Örömmel jelenthetjük, hogy folytatódik a Balatonon a fantasztikus nemzetközi vitorlásszezon. A Star hajóosztály tavaszi körzeti bajnoksága, a májusi Soling Európa-bajnokság, majd a rekord résztvevőszámmal épp zajló Finn Masters Világbajnokság után rögtön itt az újabb rangos viadal Balatonfüreden: a 470-es hajóosztály „Open Nissan Cup” nyílt Európa-bajnoksága.


Az esemény fővédnöke Ábrahám Attila, a Nemzeti Sporthivatal elnöke.





Ekkora hullámokra nem nagyon kell számítani...
A verseny rangját nem csak az adja, hogy a 470-es az egyik legstabilabb olimpiai hajóosztály, amelynek helyét az utóbbi évek modernizációs törekvései sem tudták megingatni az ötkarikás játékokon, hanem, hogy a mezőnyben számos korábbi világverseny előkelő helyezettje szerepel, ráadásul a regatta nyílt jellegének köszönhetően a tengerentúlról is neves vitorlázók vesznek részt a viadalon. Így méltán mondható, hogy világbajnoki mezőny gyűlik össze a Balatonon június 10-18. között. (Annál is inkább, mert az idei világbajnokság a 2008-as Olimpia színhelyén, Pekingben lesz, oda pedig a nagy távolság miatt valószínűleg kevesebben utaznak el.)




Izgalmas döntő


Az első futamot június 12-én hétfőn indítják, szombatig folynak a helyosztók, naponta legfeljebb három futam. Idén vadonatúj elvek szerint rendezik a versenyt. A sok induló miatt továbbra is több részre osztják a résztvevőket, a férfiaknál 35, a nőknél 30 a limit. A selejtezők most is egész héten tartanak, de a korábbi Arany, Ezüst és Bronz csoportbeosztás helyett az egyes futamok helyezettjeit mindig újra sorsolják, és eszerint osztják be őket egymással a következő rajthoz.



Ami új még, hogy június 18-án, vasárnap egyetlen, mindent eldöntő futam lesz, mégpedig külön az addig kialakult első tíz helyezettnek, és külön a többieknek. A tizes élboly egyetlen futammal dönti el a végső helyezéseket, és ami igen izgalmassá teheti a küzdelmet, hogy ebben a végjátékban minden hibapont duplán számít, és nem lehet kiejteni az összesítésnél.
Az elit döntőjét partközeli pályán rendezik, hogy minél több néző élvezhesse a várhatóan látványos mérkőzést.












© Erik Simson




Népes mezőny, neves indulókkal


Az előzetes nevezési listák alapján férfi és női kategóriában 4 kontinens 32 nemzetének több mint 170 hajója mérkőzik meg a futamokon. Itt lesz többek között a tavalyi férfi világbajnok ausztrál Nathan Wilmot, Malcolm Page kettős, a nőknél pedig az európa bajnoki címvédő, világbajnoki bronzérmes francia Ingrid Petitjean,


Nadège Douroux


páros és a világbajnoki ezüstérmes brit kettős, Christina Bassadone és Saskia Clark. De jön a tavalyi világbajnok holland egység, Marcelien De Koning, és Lobke Berkhout is. Hazánkat a tervek szerint tizenegy férfi és két női páros képviseli, köztük a tavalyi magyar bajnok Sallai Gábor és Olosz Dávid, akiknek szerencsés esetben akár a döntő futamban is helye lehet.



A hazai egységek esélyeiről Goszleth Marcell, a 470-es olimpiai keret edzője a szerdai sajtótájékoztatón azt mondta: „

Az utóbbi években nagyon kiegyensúlyozott lett a világ élvonala ebben a hajóosztályban, ami 25-30 hajót jelent. Ezek közé igen nehéz bekerülni. A vitorlás szövetség célkitűzése, hogy a magyarok a mezőny első negyven százalékán belül végezzenek (ami száz körüli férfi indulót feltételezve negyvenen belüli helyet jelent), de jó esetben Sallaiék akár az első húsz helyek egyikét is megcélozhatják.”

