73 évvel ezelött a Kalózt egy Karl Martens nevű úriember álmodta meg és vetette papírra. Németországban elsősorban ifjúsági hajó volt sokáig.

Hazánkban a mai napig az egyik legnépszerübb túrahajó, sőt – bár a mezőny létszáma nem éri el a virágzása, másodvirágzásakor fennálló létszámot – az egyik legnépesebb versenyosztály is. Az ötvenes évek meghatározó hajótipusa volt hazánkban.

A mai modern Kalóz, természetesen már alkalmazkodik az új világhoz, de azért a fedélzet a mai napig is fából készül általában, megőrizve az osztály klasszikus jellegét.


Az immáron 73 éves, Európában és Chilében elterjedt és népszerű Kalóz osztály eddig a tagállamok nemzeti osztályszövetségeit tömörítő Nemzetközi Kalóz Szövetség (IPA) irányítása alatt működött. Az IPA tagjai jelenleg: Németország, Dánia, Magyarország, Cseh Köztársaság, Ausztria, Svájc, Lengyelország, Bulgária, Törökország.

2009-ben az EUROSAF az osztály felvételi kérelmét elfogadta, így 2010-től a Kalóz az EUROSAF által elismert osztállyá („Recognized Class”) vált.


A modern Kalóz

Mint elismert osztály, a Kalóz osztály már hivatalosan is jogosult Európabajnokság rendezésére. A legközelebbi ilyen alkalom 2010. augusztus 23-27.-én a berlini Tegeler See-n megrendezendő Junior Európabajnokság lesz. Az Európabajnokság hivatalossá tétele mellett a Nemzetközi Osztályszövetség mozgástere is nő és a Német Vitorlás Szövetségtől sokkal jobban elkülönül.

Kiemelten fontos továbbá a 2011. évi Kalóz Európabajnokság, melyre Magyarországon, a Balatonon kerül sor. A Magyar Kalóz Osztályszövetség már megkezdte a helyszín és adott esetben a rendező kiválasztását.

Az osztállyal, illetve a fenti versenyekkel kapcsolatos bármely felvilágosítás és elérhetőség a

www.pirat.hu

honlapon található.