Szokásához híven, a Finn osztály idén is más helyszínen rendezte meg sorrendben az 55. Magyar Bajnokságát, ezúttal Balatonkenesén, a Marina Port kikötőben.

Ez a helyszín nem kishajós eseményeiről ismert, így a sólyák tekintetében volt némi kifogása a csapatnak, de a közösségi hajó kihúzások a meredek sólyán megoldották a helyzetet.

A verseny főrendezője Dávid Juli volt, stábja főleg hölgyekből állt. Idén először két motorosból figyeltek a „csalóleső” zsűritagok, ezzel is nagyot lépett előre az osztály! Azért is, mert az indulók létszáma messze meghaladta bármely olimpiai osztály résztvevőinek számát, egy híján félszáz versenyző sorakozott fel! A negyvenkilenc hajó szép látványt nyújtott az érdeklődőknek a vízen. Sajnos volt pár hiányzó, velük jóval 50 felett lehettünk volna.

A verseny 4 nap alatt került lebonyolításra. Csütörtökön parti halasztással indult a megnyitó után a nap, így mindenki tökéletesíthette a hajóját, eszmét cserélhetett a másikkal. Délután fél 3-kor éledezett valami, kimentünk rajtoltunk. A szél elfordult a nyugatiból északira, futam törölve. Pálya átrakás, majd rajt. Nem volt egyperces szabály, ezt ügyesen ki lehetett használni a rajtoknál. Friss, 5-8 csomós szélben kezdtünk, majd a szél gyengült a futam végére. Szilvássy Attila magabiztosan nyert, a másik olimpikon Székely Tonyó előtt, harmadik helyen Pallay Tibor tolta be a kölcsönhajót.

A szél megmaradt, hol erősebb, hol gyengébb volt. Az első bójához Pál Gaszton, Beliczay Márton és Pallay Tibor értek fel, de hátszélben Szilvássy Attila állt az élre, és megnyerte a második futamot is. Második helyre Haidekker Péter érkezett, Pál Gasztonnak jutott a harmadik hely. Összetettben vezetett Szilvássy, Haidekker Péter és Pallay Tibor előtt. Este a kenesei Katica pékség látta vendégül a csapatot, pálinka és kenyérlángos formájában. Már akinek nem kellett vezetnie.

Péntekre írtak is szelet, ennek megfelelően kilencre írták ki a rajtot. Ez korai kelést kívánt, hideg, párás reggellel. Friss északi, 5-6 csomós szélben kezdtük az első futamot. A szél az első kreuzban elfordult balra, Beliczay Marci jól használta ki a kínálkozó lehetőséget, és behúzta a futamot. Az addig halovány Huszár Géza lett a második, és a legjobb junior Pajor Szabolcs jött be harmadiknak, akinek a jelek szerint ez az utolsó finnes versenye. Kár lenne érte!

A második futamra erősödött a szél, a második hátszélre felkerült a „free pumpingot” jelző Oscar zászló. Az idősebbeknek nem kedvezett a jelenség, de az osztály szabályai már így rendelkeznek, el kell fogadnunk. Pál Gaszton ennek megfelelően legyűrte Szilvássyt és futott be az első helyen. Harmadik helyen jött Beliczay, akinek kifejezetten feküdt a szabad pumpálás.

A harmadik futamban a markáns pörgést kihasználva szoros csatában Pallay, Szilvássy, Ainslie volt a sorrend. Ez nem  nem változott egészen az utolsó hátszélig, ahol Pallus vezető helyen egy tecnikai malőr miatt felborult, és kiállni kényszerült a futamból. Pál Gaszton nagy hajrával megnyerte a futamot, Szilvássy és Ainslie előtt. A rendezőség úgy döntött, szerintem helyesen, hogy nem tart negyedik futamot ezen a napon, hiszen a mezőny egyre jobban széthúzódott már az utolsó futamon. Összetettben Szilvássy, Pál Gaszton, Beliczay Márton, Székely Antal volt az első négy sorrendje.

