Nem sokat tévedek, ha azt állítom, ez volt az egyik legjobb vitorlásverseny közvetítés, amit valaha láthattunk. America’s Cup Világkupa Sorozat – Cascais (POR).

A sorozat szervezői a Youtube-on élőben közvetítették az AC45-ösök küzdelmeit. Ehhez három helikoptert is felküldtek az égbe, színes vonalakat rajzoltak nekünk a képernyőre, hogy lássuk a hat hajóhosszt a pályajeleknél; mutatták azt, hogy ki merre ment, folyamatosan jelölték a hajókat a képernyőn és így teljesen követhető volt mindenki és a sorrend is közérthető volt. Egyedül talán a rendező operatőr nyúlt néha mellé, mert olykor már a távoli totálból kiszúrja az ember szemét, hogy akció, lekeresztezés jön és csakazért sem azt adja be, de azért ebben is fejlődnek és napról napra jobb a helyzet. A pálya talán nem mindenki számára világos, ez a félszeles rajt is kissé butának tűnik, de lehet, hogy szimplán maradi vagyok. A párosverseny indítása meg még bonyolultabb, hiszen a félszeles rajtra merőleges vonalon kell bevitorlázni a két versenyzőknek, mondhatni majdnem a hagyományos módon. Szerencsénkre a színes vonalak itt is segítenek megérteni mindenki számára, hogyan is szól a funky.

Jópofa dolog az is, hogy a focipályák szélén megszokott reklámtáblák itt a vízen, a pálya szélén is megjelennek, merthát a pályának határa van és ezt GPS jelzi a versenyzők számára, vonalak pedig nekünk nézőknek mutatja, meddig tart az addig. Amúgy egyik nap mégis becsúszott pont az motoros a pályára, amelyik vontatja a reklámtáblákból felállított kb 50 méteres mesterséges akadályt és két hajó luvcsatájába keveredett, kettéosztva azt, nem kis meglepetést okozva az AC45-ös kormányosoknak, de leginkább a „vétlen” motoros vezetőjének.

Persze hiába a körítés, ha retek a verseny. De emiatt nem kell aggódnia az elvakult egytestűpártiaknak sem, mert ez a verseny tényleg rohadtjó volt (tudom, tudom, ez nem is vitorlázás!) Ám míg korábban dollármilliókat öltek abba, hogy 2-3 század csomóval gyorsabb legyen a hajó (amit nézni nagyon unalmas volt), addig itt pillanatok alatt fordulhat a kocka, ráadásul a legjobbak is látványosakat hibáznak. Itt van például az ETNZ csapata, akik két futamon át nem bírták tisztességesen becsavarni a gennakerüket és mégis megnyerték a napot. Az Artemis is csúnyán belehibázott szombaton, a gennaker betekerése egy alakalommal nem sikerült és a vízbe került, durván lestoppolva a hajót, feladásra kényszerítve a csapatot.

Szombaton amúgy csak párosversenyekre került sor, ahol Coutts csapatának elhullása okozta a nap szenzációját, mivel még a legjobb négybe se kerültek be, ezért pedig a fiatal tigris csapatot, a Team Koreát illeti a dicséret, mert ők rakták K.O.-ra az ORACLE kettes számú csapatát. A párosversenyzés napi bajnoka lehetett volna az új-zélandi csapat is, de apró hibák, mint a kiújuló gennaker ki-be csavarási problémák meggátolták őket ebben. A győzelmet így az ORACLE Spithill csapat szerezte meg ezen a napon.

Vasárnap egyetlen mezőnyfutamban volt csak hátra és hiába kezdett briliánsan Spithill, az ETNZ, azaz Dean Barkerék erősen támadtak és bőszélben végül szépen lelépték a kissé ügyetlenkedő ORACLE-t. Az Artemis is jobban taktikázott, mint az erősen kezdő ORACLE és vasárnap az ETNZ mögött Terry Hutchinson csapata az Artemis végzett a második helyen.

Ui: A laikusok meg végre komolyan veszik a vitorlázást és szép lassan elkönyvelik extrém sportnak, a gyönyörű bukósisakok miatt. Még jó, hogy minden hajón van ez a hightech szarság, ami jelzi a pálya határait a versenyzőknek, így a nézők nem is sejtik még milyen borzalom várna azokra, akik a színes vonalakon túlra merészkednek.