Úgy néz ki, hogy az időjárás lehetővé teszi az idei Rolex Sydney-Hobart verseny rekordjának megdöntését.
A rekord témájával a levegőben a Rolex Sydney Hobarton lévő nagyhajók kormányosai nagy mosollyal járkálnak, míg a kisebb hajósoknak ez a verseny valószínű olyan lesz, hogy a rajt után majd csak nézhetik, ahogy a nagyobb hajók eltűnnek a láthatáron.
Matt Allen, a Jones 70-es Ichi Ban kormányosa úgy számolta a várható érkezést a jelenlegi időjárási modellel, hogyha minden jól megy, az érkezés Hobartba 1 nap 13 óra alatt lehetséges. És ugye az ő hajója jó 30 lábbal rövidebb a három, győzelemre esélyes, 30 méteres Maxinál.
A verseny rekordját 2005-ben a Wild Oats állította be 1 nap 18 óra 40 perc és 10 másodperccel.
3 nappal a karácsony másnapján lévő start elött, a meterológiai intézet egy általános előrejelzést adott ki az idei 82 hajót számláló mezőnynek.
A rajthoz december 26-án egy Sydneytől keletre lévő nagynyomású övezet valószínű északi-északkeleti szeleket fok hozni, ami megerősödhet a délután folyamán. „A friss északkeleti szélben a mezőny repülőrajtot fog venni.” –nyilatkozta a meteorológiai intézet vezetője Barry Hanstrum.
Majd a szél kicsit nyugatiasodni fog és északnyugatira fog beállni december 27-ig, amikor egy front a Bass szoros keleti részén déliesre forgathatja a szelet egészen a New South wales-i partokig.
A jelenlegi előrejelzés szerint ez a változás gyorsan gyengülni fog csütörtök éjszaka, és péntek reggelre már át is fordul északiasra, sőt meg is erősödik.- tette hozzá Hanstrum.
A CYCA kapitányi sapkáját hordva, Matt Allen örül, hogy semmiféle vihart nem jósolnak, de mint kormányos, jobban örülne egy kicsit több szélnek. „Ez fantasztikus előrejelzés a nagyobb hajóknak.”
Lindsay May a 34 versenyes veterán, a Swan Song navigátora és a 2006-ban navigátor győztes Love & War navigátora nem számít olyan szélre, ami tavaly a győzelmet hozta nekik és figyelmeztet, hogy páran igencsak leválhatnak a mezőnytől az éjszakai rohanás közepette.
Will Oxley a Reichel/Pugh 55-ös Yendys navigátora, a Tattersall’s kupáért (abszolút yardstick győztese) versenyző osztja a nézetet, hogy ez a verseny igazán izgalmasnak ígérkezik a navigátor szemszögéből. Számos front jön majd 27-én, ami újraosztást eredményezhet a Tasmán partoknál még a Maxiknak is, akik könnyen belefuthatnak egy lavórba.
A verseny első fele a hajókezelésről, a megfelelő beállítástól és kormányosi teljesítménytől fog szólni, míg a második részben inkább a taktikusoké lesz a főszerep.
A Skandia navigátora Graham Taylor reális esélyeket lát arra, hogy megcsípjék az újabb Wild
Oats XI-et és a vadonatúj City Index Leopard-ot az Egyesült Királyságból.
„Egy Steven Bradbury féle lerendezésben reménykedünk” – mondja nevetve Taylor, amikor is
egy lavórban veszteglő vagy éppen valami meghibásodás miatti malőr miatt kikerülnék az ellenfelet.
Eltekintve a rövid déliesedéstől csütörtökön, a meteorológusok friss északias szelet mondanak a versenyre…