27 hajó indult reggel 9-kor. 26-an teljesítették a távot sikerrel. Egy hajó szállt ki éppen csak pár kilométerre a befutótól – érthetően az északi oldalon több órára reménytelenül leállt szél miatt-.
A győztes idén a Fahajó 8Mpro Fa Nándorral a kormánynál.
Az őt egy egész Balaton Hosszában üldöző Nelson- a kormányánál Varga Lajossal alig 5 perccel utána futott be a balatonfői Yacht klub kikötőjébe.
Az első 3 hajó alig pár perc időkülönbséggel futott be, nyakukon a 4.helyre vitorlázó, vadonatúj Flaar prototípus KOLIBRI, 8 méter nyitott hajó Fazekas Lászlóval a kormánynál.
Nem hagyott túl sok előnyt az 5. helyre befutott, többszörös Balatonkerülő és KKSZÓLÓ győztes Déli szél 8mod nyitott hajó sem, Fináczy Péterrel.
A NELSON végig sakkban tartva a FAHAJÓT, öt perccel a győztes után érkezett.
RICK GERGŐ fantasztikus vitorlázással szorongatta őket, picin múlt csak, hogy hagyta őket hamarabb beérni.
A tavalyi szóló versenyek győztes hajójának, a CODE8 nak, – idén a kormánynál Rick Gergellyel – a győztes és ő közti végső időkülönbség épp csak negyed óra volt.
Az idei fejlesztésű, kb. 2 hete, frissen vízretett high-tech karbon , magyar tervezésű és építésű hajó – a FLAAR 26 – a Déry Attila-Mezey Attila nevével fémjelzett Flaar alkotóműhely munkája.
Az idei Keszthely-Kenese szóló első négy helyen befutott hajója mind a 2001 óta megfogalamazott balatoni szólóversenyek inspirálta innováció eredménye. Itt most konkrétan az innovátorok harcoltak az első helyekért.
Az első 4 befutó hajók koráról :
2006. A győztes FAHAJÓ 8mro (tervező Fa Nándor-Déry Attila – építő Pauger) 2006-ban épült, az évben azonnal a KK győztese lett.
2011.Tavaly épült meg a FAHAJÓ testvérhajója, Déry Attila és a Flaar műhely továbbfejlesztésével és veretezésével az idei 2. helyezett NELSON, kormányosa Varga Lajos.
2011.A tavalyi szólóversenyek győztese volt Litkey Farkassal az akkor frissen épült, szlovén tervezésű Code8.
2012.És íme a frissen épült innovatív 8 méteres Kolibiri – ők így négyen vezették fel a Keszthely-Kenese Szóló mezőnyét.
A klasszikus szóló nyerő 8mod Déli szél ugyan nem új építés- de a nagyszerű vitorlázó FINÁCZY dinasztia mindig a legjobbat hozta ki eddig belőle. A többszörös TBS Nagydíj szóló győztes hajóval Fináczy György 5 – ször volt győztes és többször helyzett. Majd két éve, átadva a Déli szél kormányát fiának, Péter is győztesen futott be.
Idén a KKSZÓLÓN az 5. helyen végzett a 8mod nyitott kategóriájú DÉLI szél.
BEFUTÁS UTÁN
persze összejönnek a konkurensek és újravitorlázzák a versenyt – szóban.
EGY RÖVID FOTELBEN SZUNDIKÁLÁS UTÁN ÍGY BESZÉLGETTEK AZ ÉLEN ROBOGÓ HAJÓSOK:
Fa Nándor és Varga Lajos – benne a konklúzió
Melczer Irén:
Nézzetek kedvesen, mostanra már jól megüldöztétek egymást! Ti testvér hajók, igen keményen küzdöttetek egymás ellen. Nándi, nem volt könnyű dolgod a Lajossal a nyomodban egyfolytában. Ez az úgymond testvér hajóság úgy nézett ki, hogy tényleg alig különböztetek – legalább is teljesítményben – egymástól. Azt, hogy ti mit láttatok, hogy ki mit művelt és hogy jutottatok el idáig, azt most mondjátok el!
Fa Nándor:
Mindannyian máshogy éltük meg. Ezen a verenyen én voltam az üldözött, a Lajos meg az üldöző és ő az üldöző taktikáját követte, én az üldözöttét. Nekem védekeznem kellett végig és én jól éreztem magam ebben a szerepben, egyáltalán nem zavart. A nyugati medencében még szélre vitorláztam, nem nagyon érdekelt, hogy a Lajos merre megy, de itt a keleti medencében már kifejezetten úgy vitorláztam, hogy mindig közte és a cél közt legyek. Tehát fogtam őt előtte, fölötte, így aztán csinált, amit akart. Nem tudott már megverni, ott már késő volt. Akkor tudot volna megverni, ha kilukad a szél valahol és megállok, de szerencsére ez nem történt meg.
