Szokásunkkal ellentétben ezt a közleményt már kommentáljuk. A cikk fölött megtalálják a letölthető június 7-i Bavaria közleményt, míg maga a cikk a mi véleményünk. A hazai Yacht Magazin segítségével hamarosan mélyebb boncolgatásba kezdünk a hajó által megtett útvonalról, megpróbáljuk rövid úton lezárni a Bavaria által sokadszor kihangsúlyozott zátonyrafutási teóriát.

Bavaria sajtóközlemény:

bavaria3kozlemeny.pdf

Tisztelt Olvasók!

„Még mindig folynak a hajókár okának vizsgálatai, melyek a Bavaria 42 Match horvátországi, tragikus balesetéhez vezettek.” – számol be a Bavaria immáron harmadik sajtóközleménye, amely még mindig ugyanazt a politikát követi, amelyet első nyilatkozatuk, vagyis a felelősség hárítása a köbön, mintha csak annyiról lenne szó, hogy valami szösz szállt vadonatúj zakójukra és azt kellene odébb söpörni.

Feltételezés, feltételezés és megint csak feltételezés. Mindhárom közleményből ezt érezhetjük. Mi azt gondoljuk a látott fényképek alapján, hogy a hajótest esetleg túl vékony volt a kílnél, rossz volt a kivitelezés és a csomóponti lemezek hiánya esetleg indokolhatja a flotta hajóinak kílje körül keletkezett repedéseit, ergo a rossz konstrukció a hibás. De nem. A Bavariánál mindez szóba se jöhet. Nem és nem. A Bavaria Yachtbau GmbH felelősségteljesen vetít, mesél nekünk arról, ami ott történt, holott arra sem voltak képesek, hogy a helyszínre siessenek –  ehhez is kilenc napra volt szükségük. Bajorföldről nem nagyon lehet eljutni Horvátországba, talán csak szekéren?!

Jelen, vagyis a harmadik közleményhez mellékeltek egy fényképet az egyik hajó propelleréről, melyet úgy állítanak be, mintha ez volna a kulcsfontosságú bizonyíték. Visszatérő motívum a motor és a halászháló közötti viszony, amelyet aligha lehet összefüggésbe hozni a kíl leszakadásával – mindhárom közlemény említi. Ezt a Bavaria is igazolja, de kiemeli a tulajdonos felelősségét, aki nem bukik nap, mint nap a tengerbe, hogy megnézze nincs-e valami a hajó alján. Úgy gondolom, hogy ezt elég megtenni akkor, amikor valami rendkívüli történt, illetve a különböző rendezvények, versenyek előtt és után. De naponta?! Mindenesetre úgy tűnik Andersen reinkarnálódott, ezúttal a Bavaria tulajdonosai személyében. Szórakoztató, csak nem valószínű.

Nos, egyelőre az történik, ami sejthető volt, a nagy hajógyártó cég nekifeszült a kicsi chartercégnek, bűnbakot keres. Kellett hozzá több mint egy hónap, de csak sikerült kifundálnia a legkevésbé hitelt rontó, a legkevesebb veszteséggel járó megoldást és a Bavaria már mutogat is az Adriaticra. Csak hát egy vitorlázó társunk odaveszett. A magyarázatra, az elemzésre várunk.

Csak egy pár apró részlet piszkáló. Minek akarják állandóan javítgatni a tökéletes állapotban lévő komplett Bavaria 42 Match flottát. Mit lehet a tökéletesen javítani? A baromi nagy biztonsági tartalékot eszméletlen nagyra növelni, hogyha véletlen repülőgépről ejtenék le a hajót, akkor se törjön le a kíl? Mindenesetre az intézkedésről folyamatosan tájékoztatják a nagyérdeműt, mintha csak a színházban néznénk egy színdarabot, de ez már a harmadik monológ. Kicsit unalmas. Ja, hogy ez egy interaktív darab, egy valóság show, ahol részben a Bavaria 42 Match-ekkel vitorlázók a szereplők, és az eredménytől esetleg egy-egy ember élete függhet?!

A Bavaria által közölt egyértelmű bizonyítékok egyelőre csak számukra egyértelműek, a lehetőségek nem zárnak ki semmit. A flotta Biográdban lévő hajói közül több alján is találtak olyan bizonyítékokat, amelyek megfeneklésre utalnak. A kérdés itt, hogy mekkora volt az ütközés, minek csapódott a hajó és mekkora sebességgel? Elképzelhetőnek tartom, hogy volt, amelyik kővel ütközött, de kategórikusan azt a következtetést sugallni a közvélemény felé, hogy a szerencsétlenül járt hajó ütközött és emiatt annyira sérült, hogy a kílje is leszakadt, kissé felelőtlen kijelentés.

Érdekes lehet az is, hogy csak most, másfél hónappal a baleset után talán fel kellene hozni a kílt – taktikusan kivárták, hátha felhozza valaki helyettük, ezzel is pénzt és időt spóroltak. Ha feltételezésem nem helyes és eszükbe sem jutott, akkor az, az érdektelenségre enged következtetni és szánalmas, hogy nem akarják kideríteni mi is történt valójában. De felteszem ez inkább taktika volt, a kivárásra építettek, de nem nagyon jött be, talán ezt a pár ezer eurót, reputációjuk helyreállítására és/vagy megőrzésére be lehetett volna áldozni, vagy netán van valami takargatni valójuk? Nem tudhatjuk. Az idő mindenesetre igazolni vagy cáfolni fogja döntésüket.