A 36. Kékszalag előzetes sajtóinformációja

Előzetes sajtóinformáció

2004 július másodikán délelőtt fél tízkor rajtol el Balatonfüred előtt a  T-Mobile Nagydíj Kékszalag vitorlásverseny mezőnye.  A verseny célja: minél hamarabb megkerülni a Balatont. A legrövidebb idő alatt célba futó hajó egy évig viselheti a Balaton legirigyeltebb vitorlástrófeáját: a Kékszalagot.

Ez a leghosszabb távú tókerülő verseny Európában. 1934-ben rendezték meg először – a tengeri sebességi versenyek mintájára. A háborús évek kimaradtak a verseny históriájából és volt idő, amikor csak minden második évben rendezték meg – ezért a 2004. évi Kékszalag sorrendben a harminchatodik.


Különlegességét az adja, hogy az idén a szabályok értelmében indulhatnak a legkorszerűbb, könnyű építésű, trapézos vitorlások – például a Liberák is –, amelyek a mai versenyhajó-építés csúcsát képviselik a balatoni mezőnyben. Ezek a hajók nem csak a leggyorsabbak, hanem a leglátványosabbak is: hiszen a hatalmas vitorlafelület döntőerejét a legénység saját testsúlyával egyensúlyozza: kereteken állva, drótköteleken lógva, kint a víz fölött…


Minden valószínűség szerint egy ilyen high-tech vitorlás szerzi meg az idén (is) a győzelmet –persze sok függ az időjárástól. Extrém erősszeles verseny esetén akár a cirkálók, akár a szintén trapézos, siklótestű Asso-k közül is kikerülhet az első.


Évről-évre rekordnevezést könyvelhet el a rendező, a Magyar Vitorlás Szövetség. Tavaly 357 hajó vágott neki a távnak, idén könnyen lehet, hogy még többen lesznek.


Sokan csak ezen az egy versenyen indulnak el családi túrahajójukkal évről-évre – pedig emberi számítás szerint esélyük sincs az abszolút győzelemre. Vajon mi lehet a Kékszalag varázsa?

Egyrészt a verseny egyértelműsége. Kikötés és motorhasználat nélkül meg kell kerülni a tavat, a füredi rajt után a kenesei, a siófoki és a keszthelyi bója érintésével – és végül be kell futni Balatonfüred előtt. Ez – akárhányadik helyen is fut át a hajó a célvonalon – valódi teljesítmény. Ha erős szél fúj, azért – ha meg gyenge: akkor még inkább…


Aztán: társadalmi esemény is ez a verseny. A hajókon és a parti rendezvényeken, fogadásokon évről-évre ott vannak a sportvilág és az üzleti élet ismert személyiségei.


Az utóbbi években rohamosan fejlődött a nagyhajós versenyvitorlázás a Balatonon. Korszerű versenyhajókat hoztak be az országba – és a hazai hajóépítők közül is többen felveszik a kesztyűt.


Presztízsharc tehát ez a verseny a javából – ahol üzleti szempontoknak is helye van. Közkeletű becslés szerint egy-egy szalagversenyen a rajtvonalon felsorakozó hajók értéke közel van a kétmilliárd forinthoz! A Formula-1 futamon kívül nincs még egy olyan hazai sportrendezvény, amelyik ekkora tőkét mozgatna meg.


És nem utolsósorban maga a Balaton a titok nyitja. A szél, a napszakok változása minden résztvevőnek évről-évre más, de mindig egyformán csodálatos élmény.

Érdekességek a verseny történetéből

A háború utáni második Kékszalagon, 1951-ben tomboló orkán csapott le a mezőnyre, a keszthelyi bóját már csak 25 hajó érte el.

1955-ben futotta a máig Kékszalag rekordként nyilvántartott 10 óra 40 perces időt a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló, Németh Istvánnal a kormánynál.

Tavaly a győztes, Litkey Farkas és legénysége 9 óra 25 perc alatt körbeért a Lisa nevű hajóval – a rekordot mégsem hitelesítették, hiszen a Balaton alacsony vízállása miatt nem lehetett az eredeti helyre rakni a bójákat, és így a becslések szerint rövidebb volt a versenytáv.

