1961-ben történt, hogy -az akkor még kristálytiszta kavicsbánya-tó vizén- horgászni indult a bírósági üdülőben pihenő sporttársunk.

Csónakjával a tó szemközti partjára evezett, s mikor délidőben visszaindult az üdülőbe, -hogy gyorsabban visszaérjen,- a nála lévő pokrócot maga előtt kitarva a hátszél segítségével sokkal gyorsabban megtért ladikjával. Másnap négy kiselejtezett lepedőből vitorlát szerkesztett, s azt egy (már kiszolgált) csónakra szerelte. Így persze a hajó csak hátszélben működött elfogadhatóan, ám miután kormányt és uszonyt (is) szerelt rá dr Molnár Adorján, már csaknem oda ment vele, ahová akart.

Természetesen a Borsod-megyei Bíróság tóra –s szerény üdülőjébe-  kilátogató dolgozói is hamar megkedvelték a kezdetleges sporteszközt, s forszírozták, hogy több hajóra is szükség volna.

Dr Molnár Adorján az akkori megyei sportfelelőshöz (Földi László) fordult, aki támogatást csak sportegyesületi tagság esetén ígért és adhatott. Így alakult meg 1961. január 12.-én a BAZ megyei Bíróságok segítő támogatásával a Justitia S.E. Az így megszerzett 5000 forintot a jogászbál bevételéből még 7 000 ft-tal kipótolták, s az alapitó szándékot az akkori igazságügyi minisztertől (Nezvál Ferenc) további 6000 ft-tal sponzorálta.



Dr Molnár Adorján „hajóbeszerzés„ szándékával a Balatonra indult, s ott Füreden a Hajógyár Sporthajó üzemében (Németh István üzemvezetőtől) két db. „árleszállitott” finn dinghyt  vásárolt, darabját 6300 ft-ért. Gyakorlatilag ezzel a két hajóval indult Mályiban a versenyszerű vitorlázás. Az első versenyt 1962 augusztus 20.-án rendezték a tavon, -furcsamód- párokban küzdöttek egymással a hajók. (Dr Sarkadi Sándor egykori elnök: a Balatonról –az akkor Budapesti Előre SC-től – Kőváry Károly (Kefe) segítségével két lehasznált finn-dinghyt hoztunk. A versenyzői létszám ekkor 14-16 fő volt. Az első versenyt 1962.augusztus 20.-án rendeztük ugy, hogy a versenyzőket  sorsolással összepárosítottuk. Egyenes kieséses párosversenyben addig rendeztük a sokszor rövidített futamokat, amíg mindenki sorra nem került. Később ócska, majd lassan egyre jobb minőségű és felszereltség finneket, kadettokat, optimisteket,  M yollekat, és kalózokat szereztünk be. Óriási szenzáció volt amikor megérkezett az első terylén vitorla, és hajótakaró lett az addig használt pamut vitorlából.)



Az egyre terebélyesedő tó körül csak vállalatok, sportegyesületek kaphattak telket ezidőben. Ez is hozzájárult, hogy Dr Molnár Adorján és Hlavnyai László szervező munkájának eredményeként a MÉMTÉ-ben, majd a DVTK-nál is hajó(ka)t vásároltak. Aztán a Miskolci Egyetem, az Erdészet, a Tervezők Egyesületei is bekapcsolódtak a vitorlázásba, magalakult a Gyógyszerész S.K. és a Szinész S.K. is. Az elkövetkező évben már több mint 20 hajó volt a Mályi-tavon.



A legelső vitorlázók:


JUSTITIA S.E.:

Dr Molnár Adorján, Kendeházi Attila, Tóth Gusztáv, Dr Sarkadi Sándor, Tóth Éva, Palócz Anna, Horváth Kálmán, Demeter András, Varga István, Hegedűs Béla, Bárdos Béla, Endrédi László


MÉMTE

: Hlavnyai László, Albert István, Bátori Gábor, Göndöcz János, Kinter Ferenc, Kóródi János, Perjési testvérek.


DVTK:

Eisele Gyula, Ferenci János,Tavassy Viktor, Gyökér József, Horváth István, Kiss Zoltán, Oláh Ferenc, Tóth Ferenc

Az évadnyitó versenyre Mályiba érkezett Dr Tarits Zoltán a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke, és Dr Springer Ferenc a Velencei-tavi vitorlázás szülőatyja is. Kiemelten támogatta a kistavi vitorlázást Kőváry Károly a BKV mesteredzője is,(- mondván „hogy a szlovákiai szenci-tavon is élénk vitorlásélet zajlik, mely csaknem ugyanekkora.”) A Borsod megyei Vitorlás Szövetség is megalakult, első elnöke Dr Molnár Adorján lett.

