Idén sajna nem jött össze. Nagyon sajnálom, mert hosszú ideje azt tartom, hogy ez a legnagyobb kihívás a balatoni vitorlázás világában.

Az biztos, hogy idén egy rég nem látott ellenfele is lesz a szólóvitorlázóknak. Méghozzá a vízmélység. Nem is lesz olyan hosszú a pálya, tekintve, hogy a balatoni vízhiány legnagyobb áldozata mindig a keszthelyi öböl.

Ahogy elnézem, még indulási rekord is várható. A verseny oldalán 32 versenyző adta le a nevezését a versenyre. Ez köszönhető többek között annak, hogy Fináczy György felajánlott egy különdíjat ajánlott a legjobb osztályelőírásoknak megfelelően versenyző 8m OD-nak. 9 nevező is él a helyzettel és kizárólag alapfelszereléssel áll neki a versenynek.

Álljon itt egy riport a
WDS_LINK_PLACEHOLDER_bcf54a84d9a3bd538f6d3571ff607379
oldalról nem is olyan régről a verseny szervezőjétől Fa Nándortól:


MixPress:

TBS Nagydíj 20122011 óta igen komoly fejlődésen ment keresztül ez a verseny. Sokkal többen nem neveznek, mint korábban, de úgy tűnik, hogy ez az év megint csak az innováció előremenetelét mutatja. Milyennek látod az idei mezőnyt?


Fa Nándor:

Úgy látom, hogy ahogy mondod – a verseny valahol fejlődött, de én sokkal inkább látok fejlődést a versenyzőkben és a verseny hajókban. Egyrészt születnek az új versenyhajók, most is kettő új, erre tervezett és épített hajó száll ringbe. Ugyanakkor azt látom az elmúlt tíz évben, hogy nagyon precízen megtanulták a srácok vezetni azokat a hajókat, amik rendelkezésre állnak. Nagyon megtanultak szólóvitorlázni. A Balaton pedig egy elég trükkös víz, úgy hogy ez itt nem egyszerű feladat. A számokat illetően – soha nem is álmodtam róla hogy a Balatonon ennél több szólóvitorlázó jelentkező legyen. Ha arányában nézzük, a világban körülbelül ugyanennyi szólóvitorlázó van, vagy szerényebb. Az, hogy a mai aktív magyar versenyvitorlázók közül húsz igen ambíciózus vitorlázó megjelenik itt ezeken a versenyeken és egyre inkább tudja a dolgát, ezt én kifejezetten jónak gondolom.


MixPr.:

Az is nagy dolog, hogy az innovatív hajók közül megint megjelent újabb két hajó az idén. Van egy változás, ami a 8M OD-nak is több esélyt ad, mint korábban. Ez az a bizonyos Fináczy György által felkínált vándordíj.


F.N.:

Ezt ő a 8M OD-nak kínálta föl, amennyiben azok osztályelőírások szerint versenyeznek. Tehát egy 8M OD-val induló versenyzőnek lehetősége van eldönteni, hogy nyitott kategóriában jön és akkor turbóz, vagy a kategóriáján belül jön és a klasszikus módon egy spinakkerrel megvitorlázva, richer és egyéb minden nélkül. Így kevesebb beavatkozás, kevesebb költség. Így is lehet egy szép versenyt vívni, ugyanakkor ezek a teljesítmények, amelyeket osztályhajóként futnak, beleszámítanak az abszolutba – tehát lehet olyan időjárási szituáció, amikor az élmezőnybe is beleszólnak. Nekik ez egy kettős lehetőség – osztályban is és nyitott kategóriában is. Rengeteg olyan 8M OD van, akik nem szeretnének külön költségekbe esni emiatt az egy verseny miatt. Ők el tudnak jönni a klasszikus módon.


MixPr.:

A Balaton kerülőnek az útvonalát is befolyásolja nyilván a vízmélység, illetve bizonyos hajóknak a merülésénél konkrét probléma és rizikó is lehet a mai vízállás. Látható már nagyjából, hogy az ideit hogy kell korlátok közé szorítani?


F.N.:

Igen, ez elég egyértelműen látszik. A tihanyi cső egy nagy kérdőjel mindnyájunk számára, mivel az utolsó hírek szerint – én ugyan nem jártam arra, de szavahihető vitorlázók állítják, hogy a hajózási út bójasorán belül is fel lehet ülni. Ugyanakkor nálunk két méter a merülési limit, az új hajók szinte mindegyik kihasználja ezt, nekik nagyon kell figyelni arra, hogy hova mennek. A bójafordulóknál is szükségszerűen közel megyünk a parthoz. A keszthelyi bóját szinte teljesen biztosan kihozzuk egészen a györöki sarokig mert annyira megbízhatatlan Keszthely előtt a vízmélység, hogy nem kockáztatunk. Majd még ezzel kapcsolatban megnézzük a lehetőségeket. Almádinál és Aligánál is legalább egy olyan 200 méterrel beljebb visszük majd a bójákat a nyílt víz felé, ahol már megbízhatóan 2 és fél méteres vízmélység van bójától még olyan 50 méterre is.

Ezek a változások lesznek. Ez egy picit lerövidíti a pályát, de nem jelentősen.


Forrás: szolovitorlazas.hu