Az idén van elég víz a Balatonban, ráadásul több szemtanú, egykori versenyző segítségével rekonstruálták is a kritikus keszthelyi bója helyét. Már csak a szakvezetés, a rendezők szándékán múlik, hogy hivatalossá teszik-e a rekordversenyt. A versenyzők többségét egyébként legfőképp nem az időrekord érdekli, hanem az abszolút elsőség. A rekordidő ugyanis elsősorban az amúgy is bizonytalan balatoni időjárás függvénye.

A Magyar Vitorlás Szövetség döntésének megfelelően a balatoni szalagversenyek – korábban a Kékszalag mellett létezett Fehérszalag is – ezentúl minden évben Kékszalag néven kerülnek kiírásra. De eltérések vannak a páros és a páratlan évek versenyeinél: a páratlan években csak a hagyományos tervezési elveknek megfelelő hajók indulhatnak, míg a páros években, így idén is „szabadabb a pálya” –azaz a legkorszerűbb elvek szerint tervezett, merész építésű hajók is részt vehetnek a regattán. Mindez fokozottabb biztonsági intézkedéseket is követel – ezek a hajók például csak saját, a teljes legénység befogadására alkalmas és a vitorlással lépést tartani tudó mentőmotoros kíséretében versenyezhetnek.

Az idei T-Mobile Nagydíj Kékszalag vitorlásverseny esélyesei

Litkey Farkas, az egykori olimpikon finn dingis eddig három Kékszalagot nyert. Ezzel beállította az 1955-ös győztes Németh István rekordját. Ha idén is nyer: ő lehet minden idők legeredményesebb Kékszalag kormányosa. Erre pedig minden esélye megvan, hiszen papírforma szerint a Balaton pillanatnyilag leggyorsabb hajójában ül.

„A Gardazurra 1993-ban épült, 2002-ben hoztuk Magyarországra, és abban az évben meg is nyertük vele a Kékszalagot. Karbonszálas anyagból van a test, üresen mindössze 1400 kg, vitorlákkal együtt 1800. Tizennégyen vitorlázunk rajta. Kellünk is ennyien –a bőszeles szakaszokon 400 négyzetméter vitorla van fenn! Én személy szerint gyenge szeles versenyt várok – hiszen tavaly és tavalyelőtt is remek szél fújt, idén nagyon valószínűtlen, hogy megint erős szél lesz. Szerintem éjszaka ér célba az első hajó… A csapatunk, a Libera Yacht Klub Balaton gyakorlatilag csak erre a versenyre készül, szeretnénk az idén is nyerni”- mondta Litkey Farkas.

Az ugyancsak Liberával vitorlázó Brencsán Ábel és csapata Litkeyék legnagyobb riválisa. Az egykori válogatott 470-es vitorlázó sikeres hajóépítő céget irányít. A tavalyi év kemény próbatétel volt számukra: versenyhajójuk a Pleasure augusztusban elsüllyedt, az utolsó csavarig elpusztult, egy Garda-tavi versenyen, egy harmadik helyezett befutó után… Visszaültek korábbi hajójukba, az eladásra szánt Azardissimoba – és küzdenek tovább.

„ Nagy hibákat kell ahhoz a Gardazurrának elkövetni a verseny során, hogy mi nyerhessünk…A mi hajónk húsz éves, kisebb is – csak erősebb szélben nőhetnek az esélyeink. Szerencsére van elég víz a Balatonban –erre az idén nem panaszkodhat senki.” –nyilatkozta Brencsán Ábel.

