A 86 éves klasszikus vitorlás hajó, a Bolygó, kategóriájában idén is aranyérmet szerzett Európa legrangosabb vitorlás versenyén, a Kékszalagon.
A tavalyi szezon után felújított, és július 1-én az alsóörsi TVSK telepen felavatott hajó kapitányával, Fináczy László „Marci”-val és legénységével – Fekete Gyula, Gábor Zoltán, Póczik András, Ádám Ervin, Kirchknopf Gábor – indult a versenyen. A rajt után nem sokkal a keleti szél leállt és a semmi és a valami között változott az erőssége. Ennek köszönhető, hogy a kenesei bóját csak délután három óra után vettük. Kihasználva kapitányunk ismertségét az addig eltelt idő alatt sok ismerős és (addig) ismeretlen hajóval elegyedtünk szóba, ezzel is elütve a lassan múló időt. A kenesei forduló után Siófok felé vette a mezőny az irányt, mindenki más-más taktikával, különböző szélcsíkokon próbált előre jutni. A siófoki kapuktól kedvező hátszélben vitorlázva, gyönyörű látványt nyújtott a több száz spinakker színes erdeje. A megerősödő szélben egészen Révfülöpig repültünk, itt azonban a tőlünk északra lévő hajók „mozgását” (értsd: fetrengés) figyelve észleltünk egy viharos erejű északi befújást. Éjjel egykor vettük a keszthelyi bóját, a csodálatos holdfényben. Visszafelé a hajnalt a Badacsony lábainál töltöttük, ugyanis az állandóan forgolódó szembeszél vendégmarasztalónak bizonyult. Hat óra tájban sikerült búcsút intenünk a hegynek és számtalan fordulót követően sikeresen átpréseltük magunkat a tihanyi csövön is. Sajnos Keszthelytől visszafelé végig a szembe széllel kellett küzdenünk, ami nem igazán kedvez ennek a hagyományos túra-sport hajónak, de pénteken délután fél háromkor, csaknem 30 órányi vitorlázás után, a Bolygó és legénysége áthaladt a füredi célon. A Bolygó – az eredményhirdetés körüli szervezési hiányosságok ellenére – végül a Ys-III. kategória (beleértve a Ys-III/1 és a Ys-III/2 kategóriákat is) 65 indulója közül az I. helyet szerezte meg.
A legendás balatoni vitorlás a BYC másodkapitánya számára, még a mára klasszikussá vált balatoni cirkálók elterjedése előtti időkben, 1926-ban készült, a kor egyik legjobbjának tartott német hajótervező, Artur Tiller tervei alapján, kifejezetten balatoni használatra. Azóta is szinte folyamatosan járja a Balatont. Az elmúlt, több mint ötven évben a túrázásokról és versenyekről, mindig Alsóörsre, előbb évtizedekig a CSM, majd a TVSK kikötőjébe tér haza. A közelmúltban a teljesen fa konstrukciójú hajó már elkerülhetetlenné vált restaurálására, eredeti állapotának visszaállítására a Bolygó Alapítvány támogatásával kerülhetett sor. Az utóbbi, 2004-es, a 2008-as és a 2009-es Kékszalagon elért első helyekhez méltóan, idén megismételt Kékszalag-győzelme is bizonyítja, hogy a Bolygó még ma is felveszi a versenyt a modernebb hajókkal. 1927 óta a Balatonon, híres balatoni vitorlázók által használt hajó nem csak Alsóörsön, de az egész Balatonon a legszebb vitorlás tradíciókat és az időtálló minőséget jelképezi.