Ezeket a hajókat elősorban szállításra tervezték, de ma már csak versenyzésre használják…


Találós kérdés: Hol sorakoznak fel a rajtvonalon olyan 60 lábas hajók, ahol víz és homokzsákok képezik a ballasztot és karbon árbocuk van? A válasz: Dubaiban. A valaha kereskedésre használt hajókat ma már csak versenyzésre használják.

A hajók felsorakoznak a vonalon, a vitorlák bekészítve, két horgony a szél felöli oldalon, egy a hajó orrán és egy a hajó farán. A horgonykötelek folyamatos állításával tartják ugyanis irányban a dzsunkákat a bőszekben egészen a rajtig, amikor szél felé kezdnek vitorlázni.

A homokzsákok és a vízballaszt be van pakolva a szél felöli oldalra, hogy valamennyire egyensúlyban tartsa a dzsunkát, ezért a rajtok a vízmerítés állandó procedúrájával kezdődnek. Amikor a rajtpisztoly eldördül a vitorlákat kibontják, a horgonyokat eleresztik (amiket később a kísérő hajók összeszednek) és a mezőny hirtelen felgyorsul.

A kiel nélküli 60 láb vízvonalú és a majdnem lapos fenekű test, 15 csimpaszkodó emberrel az oldalán így is eléri a 15 csomós sebességet. Pár embernek ugyan van trapézmellénye, de a többség csak csüng a hajó oldalán vagy épp a társába kapaszkodik. A legénység pedig állandóan rámozdul a pöffökre, ahogyan azt a komolyabb hajóknál is lehet látni – de ezt nem mindig sikerül úgy megoldani, hogy ne hagynának el valakit a legénység tagjai közül.

A futamok általában egy órásak és a befutó után fél órával a hajók leszerelve a sólyán állva várják, amint a négykerék-meghajtásúak serege megrohamozza őket.

Most már sejthetjük, mit is tervezett titokban Paul Cayard és Russel Coutts Dubaiban.