A versenyvitorlázásba történő bekapcsolódás –továbbá az élet- és vagyonbiztonság- a  „versenyszabályzat” ismeretét és betartását tette szükségessé. 1964 tavaszán – Hamvasi Imre tanár, a MAHART vitorlás szakosztályának edzője és versenyzője segítségével és támogatásával-  Hegedűs Béla helyi versenyző 40 példányban készítette el a szabályzatot, melyből valamennyi versenyző vizsgát tett.

Az 1965-ben kiadott szabálykönyv cime: ”A  MAGYAR VITORLÁS VERSENYEK ÁLTALÁNOS RENDJE”

Az igazi áttörés 1979-ben történt, amikor egy 11 éves kisfiú (Bódi Kornél) –a Balatonon és a Velencei Tavon két részben, 14 futamban megrendezett Országos Bajnokságon nagynevű balatoni egyesületek versenyzői előtt nyert meg Optimistben. (Késöbb kalózzal öt alkalommal nyert OB-t !)

Az elmúlt négy évtizedben mindenekelőtt nevelőegyesületként tartják számon a Mályi-taviakat, melyből ma már a Justitián kivűl csak a -MÉMTE utód-  Miskolc-Mályi VSC működik, s koratavasztól késő őszig 8-10 versenyt rendeznek 5 hajóosztályban. Továbbá évente sok-sok gyermekkel ismertetik meg vitorlás-táborokban, napközikben e szép sport alapjait, szabályait.    Versenyzőik rendszeresen részt vesznek a Balatonon, Velencei-tavon, Fertő-tavon, Orfűn rendezett országos versenyeken-bajnokságokon. Az utóbbi években  a Justitia VSE kalózosai rendszeres résztvevői a EB-knek is. Nevelőegyesület lévén kiemelkedő időszakot tudhatnak maguk mögött a  80-as években, amikor Mályiban Optimist és Kadett hajóosztályban –a népszerű Csoki-kupákon- 60-80 hajó országos ranglistaversenyét rendezhették meg. (A Justita SE szineiben 1987-ben a kadett OB-n Koleszár Péter-Szabó Ádám páros ezüstérmet szerzett.) Az utóbbi években a mályi-tavi kalózosok sikereire, versenyeire emlékeznek szívesen.  Demjén Sándor (Justitia VSE) két alkalommal is ezüstérmesként dobogóra állhatott kalóz hajóosztályban az Országos Bajnokságon,  Molnár Eszter pedig a nők között lett 3. ugyanezen hajók között.  2012-ben pedig  Dr Bödör Gergely-Koleszár Péter lett ezüstérmes a Kalóz OB-n. Az utóbbi években a sikló és laser hajók megjelenése adott lendületet a kistavi vitorlázásban ideálisnak mondható bányatón.



BAZ m Vitorlás Szövetség elnökei: Dr Molnár Adorján,  Báthori Gábor  és  Dr Koleszár Lajos voltak.

Dr Molnár Adorjánt munkájának elismeréseként a Magyar Vitorlás Szövetség örökös tiszteletbeli tagjává választották 1996-ban. Az általa alapított  Borsod-megyei  Bíróságok Justitia SE. 50 éves évfordulójának évében, 2012-ben hunyt el.

Biztató jövőt sejtet a Miskolc környéki vitorlázók számára,  hogy Hejőkeresztúrban 2003-ban megalakult a Hejőkeresztúr Tavi  Vitorlás- és Szabadidő Sport Egyesület Demeter András ás Gajdán József sporttársak szervező tevékenységének eredményeként. Az utóbbi évek legrangosabb versenyeit a megyében ezen (az egyébként M30-asról jól látható ma már magántulajdonban lévő tavon) egyre növekvő vízfelületen rendezték meg a „mályitaviak” a Megyei Szövetséggel közösen.  A tó partján Vitorlásbázist alakítottak ki, és 2012-ben országos sikló flottabajnokságot megrendezését vállalták ezen a szörfösök által rendkívül kedvelt, kristálytiszta kavicsbánya-tavon.



A Miskolc-Debrecen közút másik oldalán pedig 2010-ben a Gólem-Tavi Vizimentő- és  Vizisport  Egyesületet alakították meg Kalmár László egykori MÉMTÉ-s  vitorlázó  és barátai, akik az elmúlt években már több túraversenyt is rendeztek a Nyékládháza és az M30-as között kialakult vízfelületen.

Az elmúlt hétvégén sportbarátok, egykori vitorlázók emlékeztek meg az elmúlt 50 évről Mályiban, melyen Kerekes Kázmér MVSZ sportigazgató leplezte le és koszorúzta meg dr Molnár Adorján emléktábláját,  melyet az 50 éve a közeli téglagyár adományaiból , az állam által a Justitia egyesületnek ajándékozott telken  „Adibácsi”  nyughatatlan szervezőtevékenységének  eredményeként épülhetett meg…