Ugyancsak kishajós vitorlázó, finn dingis volt Paulovits Dénes, aki az utóbbi évek egyik leginnovatívabb hazai hajóépítője. Sokak szemében ő és csapata a „fekete ló” a 2004-es Kékszalagon. Nevéhez fűződik az egyre népszerűbb 70-es cirkálók megtervezése, megépítése – és elterjesztése a Balatonon. (Ezek a klasszikus vonalvezetésű, kis oldalmagasságú cirkálók erősebb szélben ugyancsak versenyben vannak az előkelő helyezésekért!) Az idei Kékszalagra vadonatúj hajót épít, amelynek a megtervezéséhez ugyanakkora merészség kellett, mint majd a megvitorlázásához:

„Remélem, hogy elkészülünk vele! Nagyon könnyű, karbonszálas hajóról van szó, mindössze 240 kg a test! 3-4 személyes lesz, rövidebb 10 méternél, de csak a nagyvitorlája 60 négyzetméter. A neve Pauger Rakéta. Megpróbáljuk kicsit „megzavarni” a kétesélyesnek látszó küzdelmet!” – mondta Paulovits Dénes.

Emlegetnek a bennfentesek a lehetséges indulók között egy klasszikus, ausztrál tervezésű 18 lábas szkiffet, amely nemrég került be az országba. Huszonéves vitorlázók, a földvári Spartacus fiataljai indulnának el vele – ha addig sikerül elintézniük a hivatalos formaságokat.

„A hajó neve Blue Star, a vízvonala 5.5 méter, a teljes hossza orrárboccal együtt 9.5 méter, és több mint 10 méteres az árboca. Hárman vitorlázunk rajta, és próbáljuk megzabolázni a több mint 100 négyzetméter vitorlát. Közepes szelekben tartjuk a sebességet a Liberákkal” – mondta a kormányos, az egyébként 49-esben vitorlázó Ujhelyi Gáspár Miklós.

Természetesen ott lesznek az idei Kékszalagon a legszebb, klasszikus balatoni hajók is. A patinás R-yachtok, a műemlék Kishamis, a cirkálók, a csodálatosan felújított Nemere II, és a Balaton legújabb ékszere, a frissen restaurált Sirocco –a felújítást irányító hajóépítő mesterrel, Czittel Lajossal a kormánynál. (Õ is sikeres kishajós versenyző volt korábban.)

Izgalmasnak ígérkezik az Asso hajóosztály mezőnye: az olimpiai bronzérmes Detre testvérek, a háromszoros világbajnok repülőhollandis Majthényi Szabolcs felbukkanására lehet számítani…

Praktikus tudnivalók

A balatonfüredi T-Mobile sátor lesz a verseny központja. Itt, a versenyirodán szerezhető meg minden friss információ. A rajt megtekinthető a balatonfüredi mólóról is. Érdemes jóval előbb a helyszínre jönni – interjúkra, fedélzeti fotózásra a kora reggeli órák alkalmasak, hiszen a versenyhajók legkésőbb fél kilenckor elhagyják a kikötőt.

Az esemény médiatámogatója a Petőfi rádió, ahol időről-időre helyszíni tudósítások hallhatók a versenyről. Az alábbi időpontokban pedig friss széljelentés hallható – mindig a hírek után – a Petőfi hullámhosszain: július 2., péntek 9, 13, 15, 17, 19 órakor, július 3-án szombaton pedig 9 órakor.

A Kékszalag idejére – július 1-4 között – az Országos Meteorológiai Szolgálat  egy fizetős szolgáltatását szabadította fel – a legfrissebb széladatok (7 balatoni mérőállomás pillanatnyi adata és az utolsó tíz perc átlaga) és a balatoni rövidtávú előrejelzés érhető így el. Az elérés módja:

www.met.hu

– a főoldal bal felső sarkában a belépés gombra kattintás – néhány biztonsági üzenet következik, a válasz mindig igen – ezután felhasználói név: kekszalag  jelszó: omsz – Belépés szóra katt – Előfizetői szóra kattintani – a Balaton menüpontot kiválasztani a szöveges menüpontok közül (kék alapon vannak). ( A gyakorlatban egyszerűbb…)

30 hajót GPS jeladóval szerelnek fel – a folyamatosan frissített helyzetkép a

www.kekszalagweb.hu

oldalon látható.

Öszeállította:  Visy László  MVSZ sajtófőnök

mobiltel.: 06 30 9411261