2004-ben amikor megvettük a Blue Start elkezdtünk nézelődni, hogy miképp is néz ki ennek az osztálynak az élete. Azt tudtuk, hogy Ausztrália a hazája és az éltető helyszíne és van egy európai grand prix sorozat. 2005-ben többek között indultunk Szardínián megrendezett Európa Bajnokságon, az egyetlen európai versenyen, amelyen az ozzik is indulnak. Itt ismertük meg és kötöttünk barátságot Greg Patersonnal, aki már több mint tíz éve kormányoz 18-ast. Még ott szóba került, hogy milyen jó lenne hogyha egy magyar egység is indulna a JJ-n. Decemberben érkezett a hír Gregtől, hogy kapott egy hajót a Squadron-tól (a másik 18-asokat tartó klub) és vár minket. Úgy tűnt egy álom kerül a megvalósulás közelébe.


Matyi még karácsony előtt, én február elején érkeztem meg Sydneybe. Két hetünk volt a JJ-ig.

A Világbajnokság 1937-hez kötődik, amikor James J. Giltinan úr a 18-as liga akkori elnöke elhatározta, hogy Sydney alapításának 150. évfordulójára világbajnokságot rendez az osztály számára. A világ számos országában meghirdették a versenyt, érkezett is nevezés Angliából, USA-ból, Hong Kong-ból és természetesen Új Zélandról. Egy Ozzi hajó, a Taree győzelmét több 10.000 ember kísérte figyelemmel.

Érkezésem másnapján hamar keltünk mert fél 3-kor (du.!!!) kezdődött a Squadron-ban az első megmérettetés. 50 perces út a belvárosba, mögöttünk a skiff. Csak kapkodtam a fejem, felhőkarcolók, híd… Német Áron lett a harmadik a hajón, mivel Greg megsérült a lábán még pár hete és még nem gyógyult be.


Kalandos volt. Előttünk rajtoltak a klasszikus, öreg skiffek (hihetetlen verdák tiszta fa, még a csigák is. Köztük volt Aberdale, a “vágtázó szellem” ami már 1934-ben 26 csomóval siklatott!!!), majd a régebbi “Grand Father” hajók, majd idővel mi, a velünk egyidős hajókkal. Asszem délkeleti 1-3 Bft mindenféle irányokból. Az öböl totál tele hajókkal: 40 lábas hajók, laserek, meg még kb. 3 másik verseny + kompok, motorosok mi meg fel-alá, keresztbe-kasul az öbölben, szigeteket, bójákat kerülgetve. Egy borulás luvba és 4.ek lettünk. (A Liga hajók nem indultak). Azt már csak a parton tudtuk meg, hogy a két hajót leszámítva mindenki rossz bóját vett valahol, mi is. Mindegy, megvolt az ismerkedés az öböllel, hajóval.

Apropó hajó: 2001-es, sajnos egy nagyon rossz szériából való árboccal és kissé lehasznált vitorlákkal. Nagyon nem vigyáztak rá, ezért elég szakadtul néz ki és mindig van valami szerelni való rajta, a srácok már a “fél hajót” kicserélték a megérkezésemig.



Egy héttel későöbb szombat újra Sqadron verseny: É-K-i 4-5 Bft.


Határeset a kis és a nagy rigg között, de erősödés várható így hát legyen kis rigg. Kivételesen pályaverseny van, 3 futam a szokásos “virsli pályán”. Nagyon jól elrajtolunk majd elfekszünk mielőtt lekereszteznénk a mezőnyt. Pik-pak fel és tovább. Nyolcadik körül érünk fel, de a hátszélben a mezőnyökön áthaladó irdatlan maxi méretű tanker némiképp átrendezi a sorokat. Lenn már 3-ak vagyunk. Krajcban gyengül, lassúak vagyunk a kis riggel, 5. fenn de mindenki nagyon közel. Ráfrissül újra, hátszélben iszonyatos veretés egészen addig, amikor egy cirkáló hajó miatt lobbantani kellett a spit, amit a bugspicc egy hatalmas reccsenéssel köszönt meg. “Mázlink volt” mert csak a drót adta meg magát és a rúd megúszta, ami kb. csoda.

Vasárnap. Liga verseny Double Bay.

Double Bay a 18-as liga otthona, a JJ helyszíne. Nagyon kemény, mintha a Váci utcán lennék csak a Duna helyén Sydney öböl van. Nagy park, hétközben tele gyerekekkel. A közelben meg csak Versace, meg Isten tudja milyen boltok. A ligának két háza van: Hiperluxus vendéglő csak milliomos támogató klubtagoknak, üvegvitrin kupákkal, emléktárgyakkal. Fotók az elmúlt száz esztendőből.