Sallai Gábor arra a kérdésre, hogy mi kellene nekik a döntő futam tizes csoportjába kerüléshez – nagy szél, kis szél, esetleg szerencse? –, azt válaszolta: „

egyik sem: leginkább fejben kell ott lennünk, és akkor talán sikerülhet.”





A többi magyar induló közül a Vígh András – Perjés Bálint, a Lovas Bence – Farkas Péter és a D’Albini András-Szépfi Zsombor kettős érhet el jobb eredményt. A lányoknál pedig az olimpikon Weöres-Payr páros híján a Budai Júlia – Vermes Dóra kettőstől várnak tisztes helytállást.




A legnépesebb csapatok:


Ausztrália (7hajó), Horvátország (7), Franciaország (12), Nagy-Brittannia (7), Németország (15) Görögország (7), Olaszország (13), Lengyelország (10), Oroszország (7), Ukrajna (10); de képviselteti magát az Egyesült Államok (4), Új-Zéland (2), sőt még Dél-Korea (2), és Japán (2) is.




A magyar egységek:




Férfiak:


Sallai Gábor – Olosz Dávid


D’Albini András-Szépfi Zsombor


Berki Zsolt – Markal Roland


Cserép Csongor- Brencsán Dávid


Lovas Bence – Farkas Péter


Lovas Zsolt- Sulyok Dávid


Oroszlán Gábor-Oroszlán Péter


Szamodi Tamás- Bárdos Mihály


Sipos Ágoston – Damokos Attila Gergely


Téglás Csaba- Krénusz Gábor


Vígh András – Perjés Bálint



Nők:


Buda Júlia – Vermes Dóra


Soltész Orsolya -Pusztai Anna




Érdekességek a 470-esről


A hajót 1963-ban tervezte a francia André Cornu, ezután nem sokkal a 470-es villámgyorsan elterjedt a világon: 1969-ben nemzetközi- majd 1972-ben már olimpiai osztály lett, a választáson egy ponttal maga mögé utasítva a Tornádot és Fireballt. A Nemzetközi Osztályszövetség 65 tagországot és több mint 40.000 hajót számlál, amelyek 20 országban épülnek.



Mivel a méret és súlybeli előírások ennél az osztálynál igen kötöttek, így nagy szerep jut a technikai, valamint a taktikai felkészültségnek.


A 470-es kétszemélyes, trapézos, spinnakeres hajó. Az olimpiákon néhány éve már a nők páros számaként is szerepel. Jellemző a népszerűségére, hogy csak a szülőhazájában, Franciaországban majdnem tízezer hajót tartanak nyilván belőle. Tervezője művével valószínűleg megelőzte a korát. A 4 méter 70 centi hosszú hajó modern formájával, kissé túlvitorlázottságával (a nagyvitorla és az orrvitorla felülete összesen 12,7 négyzetméter, és ugyanennyi a spinnakeré is) látványos és gyors, erős szélben külön élmény a vízen sikló hajó látványa. Nem véletlen, hogy az osztály történetének nagy bajnokai közül többen szerepeltek és szerepelnek a vitorlázás Forma 1-ének tartott America’s Cup viadalokon is.



A 470-es hajók legnagyobb része napjainkban négy gyárban készül. A legnépszerűbbek az új-zélandi MacKay hajói. (Ilyennel vitorlázik a mostani legjobb magyar, Sallai-Olosz duó is). Figyelemre méltó az angol Devoti hajók térhódítása az elmúlt években. Érdekesség, hogy a harmadik ismertebb gyártó, az olasz Nautivela 2001-ben egyesült Devotiékkal. A német Ziegelmayer hajók kiváló minőségűek, és talán a legigényesebb kivitelezésűek.


