Május elején elindult a teleautó hajós oldala. Bár még kevesen tudnak róla, a lehetőség már adott. Bárki felszállhat egy vitorlás hajó fedélzetére, ha meghirdetett útvonal, és ár elnyeri a tetszését. Szaktudást nem igényel, lehet bárki mancsaft, vagy tőkesúly, ahogy kedve tartja.


Miről is szól ez az egész tulajdonképpen?

Pápay György (ötlet): Tavaly augusztusban volt néhány szabad napom és gondoltam leugrom Boglárra, a hajónkra vitorlát húzni. Kikapcsolni a gépeket, hajrá.  Igen, ez jó ötlet csakhogy az útiköltség az autópálya díjjal együtt négy napra, öt nap bevétele. Szerencsés egyedeknél ez az arány fordított, legalább 1:15-höz.  Javítandó az egyenleten megtaláltam az oszkar.com útimegosztó webhelyet. (Jellemzően nem a bevételi, azaz munkaoldali oldalon kerestem a megoldást.) A meghirdetést követően hamar megtelt az autóm, így dagadó pénztárcával került árbocra a vitorla péntek délután. A lendület nem állt le. Ha lehetséges útitársakat pénzért találni autóba, miért ne lehetne hajóba is. Nincs az a hajós, aki elégedett lenne a kikötői díjával, sőt némi emelést is szeretne elérni.


Idegenek a hajóban?

PGy: Először idegen mindenki az óvoda kiscsoportjában, vagy szeptember 1-én az iskolában is. Aztán életre szóló barátságok alakulnak. Az autóba is kockázatmentesen be lehet engedni minden utazásra jelentkezőt, ahogy az elmúlt öt év tapasztalata mutatja. Regisztrált felhasználók mind a hajósok, mind az utasok. Értékelik a sofőrt, az autót, a vezetőt, a vezető az utast, szóval működik a dolog.


Hogyan találják meg a hajósok, és a vitorlázni vágyók az oldalt?

Gyürüs Máté (oszkar.com): Aki az oszkar.com oldalt ismeri, annak nem kell külön bemutatni. Az oldal funkcionalitása annyiban bővült, hogy járműként már nem csak autót, hanem hajót is lehet felvinni, az azzal feladott hirdetés pedig megjelenik a

http://telehajo.oszkar.com/

oldalon.


Van-e költsége a weboldalhasználóknak?

Prácser Attila (oszkar.com): A rendszer használata, a regisztráció, a hirdetésfeladás jelenleg teljesen ingyenes. Hogy a rendszer fenntartható legyen, a távlati célok közt szerepel, hogy egyes prémiumfunkciókért használati díjat kell fizetni.


Milyen uticélokra lehet jelentkezni?

PGy: Jó lenne hamarosan elérni, hogy ha valaki egy hetet szeretne eltölteni a Balatonon, akkor akár Aligáról indulva, váltott hajókkal, eljuthasson Keszthelyig és vissza. Megtervezheti az útvonalát otthonról. Első nap talál egy Dixit ami átviszi Füredre, majd reggel befizet egy Földvárra induló Hansera, és így tovább. Annyira megtetszett, hogy én is ki fogom próbálni.

Ha pedig valaki csak a vitorlázás élményéért hajózik ki mondjuk Lelléről és oda is tér vissza, akkor arra is lehet jelentkezni.


Hogyan alakulnak a hajótulajdonos bevételei?

PGy: Mint hajósút-hirdető mindig megnézem, hogy az általam ajánlott útra motoroson mennyit fizetne az utas, és annál kedvezőbb utiköltséghozzájárulással teszem föl a netre a szabad helyeket, akár az autós oldalon.


Mit szól ehhez az adóhivatal?

GyM.: Amennyiben a mindenkori törvény szerinti összeget meghaladja az így szerzett bevétel egy autós vagy hajós esetében, akkor a személyi jövedelemadó bevallásban fel kell tüntetni, és a vonatkozó jogszabályok szerinti adó mértéket meg kell fizetni a bevételek után.


Be lehet-e szállni a hajókba versenyeknél is?

PGy: Igen. Bátrabb jelentkezőket várunk azokra a balatoni versenyekre, ahol nem kötelező a kék-könyv illetve a klubtagság. Például Yardstick Trophy-n, a Balaton Regattán, vagy a Bankár Kupán, Építők Kupán stb. Ezekre az utakra részletesebb feltételi listát kell a hirdetőknek írniuk. Igazán nagy élmény versenyben lévő Sholtz 22-esen végigdolgozni a napot.