Az alábbiakban egy rövid tájékoztatót szeretnénk adni az ORC előnyszámrendszer iránt érdeklődőknek.

Az ORC alapjairól, és fontosabb ,régiónkat érintő nemzetközi ORC versenyekről az MVSZ hivatalos lapja, a ”Vitorlázás Magazin” már 2005-től folyamatosan közölt cikkeket, melyek ezáltal a szövetség tagjaihoz is eljutottak.A cikkek közül néhány a

www.sailing.hu

segítségével honlapjukon szintén elérhető.A téma iránt érdeklődők a téma alapjairól a www.orc.org honlapon is tájékozódhatnak.


Általános megjegyzések:

Az ORC-ben történő versenyzéssel kapcsolatban néhány fontos kérdést az elején tisztázni kell:

– a versenyeken csak felmért, a vitorláikon jól látható azonosító jellel ellátott hajók vehetnek részt, a jelzések a vitorlák főbb méreteit tartalmazzák

– a rendszer a számításnál figyelembe veszi a hajó korát, rudazatának, és vitorlázatának rendszerét,  anyagát, valamint a propeller fajtáját, és kialakítását egyaránt

– téves elképzelés, hogy az ORC értékelés bizonyos szélerő alatt nem alkalmazható. Gyengeszeles körülmények között a számítási módszert változtatják, mely a rendező felelőssége.

– (egyebek mellett) ugyancsak a rendező felelőssége, hogy a szélerőnek, illetve a pálya-típusnak (pálya, illetve túraverseny) megfelelő előnyszámmal kalkuláljon, a bóják helyzetét GPS pontossággal rögzítse

– az eredményszámítás külön erre a célra fejlesztett szoftverrel történik, melynek van ingyenes, és fizetős változata, ez utóbbinak éves upgrade díja is van

– a rendkívül heterogén magyar vitorlás hajópark nem teszi lehetővé, hogy első lépésben egységesen az ORC magasabb –és drágább- (ORC International) fokozatát vezessük be.Ha egy hajótípust már ismer az ORC adatbázis, a kialakult mezőny következő lépésben történő továbbfejlesztése már sokkal egyszerűbb lesz.


– a szabályos versenyzéshez szükséges Certificate kiadása külföldön történik, ennek jelenlegi belépő díja 110 Euro körüli összeg, melyhez minden évben 100 Euro körüli összegért újítanak meg. Ugyanilyen összeg fizetendő, ha a Certificate-on év közben változást kell átvezetni, mint például nagyobb vitorla alkalmazása, tulajdonosváltás, stb.

– ha egy típushajó rendelkezik ORC minősítéssel attól függetlenül minden egyes, a típusba tartozó hajónak külön, egyedi Certificate-al kell rendelkeznie. One Design hajók értékelésénél külföldön vannak olyan versenyek, ahol ettől eltekintenek, de ebben az esetben általában nevezési felárat állapítanak meg.- ha egy hajó az ORC adatbázisban fellelhető típusú, attól eltérés csak vitorlázatában, rudazatában, illetve hajócsavar rendszerében van, a rendszerbe történő belépés jelenleg 50 ezer Ft körüli keretösszegből megoldható, egyéb esetekben azt a szükséges felmérések alapján egyedileg lehet csak meghatározni.



Megjegyzések:

●Ideális esetben a típusról a hajótest, és annak víz alatti tartozékai térgeometriáját tükröző file áll rendelkezésre. Nem ideális, de kezelhető eset, ha a tulajdonos a dokumentáció hagyományos módon készült változatával rendelkezik.

●Ha egy típushoz az eredetitől eltérő, de a rendszer által ismert tőkesúly tartozik, az nem probléma, ilyenek jellemzően a tavi tőkesúllyal ellátott, egyébként eredetileg tengerre tervezett változatok

●Magyarországon rengeteg,  azonos típushoz tartozónak vélt hajó van, melyek viszont egyedi tőkesúllyal, kormánnyal vannak ellátva, ezen hajók lényegesen több munkát igényelnek

●A legtöbb munkát, és ráfordítást az egyedi konstrukciók igénylik, ugyanakkor az ő rendszerbe állításuk is megoldható.


Az ORC- jelentkezésekkel kapcsolatos fontosabb tudnivalók:

-jelen pillanatban a YS I osztályból 30, a YS II, és YS III osztályokból 3-3 biztos jelentkezőt ismerünk

– a saját lehetőségeiről kialakítandó tiszta kép érdekében kérjük a további érdeklődők mihamarabb jelentkezését.

– a cél az, hogy 2012-ben már mindenképpen legyen néhány ORC szerint értékelt verseny

Az érdeklődők kérdéseit a 30/9331-840 telefonszámon, illetve a

pelso89@t-online.hu

E-mail címen várom.

A segítséget, és a közreműködést előre is köszönöm:   Csernussi Gábor

Budapest, 2011. november 8.