Megtalálták a Moquini nevű jachtot, amely tavaly szeptemberében tűnt el 6 fős legénységével együtt, a hajó sajnos fejjel lefelé vergődött 500 tengeri mérföldre Dél-Afrikai partjaitól.


Patrick le Masson - MT ALGARVE
A felborult jachtot február ötödikén, vasárnap találták meg. Az információt természetesen azonnal eljuttatták az MRCC-nek (Maritime Rescue Co-Ordination Centre) Fokvárosba. Az MRCC megkérte az Mt Algarve nevű tankert, hogy maradjon a közelben.



Az MRCC egy SAAF repülőt is küldött a helyszínre kedden, hogy térképezze fel a helyet. Szerdán is hasonlóképpen tettek és meg is találták a felfordult jachtot és egy mentőhajót is a szerencsétlenség helyszínére irányítottak.

A SMIT Amandla nevű hajón tartózkodó búvár megvizsgálta a hajót és egyértelműen azonosította: ez a Moquini. Nagyjából mindent rendben találtak, csak éppenséggel a tőkesúly hiányzott teljes egészében.





A nagy kérdés most is az, ahogyan az eset környékén is találgattak, vajon mi történhetett?

A hajó a kíl leszakadás után hamar az oldalára billent és valószínűleg egy perc sem telhetett el, hogy teljesen meg ne fordult volna – mondta Matthew Thomas, aki a kutatást vezeti. Ezen rövid idő alatt nem volt lehetőségük sem, hogy a mentőtutajt kioldják.



A mentőmellény viselésétől függetlenül majdnem lehetetlen volt, hogy a hajó közelében maradjanak, hiszen nem volt semmi a csúszós hajótesten, amibe belekapaszkodhattak volna.

Ha az időjárás valamelyest nyugodt is volt és a szél sem fújt annyira erősen, viszont a kajüttetők is nyitva voltak, akkor ez hozzájárulhatott ahhoz, hogy a hajó teljesen a víz alá kerüljön pillanatok alatt.

Természetesen némi időbe kerül, még kiderítik, vajon a Moquini elcsapott valamit, amely a kíl leszakadását okozta vagy egy katasztrofális hibáról van szó.



Jelenlegi álláspont szerint csak spekulálni tudnak, mikor következett be a baleset, de feltehetően akkor történt, amikor egy egyszerű sípoló hangot adott le az EPIRB szeptember 16-án reggel hajnali 3 óra 40 perckor a koromsötétben, így a vízben illetve a kabinban bárki számára nehéz lehetett az EPIRB lokalizálása.

Ámbár a kíl leszakadása némi magyarázattal is szolgál az EPIRB egyetlen sípolására, az ugyanis fél méterrel a víz alól nem nagyon tud jeleket küldeni – és ha a hajó így állt az ominózus reggelen, akkor bizony legalább fél méterrel a víz alá került a szerkezet is.

A Moquini legénysége:



Graham Cochrane

Neil Tocknell

Kurt Ostendorf

Sheldon Dickerson

Mark Dickerson

Michael Goolam