Hamar partot értünk, így páran dolgozni indultak, van aki iszapot mosott az árbocából, és egy csapat nekiesett a Solymosi Imre által hozott birka feldolgozásának. Bartos Zoli, Stadler Csabi, Tónyó és Kerti Géza voltak a főkolomposok. Estére egy nagyon finom pörköltet főztek belőle, ami mellé fogyott a finom bor és a pálinka, persze csak a sör mellett.

Szombaton 10-re volt kiírva a rajt, de nem volt számottevő szél, egészen délutánig. Ekkor egy délnyugati kezdett lengedezni, kimentünk a vízre, pályarakás, majd rajt. Az járt jól, aki a jobb oldalt választotta, így Németh Örs érte el leggyorsabban a jelet Pallus előtt, harmadik helyre Jung József ért fel. Hátszélben Pallus az élre állt, és végig tartva vezető pozícióját futott be az első helyen, jelezve, hogy túlvan a tegnapi boruláson. Beliczay Márton felásta magát egy jó második kreuzzal a második helyre. Ian Ainslie ismét harmadiknak futott be. Említést érdemel, hogy Farkas József, aki Grand Masters kategóriában versenyez az igen előkelő 6.! helyen futott be, és Stadler Csaba, aki a korábbi tizedik helye mellé most gyűjtött egy 9. helyet is! Ők azok, akik rengeteget fejlődtek az elmúlt két esztendő alatt. Szilvássy 22. helyen futott be, de eddigi ragyogó futamai mellett ez lett a kiseője. Második helyen Beliczay északázott, Pál Gaszton és Pallay Tibor előtt. Ian Ainslie, aki immáron magyarként versenyez, feljött az ötödik helyre. A szociális rendezvény ezúttal a KMPVSE fogadása volt, mely a sátorban került megrendezésre. Jól tartottak bennünket!

Utolsó nap megint 9-re volt kiírva a rajt, de sokan nem vették ezt komolyan. Kávézás, reggelizés  folyt még akkor is, amikor a rendezőhajó már elhagyta a kikötőt. Aki időben elindult, bőven kiírt a rajt területére, és a fél órás halasztás alatt még jót is vitorlázhatott. Sokan nem érték el a rajtot sem. Beliczay Marci esélyt sem hagyva nyerte a futamot, Szilva második helyével tovább biztosította vezető helyét. Székely Tonyó harmadik helyével visszaelőzte Iant, és megközelítette a futamra ki nem érő Gasztont. Pallus 6. helyével fellépett a harmadik pozícióba, de feljebb már nem jöhetett. A szél viszont elállt, pedig nagy párharc lehetett volna az első két helyezett között.

Szilvássy Attila negyvenhat évesen Magyar Bajnok lett 2011-ben, ami remek teljesítmény! Ha előre lehetett volna fogadni a versenyre, én rá voksoltam volna. Sebessége, hajója rendben van, évtizedes rutinja is mellette szólt. Beliczay Márton ezüstje szépen csillog, végre a bajnokságon is kijött neki a lépés. Kölcsön hajóval indult, hiszen az övé már Ausztrália felé tart a kvalifikációs VB helyszínére. Pallus, azaz a saját teljesítményem meglepetés számomra. Idén alig ültem hajóban, 3 nap a bajnokság előtt, és a hajómmal az ezüstérmes vitorlázott, így a Pay’r Egon által felkínált hajóval indultam, amiért ezúttal is köszönet jár neki! Ha nincs az a borulás… De ugye a „ha”-val kezdődő mondatoknak a sportban nincs értelme. Pál Gaszton is kölcsönhajóval ment, de nem volt sebességi hátránya, sőt! Negyedik helye mindenképpen csalódás a tavalyi bajnoki címe után, és az is, hogy a díjkiosztón nem vett részt, nem tisztelte meg sporttársait.

Mindent egybevéve az osztály megmutatta erejét a 49 indulóval, régen voltunk ennyien. Jövőre Agárdon találkozunk, szeptember hónap közepén!




A galéria megtekintéséhez kattintson a képre!




Fotó: Mag Andii



Forrás: www.sailingcenter.hu