Íme az év egészében jó teljesítményt nyújtó vitorlázok bemutatása. Ugyan bennünket nem kérdeznek meg, ki teljesített a legjobban és ki érdemli meg a díjat, mégsem baj, ha tisztában vagyunk vele, ki merre járt az elmúlt évben és mit tett le az asztalra.





A férfi jelöltek





Peter GILMOUR (Ausztrália)



2006-ban Peter Gilmour nyomatékosította szereplését a Párosversenyzés világában. Nemcsak, hogy harmadik alkalommal nyerte meg a World Match Racing Tourt, de még a 2006-os ISAF Match Racing Világbajnokságot is hozta, méghozzá jóval a hivatalos befejezés előtt. A fiatalnak nem nevezhető Gilmour 25 éve tartozik a párosversenyzés elitjébe és a jelölési időszak elején második volt az ISAF Párosverseny Világranglistán, majd decemberben egészen az első helyig tornászta fel magát.




9. – ISAF Párosverseny Világbajnokság – ISAF Grade 1


1. – Monsoon Cup, Kuala Terengganu, MAS – ISAF Grade 1


3. – ACI H1 Match Race Cup, Rovinj, CRO – ISAF Grade 1


1. – Match Race Germany, Langenargen, GER – ISAF Grade 1


1. – Locman Cup – Elba Island, ITA – ISAF Grade 1


3. – Portugal Match Cup – Cascais, POR – ISAF Grade 1


9. – St Moritz Match Race – St Moritz, SUI – ISAF Grade 1


A World Match Racing Tour 05-06 győztese


ISAF Match Racing Világbajnok 2006


ISAF World Match Race Ranglista – 2




Sailinghu: Már tavaly is jelölték őt és elképzelhető, hogy jövőre is csak ezt mondhatjuk el róla, de mégis, idén jobb eséllyel pályázik a címre, mint tavaly.




Sébastien JOSSE (Franciaország)



Sébastien Josse akkor került be a rekordok könyvébe, amikor az egyik leggyorsabb egytestűvel 24 órás távolsági rekordot állított fel. A 31 éves Josse az ABN AMRO TWO kormányosaként a Volvo Ocean Race 2005-2006 keretében folyamatosan bizonyította vezetői képességeit azzal, ahogyan koordinálta a legfiatalabb csapatot. A siker gyorsan jött, hiszen az első két szakasz után, egyaránt második helyen végzett csapata, ahogyan az utolsó 9. szakaszon is. A 24 órás egytestű rekordot az ABN AMRO TWO 2006. január 10-11-én állította fel a Fokváros – Melbourne szakaszon. Csak 45 nappal korábban az ABN AMRO ONE (k: Mike SANDERSON) orozta el a rekordot a movistar elől 546.14 tengeri mérföldes teljesítményével, de Josse és csapat ennél is tovább jutott egy napon. Õk voltak az első egytestűek, aki több, mint 550 mérföldet teljesítettek 24 óra leforgás alatt, először csak 558 mérföldre futotta, de 24 órával később a virtuális mutató 562.96 tengeri mérföldnél állt meg 23.45 csomós átlagsebességet produkálva ezáltal.



A hetedik szakaszon elveszették egy csapattársukat, de Josse és csapata kivételes erősségéről és sportemberi teljesítményről tett tanúbizonyságot, mikor a movistar süllyedő hajójáról kimentették a teljes legénységet.






24 órás távolsági rekord, egytestű hajóval, csapatban – 562.96 tm – átlagsebesség 23.45 csomó – 2006. jan. 10-11.






Sailinghu: Kétségtelen, hogy fiatal kora ellenére elért eredményei kiválóak, de nem állíthatjuk, hogy ő lenne a befutó. Ahhoz nem fér kétség, hogy nagyon nagy sportember, de nem biztos, hogy ez elég ehhez a díjhoz.










Yves PARLIER (Franciaország)



2005 áprilisában Yves PARLIER komoly sérülést szenvedett el, amikor 60 lábas katamaránja a Médiatis Région Aquitane felborult, miközben a 24 órás rekordot készül megdönteni. A 12 méteres magasságból történő zuhanás következtében három helyen tört el a gerince, de ő nem adta fel. Lassan túljutott a megpróbáltatásokon és Parlier csapata továbbra is szorgalmasan dolgozgatott a hajón, melyet egy újabb kísérlet követett. Egy évvel a baleset után egy újabb kedvező időjárási ablak lehetősége nyílt meg előtte és már csapatban, de készen állt egy újabb kísérletre. A régóta fennálló 24 órás 60 lábas hajók által futott távolsági rekordot 57.81 tengeri mérföld plusszal adta át a múltnak. A korábbi rekord Laurent BOUGNON nevéhez fűződik még 1994-ből.



Egy hónappal később Parlier duplázott és május 18-19-e között az egyszemélyes rekordot is megdöntötte 586 tengeri mérföldet vitorlázva 24 óra leforgása alatt (24.41 csomós átlag) és 43.3 mérfölddel megnövelve a régi rekordot.




