Napjainkban a nagyhajós vitorlázás átalakult, megváltozott. A 20 évvel ezelőtti állapothoz képest a profizmus nagyobb szerepet játszik. Léteznek olyan osztályok ahol a valamikori kishajós élversenyzők képviselik a mezőny nagy részét, új egységes tervezésű osztályokban zajlanak a legélesebb küzdelmek, mégis a rendszer szervezése nehezen vagy egyáltalán nem alkalmazkodik az új kihívásokhoz.
Napjainkban a nagyhajós vitorlázás átalakult, megváltozott. A 20 évvel ezelőtti állapothoz képest a profizmus nagyobb szerepet játszik. Léteznek olyan osztályok ahol a valamikori kishajós élversenyzők képviselik a mezőny nagy részét, új egységes tervezésű osztályokban zajlanak a legélesebb küzdelmek , mégis a rendszer szervezése nehezen vagy egyáltalán nem alkalmazkodik az új kihívásokhoz. Az állandó feszültségek a Kékszalag, a Bajnokságok és a hajóosztályok körül keserű szájízt ad a hobbiból versenyzőknek. Az állandó viták nem teszik népszerűvé a sportot.
A probléma megoldása valahol a gyökereknél keresendő:
A Nagyhajós Bizottság felépítése ragaszkodik egy régi sémához. De az érdekek már nem egyeznek nagyon sok fontos kérdésben. Nem nehéz belátni, hogy a 20 osztálykapitányból álló testületben olyan érdekkülönbségek lépnek fel, ami nehézzé teszi a döntéshozatalt. Jó, igazán hasznos döntések nem születnek, mert képtelenség megszavazni ezeket. Leggyakrabban inkább csak a problémák továbbgörgetése jelenti a megoldást sok kérdésre.
Emelett a Szövetség Elnöksége is inkább a Nagyhajós Bizottságra tolja a kérdések megoldását és akik, az előbbieknél fogva képtelenek megoldani azokat. Osztálypolitika és irányvonalak csak elméletben léteznek. Ennek következménye, hogy egy erős osztály aki jelentős részét képviseli a nagyhajózásnak képtelen érvényre jutattni egy elképzelést, mert a kisebb osztályok lépten nyomon -jogosan a saját érdekeik megvédése miatt- megtorpedózzák azt.
Ez a szervezet mindenképpen megért egy változásra, de pontosan a saját szervezeti felépítése nehezíti meg a változást. A Felügyelő bizottság az Elnökség megbízásából megvizsgálta a kérdést és néhány építő jellegű javaslatot tett az ügyben. Ez sajnos látszólag nem éri el a kívánt célt és ismét csak nem történik semmi.
Milyen megodlások lehetnek:
Valójában már négy közel egyenlő csoportra osztható a Nagyhajós Bizottság. Ezek az én elképzeléseim szerint a következőek:
One Design, vagy egységes tervezésű osztályok: Ide tartozna a 8MOD, Sudár Regatta, Asso99, Elliott770, Scholtz22, J24 és a Dragon
Klasszikus osztályok: 30-as Cirkáló, 50-es Cirkáló, 40-es Cirkáló, Európa 30-as, 25-ös túrajolle, Összevont cirkáló, 22-es cirkáló,
Yardstick Osztályok: YS1, YS2, YS3,
Sport osztályok: Sudár Sport, Regina, 70-es cirkáló, 33-as
Ezek a csoportok nem a Nagyhajós Bizottság albizottságaiként működnének, hanem ahelyett hasonló jogokkal, csak úgy mint az Utánpótlásbizottság, Olimpiai Osztályok bizottsága.
Ez a felállás több előnynel jár. Egyrészt specializálni lehetne a versenyeket, hisz egy évben 40 körüli nagyhajós verseny van és képtelenség mindegyikre elég hajót összeszedni.
A Bajnokságok szervezésénél külön kiírható ennek a négy csoportnak a Bajnoksága és minden csoport olyan pályát választhat magának ami a legjobban megfelel.
Emellett talán jobban eladható egy specializált Bajnokság attól függően, hogy a média melyik igényét képes kiszolgálni az.
A problémákat az okozná, hogy számtalan olyan kérdés merül fel, főleg az első időkben ami még minden flottára vonatkozik. Ezt képes lenne megoldani egy-egy a csoportok által kijelölt bizottságvezetőkből álló testület.
Természetesen ez is csak egy elképzelés nyilván tele hibákkal.Mégis úgy gondolom, hogy ez egy lehetőség lehet a tornyosuló problémák megoldására és a felesleges háborúk elkerülésére.