Atlanti Átkelés túra részlet.

2010-ben kisebb kalandra vállalkozott a VVSE és csapata. Mintegy  9000nm tesznek meg váltott legénységgel, elnagyolva Adriáról indulva le a Karib-tengerre, és vissza……

Túránkat egy First 47,7-es hajóval tesszük meg, távolság amit megtettünk 850nm. A hajó felkészítése kb. kettő napot vett igénybe ebbe beletartozott az élelmiszer készletezése a teljes Atlanti átkelésre. Érdekes volt, hogy egy olyan nagy kikötőbe mint a Las Palmas-i, és ahonnan indul az ARC verseny, nehézkes a gáz tartályok töltése, és egyébként is mindent amire szükségünk volt „25” helyről kellett beszereznünk. Hajónkon a 8 fős csapat az ARC rajtja előtt 20 órával indult el 2010 november 20-án.  Három csoportra osztva (3-3-2) 3 óránkét váltva egymást vitorláztunk el a Zöldfoki szigetek felé.  Utunkat 5 napra terveztük, eleinte 12-15 csomós északkeleti szélben majd később gyakorlatilag változatlan irányból 20-23kn-ra erősödött szélben gyorsan haladtunk a célunk felé. Sajnos a szelünk a második nap vége után folyamatosan gyengülni kezdett majd szinte teljesen leállt, így motorra váltottunk. Több mint két nap motorozás alatt sok pihenés mellett megjavítottuk az elszakadt spinnakerünket, és egyéb apró javításokat végeztünk hajónkon.  Kettő bottal horgásztunk szinte végig, három napig nem fogtunk semmit, majd 5 percen belül 3 MAI-MAI-t is sikerült kiszedni, az ünnepi vacsora se maradt el.

Érdekesség kép, tengeri hajósok figyelem!!! Nem kevés pénzért ellenőriztetett Jon Boy-unk  nem egyértelmű okok miatt kirobbant. A történetben az a szép, hogy miután felfújódott, le is eresztett! Oka egyszerű, elfelejtette a horvát kolléga a szelepzáró sapkát helyére tenni. Így jogosan felmerült a kérdés bennünk, hogy vajon a mentőszigetünk ellenőrzésénél is hasonló alapossággal jártak-e el???  Szavazzunk jó vagy nem jó, ez a játék életre, halálra megy.

Szerintem, ha simán téglával van tele, akkor az esetleges használat esetén biztos nincs reklamáció.  Amire még jó volt, hogy élőben kipróbáltuk, hogy milyen egy ilyen kacsaúsztatóban lenni.

Végül megjött a szél, és 5 nap és 6 óra alatt érkeztünk meg éjszaka Mindelo-ba. Ezen a környéken a világító tornyok gazdasági okok miatt nem működnek, ez egy kis pluszt jelen a navigációban.

Mindelo,   Sao Vincente sziget városa, ahol Zöldfoki Szigetek egyetlen vitorlás kikötője van.

Meglepően jó hely. Nagy szegénység mellett ügyelnek a rendre, ami állítólag a turistaszezon, és az ARC miatt most megerősítettek. Kikötő profi, mindent gyorsan és flottul lehet intézni, még az óriási bürokrácia mellet sem kellemetlen mondjuk a bevándorlási hivatalnál eltöltött idő. Emberek nyitottak, kedvesek az árak nagyjából megegyeznek a magyar árakkal.

A természet látványa pedig magáért beszél.

Fojtatás következik

Szöveg és képek:


Scholtz Imre