24 órás távolsági rekord, csapatban, max.


60 láb

hosszig – Médiatis-Région Aquitane – 597.81 tm –24.91 csomós átlagsebesség






24 órás távolsági rekord, egyszemélyes – Médiatis-Région Aquitane – 587.4 tm –24.47 csomós átlagsebesség –2006. május 18-19.








Sailinghu: Teljesítménye szintén megér egy misét, de nem valószínű, hogy folyamatos felkészülését és pár napos teljesítményét ekkora elismeréssel díjaznák, de leírni őt sem kell.






Bruno PEYRON (Franciaország)




A világhírű „többtestű” vitorlázó Bruno Peyron és csapata az Orange II. fedélzetén 2006-ban tért vissza és zúzta le a régi 24 órás távolsági és a nyugat-kelet Atlanti-óceán átkelés rekordját. 2006. július 2-án New Yorkból indulva próbálták megdönteni Steve Fosset és a Playstation legendás rekordját. Az időjárási ablak már a rajt után kedvezően alakult és a 13 fős legénység érezte, a lehetőség adott még saját 24 órás rekordjuk megdöntésére is. Az első napon az Orange II. 752 tengeri mérföldnél blokkolt, amely 45.8 mérfölddel jelentett többet, mint amit 2004-ben hoztak össze. De Peyronék nem adták fel, rákapcsoltak és meg sem álltak 766.8 tengeri mérföldig, ami 31.95 csomós átlagsebességet jelentett. Így nemcsak a 600 tengeri mérföld, a 700 tm, hanem a 750 tm elsőkénti átlépése is az ő nevéhez fűződik. Peyronéknak így már nem volt nehéz megdönteni az Atlanti-óceán átszelés rekordját. Idejük kilenc órával hamarabb járt le, mint Fossett csapatának 2001-ben.




24 órás csapatban elkövetett nyílt távolsági rekord – Orange II – 766.8 tm – 31.95 csomó átlagsebesség




Atlanti-óceán átkelés


nyugat-kelet – Orange II – 4 nap, 8 óra, 23 perc 54 mp








Sailinghu: A tavaly is méltán jelölt szintén nagy esélyese a választásnak, mivel tavaly sem nyert, pedig akkor volt egy hihetetlen nagy Földkerülő rekord is a háta mögött. 2 éve olimpiai osztályok vitorlázói nyernek a fiúknál, idén biztos, hogy megszakad a sor.



Mike SANDERSON (Új-Zéland)



A Volvo Ocean Race 2005-2006 versenyén egy baljóslatú rajt után, mikor is Mike Sanderson csapata az ABN AMRO ONE csak hatodikként végzett az első In Port futamon, nem volt több visszatekintés és beindult az úthenger. Az első szakaszgyőzelem után, már Fokvárosban is nyerni tudott és következhetett a második szakaszgyőzelem és második In Port futamgyőzelem a gyengének nem nevezhető mezőnyben. Sanderson és csapata öt hónappal később szerezte meg az összetett győzelmet Portsmouth-ban a 7. szakaszon elkövetett diadallal. Csapata ezután sem ült babérjain, hiszen még két első hely és egy második is befigyelt a csapattól.




6. – In-Port Race 1 (Vigo)





1. – Leg 1 (Vigo – Cape Town)





1. – In Port Race 2 (Cape Town)





1. – Leg 2 (Cape Town – Melbourne)





1. – In-Port Race 3 (Melbourne)





2. – Leg 3 (Melbourne – Wellington)





1. – Leg 4 (Wellington – Rio de Janeiro)





1. – In-Port Race 4 (Rio de Janeiro)





1. – Leg 5 (Rio de Janeiro – Baltimore)





6. – In Port Race 5 (Baltimore)





1. – Leg 6 (Baltimore – New York)





1. – Leg 7 (New York – Portsmouth) – overall win secured





1. – In Port Race 6 (Portsmouth)





2. – Leg 8 (Portsmouth – Rotterdam)





1. – In Port Race 7 (Rotterdam)





6. – Leg 9 (Rotterdam – Göteborg)








1. – Class 0, Skandia Cowes Week, Isle of Wight, Nagy-Britannia – 2006. júl. 29. – aug. 5.






Sailinghu: Igaz, hogy nagyon nagy teljesítmény Sandersoné, de ebből némiképpen visszavesz valamit a tény, hogy az ABN AMRO két hajót is készítetett. Az első, vagyis a későbbi TWO igazából egy teszthajó volt, aminél még gyorsabbat sikerült építeni, ez lett a ONE. A csapat erősségét az is javította, hogy egyedül ők tudtak normálisan felkészülni a versenyre, mivel a többiek hajója nem készült el időben – talán még a movistar kivétel, de ugye ők meg elsüllyedtek. Erős szélben nem volt ellenfele hajójuknak, 15-20 csomós sebesség felett átlag egy csomóval gyorsabb volt az opponenseknél. Mégis az egyik legnagyobb esélyese a szavazásnak.