A vitorlagyártást az évezred elején ebben a hajóosztályban is forradalmasította a mára már elterjedt radiál szabás. A 470-eseknél az uralkodó vitorlázat a Japánban készülő North Sails, páran használnak Olimpic, és Quantum (Toni Tio) típusokat, illetve saját fejlesztésű vásznakat. Ráadásul akadnak jó minőségű hazai vitorlák is, mint például a Pannon Sails és Halsey.



A honi 470-es vitorlázás a 70-es évek elején kezdődött, akkor hozzánk is érkezett néhány francia és spanyol gyártású hajó. Az évtized végére kialakult az osztály itthoni élmezőnye is. Igen neves vitorlázók állhattak a 470-es bajnoki dobogó különböző fokain az elmúlt harminc évben. Köztük például a Finnben két olimpián is szerepelt, legendás hajós, Fináczy György, vagy a későbbi repülő hollandis európa bajnok Pomucz Tamás, valamint a teljesség igénye nélkül: Alb András, Zimmermann György, Lechner Gábor, Haranghy Csaba, Litkey Botond és a magyar olimpiai csapat jelenlegi trénerei, Goszleth Marcell és Kelemen Tamás is. Az osztály legnagyobb hazai nevei azonban kétségkívül az Ausztriában edzőként két olimpiai bajnokot is nevelő Fundák György (párja Zalai Gábor volt), valamint a Nyári testvérek, Gyula és Zsolt. Utóbbi két páros a két hazai rendezésű 470-es felnőtt Európa-bajnokságokon (1982, 1989) is szép sikereket értek el Fundákék 82-ben kilencedikek, Nyáriék 89-ben ötödikek lettek.




Megnyitó




Az Európa-bajnokság megnyitó ünnepsége június 10-én 18 órakor lesz Balatonfüreden, az MVSZ vitorlástelepén.




Egy kis történelem:


A hazai versenyvitorlázás első mérföldköve 1860-ra tehető, amikor egy rövid életű klub jött létre a Balatonfüreden. Ez volt az első szervezett vitorlás megmozdulás a Balatonon. A Balaton Yacht Egylet 1867-ben alakult Balatonfüreden. Ez akkor öt hajót számlált. Mivel abban az időben az infrastruktúra még nem volt megfelelő, ezek a hajók is szép lassan eltűntek.



Az első nagyobb fellendülés Richard Young-nak köszönhető, aki létrehozta a füredi hajógyártást. Egymás után épülnek a jachtok, 1882-ben versenyt rendeznek, majd 1883-ban megalakul a Stefánia Yacht Egylet. Hamarosan azonban hanyatlás következik be, elsősorban a magas költségek miatt.



Az újabb fellendülés a jolle hajók megjelenésével kezdődött. Ezeket már a sekély vizű déli parton is használni lehetett. 1912-ben lett először az ország a Nemzetközi Vitorlás Szövetség tagja, majd 1914-ben törölték és a Nemzetközi Vitorlás Szövetség 1921-ben vette fel újra soraiba a Királyi Magyar Yacht Clubot. 1927-ben itt már 109 regisztrált hajó volt, 1928-ban az amszterdami olimpián először képviselték hazánk színeit vitorlázók is, 1929. december 3-án pedig megalakult a Magyar Vitorlás Szövetség, és 1932-ben rendezték meg az első bajnoki versenyt. A Balaton, sőt Közép-Európa egyik legjelentősebb tavi versenyének a Kékszalagnak a története 1934. július 27-én indult. Ez ma már az évente, több mint 400 induló hajóval és csaknem 2000 versenyzővel a legjelentősebb vitorlás esemény az országban.



A Magyar 470-es Osztályszövetség 1990. február 23-án alakult, elnöke Kerekes Kázmér, aki egyben az MVSZ főtitkára is.






Sellei Andor