M.I.:
Melyik verzió könnyebb? Üldözőnek lenni, vagy üldözöttnek? Lajos, neked melyik a kedvenced?
Varga Lajos:
Én inkább üldöznék, tehát nekem ez így rendben volt, nem volt ezzel semmi bajom. Egyetlen egy dolog volt, hogy ezt az erős szeles harzolást még egy alkalmas napon azért kell gyakorolni, mert kétszer úgy oda vágtam magam, hogy… És ha az egyiket kihagyom, akkor valószínűleg jóval közelebbről bosszantom a Nándit, mert az azért egy olyan perces kínlódás volt és egy perc alatt sokat mennek ezek a hajók. A másik, hogy én folyamatosan arra törekedtem, hogy valamiféle párhuzamos állásokat hozzak létre, de azért nem volt elég hatékony, mert olyan tompa, jó szögeket tudott vitorlázni a Nándi, hogy igazából hiába voltam párhuzamos álláson, az nem volt egy valódi előny. Ráadásul a keleti medencében, az északi oldalra azért mentem föl, mert erősen déli-délnyugati szél volt. Felmentem és a magasság helyett mélység lett belőle mert megint fordul kicsit a szél. Ott dőlt el, nekem legalábbis akkor világossá vált, hogy nem jön vissza a déli legyezés, ezért nem lesz mélységem, ahonnan ki tudnék jönni esetleg egy nagyobb sebességgel.
M.I.:
Teljes vágtában jöttetek végig egymás nyomában és egymást figyelve?
F.N.:
Igen, körülbelül az volt. Az elején nem, mert az elején még a Gergő is közel volt, meg úgy nézett ki, hogy a Fazekas Laci is föl fog ránk szaladni, de aztán egy darabig gyorsan jött – valószínűleg más széllel – és utána körülbelül abban a magasságban maradt, ahol a Gergő a Code 8-cal. Mi ketten elszakadtunk és mi már egy idő után – talán Révfülöp környékén – már csak egymásra figyeltünk.
M.I.:
Az már biztosnak látszott, amit választottatok, vagy ez egy ilyen “vagy mindent, vagy semmit” lutri volt?
V.L.:
Jó helyen voltunk. Ott volt a szél, ahol mi voltunk.
F.N.:
Nem, itt semmi sem biztos, de azért ennek a szélnek meg voltak a sajátosságai. Én ebben egészen biztos voltam, hogy az északi part nem játszik. Nem jó fölmenni, mert nem jelent semmi féle előnyt ott magasságban lenni mert itt ez a magasság nem jön vissza. Végig a jobb csapás pozitív volt, erre kellett igazgatni. Gyengülésben fölfutni kicsit, erősödésben visszaejteni. Ezt kellett nyomni és amikor az ember koppant az alsó parton, ott ki kellett hauzolni, ott mese nem volt. Az más kérdés, hogy nem feltétlenül akkor tudtunk kihauzolni, amikor a legtanácsosabb lett volna mondjuk a szél miatt, hanem nekem is volt olyan hauzolásom, amikor a kényszer bele vitt és huszon csomós szélbe hauzoltam bele és volt vele gondom. Egy kis edzés rám is férne még bőven, mert nem az történt feltétlenül, amit szerettem volna. De nagy hibákat nem követtem el, így aztán nem volt olyan gondom, hogy elveszítem azt egy rossz műveleten, amit a széllel összeraktam.
M.I.:
Tanulságok egy mondatban?
V.L.:
Önállóan kell menni, tehát nem ez az egymás követése című libasoros játék a vitorlázás szerencsére. Én elkezdtem más szögeket vitorlázni azért, mert én arra jöttem rá, hogy nekem ez a 160 fok nem jó, ami a Nándinak kiváló volt – azzal gyors is volt meg tudott is távolodni. Szóval én elkezdtem más szögeket húzogatni és ez így nagyon jó volt, élveztem.
F.N.:
Volt, amikor gyorsabb voltál egyébként, miután élesebben vitorláztad meg a raumot. Gyorsabb voltál, csak aztán meg mélységet veszítettél vele. Összeségében véve nem jöttél közelebb, ez a helyzet.
V.L.:
Nem, ez így van. Gratulálok minden esetre!
F.N.
: Én is gratulálok, mert jó meccs volt!
(lejegyezte: Fa Lili)
Fotó: szolovitorlazas.hu
Forrás: szolovitorlazas.hu