt vízzel és a helyszínen nem megoldható a víztelenítése, rövid kötélen vontassuk oly módön, hogy a legénység egyik tagja a hajó háisó részét terhelve segítsen a kormányzásban. Mint látjuk, a vitorlázásnak nem csak napsütötte oldala van, de minden oldala szép.

Kötélmunkák.

Mint ahogy a kötélfajtákat már tárgyaltuk, láthatjuk, hogy álló kötélzetrõl és mozgó kötelekrõl beszélünk. Az álló köteleket gyárilag készre szerelik a hajó típusénak megfelelõen

A drótköteleket régebben “fukszolták”, de ma már terminálokat, nipliket használnak. Ebbe a kötélfajtába soroljuk a merevítõ köteleket, bowdent, ami fõleg az árboc kötélzete. Drótköteleket olyan helyeken használunk, ahol a nyúlást kis keresztmetszet mellett keli csökkenteni.

Ma már egyre jobban elterjed a viszonylag kis keresztmetszet mellett nagy szakítószilárdságú, nem nyúló körszövött kötél használata. Anyaga: mûanyag, a poli- család valamelyik fajtája. Ezek hajlékony kötelek. Szorító, nem szorító, de rögzítõ kötések végezhetõk velük. Tanfolyamainkon természetesen megtanítjuk a szükséges kötéseket. Ezeket a köteleket varrással is rögzíthetjük egymáshoz, vagy valamilyen szerelvényhez.