Alig néhány nap múlva indul a világ legnépszerűbb csapatos Földkerülő versenye a Volvo Ocean Race, majd nem telik bele egy hónap és a Vendée Globe is elstartol. Az elkövetkező néhány hónapban bőven lesz miről olvasni a két versennyel kapcsolatban. Lássuk milyen lesz az idei VOR.

Ez a tízedik VOR. Az elsőt  Whitbread néven 1973-ban rendezték  és 17 hajó vett részt a megmérettetésen. AZ első hajó 144 napot töltött a tengeren és a mezőnynek eposzi küzdelemben sikerült teljesíteni a távot.  A mai VOR egy kicsit más. Az akkori felfogás szerint egy hajónak nehéznek kell lennie, hogy a Déli-óceánok hullámait, szelét állja. Ma már tudjuk, hogy a siklóhajók sokkal tengerállóbbak, hisz nem feszülnek be az úszótestek a hullámok közé. Viszont idén csak nyolc csapat tudott elég pénzt gyűjteni, hogy elinduljon a viadalon. Az útvonal is más, hisz 11 kikötőt érint. Lássuk először a kikötőket.



A kikötők


Amióta a Volvo a verseny fő szponzora, azóta igyekszik a lehető legtöbb és legérdekesebb helyszíneket belevonni  a versenyzésbe. Most  11 kikötő szerepel a listán. A mezőny október 11-én indul a spanyol Alicantéből, majd minden délre készülő hajós anyakikötőjében Fokvárosban köt ki.  Innen irány a dél indiai Cochin. Rövid szünet után Singapore és az olimpiai vitorlásversenyek helyszíne a kínai Quingdao. Ez után következik  a leghosszabb szakasz  mely egészen Rio de Janeiro-ig tart és 12300 mérföld egyhuzamban való vitorlázást jelent megspékelve a Horn-fokkal.  Rio után Boston következik majd a flotta átkel az Atlanti-óceánon és az írországi Galway kikötőjében jut vissza Európába. Galway után irány Svédország pontosabban Marstrand majd maradva Svédországban Stockholm. A végállomás pedig Szentpétervár lesz a jövő év nyarán. Persze ezek csak a hosszú szakaszok.


Sok kikötőben lesz a következő szakasz rajtját megelőzőleg kikötői verseny.  Ezek közül az elsőt szombaton futották a hajók Alicantéban. Rögtön két futamot, de erről majd kicsit később. Ilyen verseny lesz Singapure-ban, Qingdao-ban, Rio de Janero-ban, Bostonban, Galway-ben és Stockholmban. Ezek eredménye beleszámít a végső sorrendbe a következő módon. Míg a hosszú szakaszokon az első az indulók számának megfelelő pontot kap, addig a kikötői versenyeken ennek a felét.  Tehát jelen esetben valaki megnyeri az Alicante – Fokváros szakaszt akkor 8, míg az alicantei kikötői verseny győzelem 4 pontot ér.



A csapatok


Az idei versenyen  több érdekesség van. Az egyik, hogy két szponzor indított két-két csapatot, a másik az oroszok és félig meddig a kínaiak megjelenése a versenyben. De lássuk a csapatokat.




Telefonica Blue



Kormányosa az a Bouwe Bekking akinek az előző versenyen elsüllyedt a hajója. Reméljük idén szerencsésebb lesz. Olyan húzónevek vannak a csapatban, mint Simon Fisher navigátor és az olimpiai bajnok Iker Martinez. A hajót a Farr Design tervezte és  Valenciában épült.


A csapat weboldala:

http://www.equipotelefonica.es/




Telefonica Black



A kormányos a 2008-as Tornado olimpiai bajnok Fernando Echavarri. Navigátor Roger Nilson.


A csapat weboldala:

http://www.equipotelefonica.es/



Puma



A hajó kormányosa Ken Read. Navigátora Andrew Cape. A hajó és a csapat egyaránt alkalmas arra, hogy a dobogón álljon, ha valamilyen lényeges sérülés nem hátráltatja őket.


A csapat weboldala:

http://pumaoceanracing.com



Ericsson 4



Az egyik győzelmi esélyes hajó. Kormányosa nem kisebb név, mint Torben Grael kétszeres olimpiai bajnok Csillaghajós, Louis Vuitton kupa győztes taktikus. A hajót az a  Juan Koujoumdjian tervezte, aki az előző verseny fölényesen győztes hajóját.


A csapat weboldala:

http://www.ericssonracingteam.com/



Green Dragon



Ez a Kelta-kínai vállalkozás az egyetlen akinek két hazai kikötője van. Az egyik az írországi Galway, a másik a kínai Qingdao. Kormányos Ian Walker kétszeres olimpiai ezüstérmes brit vitorlázó. Taktikus Ian Moore, aki az Illbruckot segítette győzelemre 2001-2002-ben. Hozzájuk tartozik még az  a Neal MacDonald is, aki 2001-2002-ben második lett az Assa Abloy skippereként.


A csapat weboldala:

http://www.greendragonracing.com/en/



Delta Loyd



A csapat az utolsó pillanatban nevezett hajójuk az előző győztes ABM AMRO ONE módosítva. Kormányos az ír Ger O’Rourke.



Ericsson 3



A hajó az előző győztes ABM AMRO ONE továbbfejlesztése,  kormányosa  Andreas Lewander és a csapat elsősorban északról verbuválódott.

A csapat weboldala:

http://www.ericssonracingteam.com/




Team Russia



És végül, de nem utolsósorban az orosz csapat, melynek tulajdonosa Oleg Zherebstov szentpétervári üzletember, aki maga is részt vesz a versenyen. Kormányos az osztrák Andreas Hanakamp, navigátor Wouter Verbraak és olyan húzónevek is a csapat tagjai között vannak, mint Stig Westegaard vagy az olimpiai ezüstérmes Rodion Luka.  A hajót Rob Humprey tervezte.

A csapat weboldala:

http://www.teamrussia.org/en/

Az első kikötői versenyen már túl vagyunk és annyi elmondható, hogy  a Telefonica  Blue uralja  a mezőnyt ebben a gyenge szélben.


Első futam befutó:


1, Telefonica Blue 52:46;

2, Telefonica Black +1:46;

3, Green Dragon +1:06;

4, Ericsson 4 +1:08;

5, Ericsson 3 +48;

6, PUMA +52;

7, Team Russia +1:34;

8, Delta Lloyd +9:25.


Második futam befutó:


1, Telefonica Blue;

2, PUMA;

3, Telefonica Black;

4, Ericsson 4;

5, Ericsson 3;

6, Green Dragon;

7, Delta Lloyd;

8, Team Russia.


A VOR állása az Alicante-i kikötői verseny után:


1 Telefonica Blue 4pts;

2 Telefonica Black 3.5;

3 PUMA 3;

4 Ericsson 4 2.5;

5 Green Dragon 2;

6 Delta Lloyd 1;

7 Ericsson 3 0.5*

8 Team Russia 0.5.

*Elvettek egy pontot büntetésből, mert a felmérések során a hajó tőkesúlya 625 grammal vagyis alig több mint fél kg-vel több volt.