Már második napja fúj az É-K-i és tűz a nap, ami még több szelet jelent. Így is lett. 25 csomó és felette. Kezd tele lenni a klub verdákkal. Mi szervezünk, mint állat egy új drótot. Sikerült is egy másikat szerezni, de nem tökéletes a hossza. Úgy döntöttünk, hogy nem indulunk a versenyen, de kimegyünk edzeni és esetleg beállunk egy körre. Tuti, ami tuti. Kicsit elbizonytalanodtunk, amikor 4 nullába abált hajó jött vissza, de megyünk.

Egy kör lett a vége és újabb leggyorsabb nap a skiffen!!!! Kb 50 ugratás. A végén folyamatosan fékezni kellett a verdát + a bugspicc nagyon durván állt többször is, félő volt, hogy most tényleg eltörik, de kibírta. Nagyon kemény!!!

Hétfőtől csütörtökig folyamatos hajószerelés. Az aljától a tetejéig, amit el lehet képzelni. Kb. mindent kicseréltünk, vagy javítottunk a hajón.

Új szponzorunk lett: Barracouta Sails egy helyi vitorlaszabó. Átfestettük a vitorlákat, matricáztunk……… A végére kb. úgy nézünk ki, mintha profik lennénk.



Péntek. (17.) Kezdődik a JJ. próbafutammal.


Megérkezett mindenki, a placc dugulásig tele hajókkal. 32 csapat. Nagyja természetesen Ozzi, de van Újzélandi, Amerikai, Brazil!!, Angol, Francia és természetesen magyar csapat. Két sólya van és figyelembe véve, hogy a hajókat ledöntve szereljük, a vége elég messze került a sólyától. A helyeket sorsoltak, mi egész jót kaptunk. Nem mindegy, hogy mennyit kell a válladon lévő hajóval sétálni a vízig és vissza, miközben mások hajóját kerülgeted.


Rajt 3-kor, É-K és K között pörög a 1-2 Bft erősségű szél. Valami 25 csomós D-iről beszélnek, de annak nyoma sincs. É-K-pálya lenne, bele is rajtoltatnak kinn az egész mezőny. Átrendeznek és pályafutam kb. szélirányban. Egész jól eljövünk a rajból, majd összeakadunk egy vadbarommal, de hátszél után 10-ben vagyunk. Tartani próbáljuk de cirkáláskor nagyon nem megy a hajó. Három kör után a 16. helyen futottunk be. Elsőnek nem rossz. Nem kevés csúcsverdát nyomtunk le.  Futam után kicsit állítottunk, hátha holnap jobb lesz.


Minden nap egy futam jövő vasárnapig. Hétfő és péntek szünnap. Elég kényelmes, de ez itt már csak ilyen.

Szombat első futam: Nehezen indult el, harmadikra engedték el a rajtot. NAGYON DURVÁK a rajtok 32 hajóval, rövid vonalon, ami teljesen rosszul van kirakva. Na, mindenesetre elindultunk É-K-i hármasban. Cirkálásban nem valami fényes a tempó (az árbocunk egy nagy darab……) de bőszélben jól megy a verda és jó irányba. A második cikáló szakaszban szépen felment a szél 5 Bft-ra mekegtünk, de azért haladtunk egészen addig, amíg a bumm ketté nem tört az albánál. Greg őrjöng, Matyival csak nézünk. DNF.


Parton szereztünk másik alu bummot, legalább nem kell a töröttet foltozni és van mivel holnap indulni. A DNF-et meg kiejthetjük, ha minden nap lesz futam.

Vasárnap: Keleti, 2 Bft. Apály. Rajt az operaház előtt. Már megint sikerült a legjobbak mellett rajtolni, akik egyből lenyomtak. A rosszabbik oldalon kezdtünk feltakkolni, de a vége felé, Capa szigetnél elkaptuk a ritmust. Hátszélben elkezdtük a felkapaszkodást, négy hajót és a kompot lenyomtuk. A második kreutzban az áramlást is kihasználva még feljebb léptünk, kb 17. helyen lehettünk. Második hátszélben, egy kb 140 lábas hajó keveredett az utunkba és habár a hajót kikerültük, a takarását megkaptuk. Az utolsó cirkálás nem sikerült a legjobban, ráadásul a kormányhosszabító is eltört egy javítás mentén. Így végül a 25. helyen végeztünk.

Ma pihenő és ismét szerelő nap és holnap folytatódik a JJ.


Újhelyi-Gáspár Miklós