Nyilván egy árnyalatnyit ismertebb, ha úgy hívjuk Kielzugvogel…
Gyerekkoromban lelkes vitorlás képgyüjtő voltam. Forrásom elsösorban a német Yacht Magazin volt, melyben sokszor szembe találkoztam ezzel a hajóosztállyal vagy az uszonyos társával. Valahogy mindig analógiát kerestem a Kalózzal, de inkább a Szalonkához hasonlatos. Bár akkor már nem sok ilyen volt a Balatonon.
Régi újságcikk:
sz1.jpg
A hajót 1960-ban tervezte Ernst Lehfeld és az elmúlt 50 évben az eredetileg túrahajónak tervezett verda egy versenygép lett. Már azoknak, akik szeretik, ha nincs egy hajón spinnaker és trapéz. A hajó ma már főleg a kedvtelésből versenyzők kedvence. Fontos kelléke a családias hangulat, a sör, a kolbász.
A Kielzugfvogel ikertestvére a Swertzugvogel, hiszen a kombi hajó néhány perc alatt átalakítható uszonyosról tőkesúlyosra vagy éppen vissza. Népszerűségét annak is köszönheti, hogy okosan fejlesztik és a régi hajók is versenyképesek maradnak hosszútávon.
www.kieler.org
,
www.schwertzugvogel.org
Technikai adatok:
schwertzugvogel
Hossz: 5,80 m
Szélesség: 1,88 m
Merülés: 0,25/1,10 m
Súly: min. 230 kg (scwert 40kg)
Vitorlafelület (túra): 15 m
2
Vitorlafelület (verseny) 18 m
2
ys szám: 109 az 1978 elöttiek 107
kielzugvogel
Hossz: 5,80 m
Szélesség: 1,88 m
Merülés: 0,25/1,10 m
Súly: 340 kg (kiel 140 kg)
Vitorlafelület (verseny): 13+5,5) 18,5 m
2
ys szám: 106 az 1978 elöttiek 108
Míg Németországban 4200 körüli hajó fut, addig megtaláljuk Auszriában, Svájcban, Olaszországban, Hollandiában és újabban Magyarországon is, Hhszen 2011. októberében megalakult a hazai Kielzuvogel Osztályszövetség.
A hazai kielzugvogel vitorlázás múltjáról és jelenéről az osztálytitkárát Belley Lászlót kérdeztük:
Szerintem Anti bátyó (Z 176) kezdte a Kiezugvogelezést Magyarországon kb.: 25 évvel ezelött. Blelle és Fonyód környékén tartotta a hajóját és rendszeresen vitorlázott, arról álmodott, hogy sok ilyen hajó lesz majd egyszer. Kétévente csiszolgatta, felújította kis kajütös csodáját. A Balaton drágulásával Agárdra költözött. 2006-ban meghívott egy amatör YKA versenyre, ahol nekem kellett kormányozni. Nagyon kellemes volt és feltűnően gyors az agárdi hajók között.
Elkapott a hév engem is és lógtam az interneten, hogy találjak valamit. 2006 őszén beleugrottam egy schwertes fa hajóba, de rá kellett jönnöm, hogy idő hiánya miatt felújítani csak nagyon kis esélyem van.
2007 áprilisban találtam egy fantasztikus hajót és megvettem. Barátom megkért, hogy tanítsam meg vitorlázni, így hétközbe és hétvégén is egy napot áldoztunk a vitorlázásra. Az amatör versenyek nehezen álltak össze, de nagy örömmel indultunk mindegyiken. Az izgalmak ellenére minden versenyt megnyertünk, így nagyobb kihívásokat kerestünk, ezért indultunk YS III.-ban egy túrahajóval, majd Dragonoztunk és végül kikötöttünk az X-Treme 25-nél.
Közben ismét sikerült egy kihagyhatatlan ajánlatot kifogni, így gazdagabbak lettünk egy Mader versenyhajóval. 2011-ben a versenyzés mellett egy újabb megszállott került elő H. Richárd személyében, aki még egy lökést adott, hogy megalakuljon a Magyar KZV Osztályszövetség és megszervezzük az első MVSZ versenyt. Az események egy kicsit felpörögtek, a német és osztrák élvonal jelezte, hogy részt venne egy tavaszi versenyen, mi pedig az MVSZ versenyen szeretnénk a bajnoksághoz szükséges induló számot teljesíteni. Fel van adva a feladat rendesen.
A két hajó vásárlás között Svájcban találtam egy hajó, amit meg kellett venni ( Petra névre hallgatott ). Aztán amikor a Ventilo 27-28-as katamaránokról álmodtunk jött a hívás, hogy találtak még 2 db KZV-t, akkor már kikötöttem, hogy csak műanyag lehet ( de legalább az alsó héj ), de a lendület nagy volt, így kimentünk. Mindkét hajó fa oldtimer volt, de jó állapotban. Szerencsére mindegyiknek meg lett a gazdája. Kiderült, hogy a svájciak fokkal használják, a sport iskolákban ST19 kódnéven fokkal és spinnakerrel.