Az Adrián történt, Bavaria 42 Match típusú vitorlás halálos kimenetelű balesetéről, melyet a tőkesúly leszakadása okozott.

Official statement of the Adriatic Challenge Co. about the capsized Bavaria 42 Match (25th, April, 2005).

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE – see attached link, down below

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Egy hónap telt el a baleset óta. A műszaki okok az első napokban is egyértelműek voltak, viszont felelős nyilatkozattételhez ilyen esetben vizsgálati eredmények szükségesek. Mára ezek rendelkezésre állnak.

Cégünk az Adriatic Challenge – 20 db Bavaria 42 Match típusú hajó tulajdonosa – éppen ezért tartózkodott minden olyan megnyilvánulástól, amely túllépett volna a már megállapított és bizonyítható tényeken, teret engedve a Bavaria cégnek ahhoz, hogy a mindenki számára optimális megoldást megtalálja. A megoldást, ami menti a Bavaria cég köré épült minden üzleti vállalkozás (dealerek, charterek, egyéni felhasználók) működőképességét, s leginkább magát a gyárat. Véleményünk szerint ez nem más, mint a probléma mielőbbi megszüntetése, vagyis a gyári hiba elismerése, az érintettek mielőbbi kártalanítása, a technikai problémák minden elvárás szerinti és megfelelő megoldása. Mindezt késedelem nélkül.

Ez idő alatt a Bavária cég két nyilatkozatot adott ki, amelyek feltételezéseket tartalmaznak, és figyelmen kívül hagyják a műszaki tényeket, tartalmukban ellentmondásosak. Ezért az abban foglaltakat kénytelenek vagyunk a leghatározottabban cáfolni.

Leszögezzük, hogy az eddig megállapított tényállás semmilyen olyan külső behatásra utaló jelet nem mutatott, amely oka lehetett volna a kérdéses tőkesúly leszakadásának, további hét hajó súlyos szerkezeti károsodásának, valamint a flotta összes többi hajóján a tőkesúlyok rendellenes megmozdulásának. Ezzel szemben bizonyító erejűek a gyártmány hibáját illetően.


Részletesen:

A balesetet szenvedett hajót röviddel az esemény előtt adták át, első alkalommal azon a regattán hajózott éles üzemben, amelyen a tőkesúlyát elvesztette. A hajó gyakorlatilag teljesen új volt.

A horvát kikötői hatóság hivatalos közleménye szerint a tengeren normális időjárási viszonyok uralkodtak. A baleset helyszínén a meteorológiai dokumentumok tanúsága szerint átlagosan 20-30 csomó erősségű szél uralkodott. Nyílttengeri hajózásra alkalmas jachtok – mint amilyen a Bavaria 42 Match is – az ilyen, sőt ennél sokkal szélsőségesebb időjárási körülmények között is biztonsággal hajóznak, különös tekintettel a szerkezeti elemekre, mint tőkesúly.

Teljességgel kizárható, hogy a káreseményhez megfeneklés vagy az altalajjal való ütközés vezetett volna. Ez már a balesetet szenvedett hajó vizsgálati eredménye alapján is egyértelmű, hiszen az megfeneklésre vagy ütközésre utaló tipikus jelet (a tőkesúly hátsó éleinek benyomódása a fenéklemezbe) nem mutatott ki. A havária, melynek pontos pozíciója ismert, 60-70 m-es vízmélységű helyen történt, a környéken nem voltak zátonyok. A baleset előtti vagy alatti megfeneklés vagy ütközés ellentmond továbbá a túlélő hajószemélyzet beszámolóinak is.

Talány számunkra, hogy a hajógyár legfrissebb sajtóközleménye hogyan hozhatja összefüggésbe a flotta egyes más jachtjai tőkesúlyának alsó részén látható soft-antifouling ledörzsölődését a balesetet szenvedett hajó tőkesúly-vesztésével. A 20 hajóból álló flottából 8, azaz nyolc jacht esetében ugyanis a lazán a hajótestre felhordott ún. antifouling-réteg ebben a szekcióban kisebb súrlódások okán valóban lehorzsolódott.

A tőkesúlyát vesztett hajó hajócsavarján feltekert zsinórt találtunk, amely viszont a csavar nyitódását nem akadályozta, a motor használatot nem korlátozta. A hajó motor-üzemének teljes idődiagramja rendelkezésünkre áll. Emiatt  a tőkesúly egyébként sem szakadhatna le.

Az eddigi vizsgálatok és eredmények alapján nyilvánvaló, hogy a balesetet szenvedett jacht fenéklemeze a tőkesúly csatlakozási részén aluldimenzionált volt, s a konstrukció több ponton elhibázott. A tőkesúly csavarok alátét lemezeinek elégtelensége, illetve hiánya is tény.

Üdvözlettel,

Gál József

Adriatic Challenge

Ügyvezető ig.