Indul a Vendée Globe! A legek versenye. Nézzük, hogy merre is indul a verseny útvonala

A Vendée Globe útja a természettel való őszinte együttműködés filozófiája.

Vitorlázás a Föld körül Nyugatról Kelet felé, megkerülve a a három híres déli fokot: ezek a Good Hope, Leeuwin és Horn-fok. Ez egy hosszú menetelés at Atlanti óceánon, mielőtt elérik a kockázatokkal teli Déli vizeket, elsőként az Indiai óceánt, az azt jellemző zavart időjárási viszonyaival, azután a Föld legnagyobb kiterjedésű vizét, a Csendes óceánt. Végül visszakapaszkodva az Atlanti óceánon Les Sable D’Olonne felé veszik az irányt, amely az óceáni vitorlázás  “Everest” -jének számító verseny rajt – és célvonala.



Vessünk egy pillantást a Földkerülés egyes szakaszaira.


A Biscaya – öböl nehézségei

A kilátások szerint Észak-Nyugati viharokra kell számítaniuk Les Sables d’Olonne és a Finisterre-fok közti szakaszon!
Bármely óceáni vitorlázó elmondhatja, hogy a Biscaya – öböl a nehézségeiről ismert. Kihajózni ezen a szakaszon a földrajzi körülmények miatt különösen nehéz feladat hajósnak és hajósoknak egyaránt. Másrészt ha az “északi” fúj, akkor ez egy gyors menetet jelent lefelé, Spanyolország nyugati foka- és tovább Madeira és a Kanári szigetek irányába. Aztán mielőbb el kell érni a Passzát szeleket, amely átrepít a Zöldfoki szigeteken és megtalálni a lehető legjobb áttörést az Egyenlítő szélcsendes zónáján. Miközben  a sebesség a legfontosabb, a vitorlázás olyan taktikai lehetőségeket rejt, amelyekkel órák alatt száz mérföldeket lehet nyerni vagy veszíteni.


A Doldrums-tól a Szent Heléna magasnyomású zónát megkerülni – taktikai játék

Az északi félteke déli pereme, az egyenlítői zóna, más néven a Doldrums, a hajósok rémálma: elhaló szelek, rövid lefolyású zivatarok, viharos szél-majd a semmi, néha özönvíz szerű esők. Átjutni az Egyenlítőn olyan, mint lottózni. A Vendée Globe vitorlázók sok időt töltenek, hogy erre   a feledatra felkészüljenek: tanulmányozzák az időjárási térképeket, elemzik minden területének részleteit. Ha végre sikerült is átjutni, azzal a Puzzle még nincs kirakva, mert utána kell megtalálni a legmegfelelőbb utat a Szent Heléna magasnyomású terület körülvitorlázására, mielőtt Keletnek vennék az irányt, hogy bő szélben roboghassanak az Indiai óceán felé. A Szent Heléna sziget a Guineai öböl közepén található, de a róla elnevezett magas nyomású zóna gyenge szeles hatása kiterjed a Brazil és Argentin partokig.

Az

Indiai Ócean – az “árnyékvilág”

Titouan Lamazou, az első Vendée Globe győztese adta ezt a nevet a Jóreménység fokától Tazmániáig terjedő hatalmas területnek. Átszelni az Indiai óceánt, annyit jelent, hogy a hajósok egy másik világba csöppennek. Kevés fény, szürke nappalok, kiszámíthatalan hullámzás, viharos szelek, hideg, nyirkos, vad világ, néhány napon belül a Vendée Globe versenyzők igazán egyedül találják magukat… Előttük többezer kilométer, miközben igyekeznek a jéghegyek világát elkerülve megtalálni a legrövidebb utat. A sokkoló a változás nagy súllyal nehezedik a lelkükre. Ismét csak az a kérdés, mi a helyes arány? A lehető leggyorsabban kell tudni megvitorlázni a hajót, anélkül, hogy azt túlhajszolnák. De mindenek fölött legfontosabb túlélni!


Csendes óceán, a kiút

A déli vizeken mintegy húsz napig tart elérni a Horn-fokot. A hajósok hangulata fokozatosan megváltozik. Azt mondják: a tenger mozgása kiszámíthatóbb, a hosszabb hullámok könnyebben megvitorlázhatók. Amint a hajósok áthaladnak a Dátumvonalon, megkezdődik a visszaút. Mindazon által a Horn-fok felé vezető út még jelentős veszélyeket rejt. Leginkább a meglehetősen Északra sodródó jéghegyek, ami feszült figyelmet igényel a hajóstól, mert ugyan a nagy jéghegyek látszanak a radaron, de nem látják a sodródó jégtörmeléket, amelyek alig látszanak ki a vízből, de a tömegük 30-40 Tonna is lehet. Ez az állandó feszült figyelem rendkívüli fáradsággá tornyosul. A Horn-fokot megkerülni maga kiút.


Dél-Atlanti óceán – felkapaszkodás hazafelé

Ne feledjük, hogy számos hajó ezen a Dél-Atlanti szakaszon kényszerül a versenyt feladni. A hajók a rengeteg igénybe vételtől már fáradnak, épp ezért fontos még a figyelmet hetekig éberen tartani. A Dél-Atlanti óceán még durva meglepetésben részesítheti azokat, aki azt hiszik, hogy túl vannak a nehezén. Az Argentin pampák felől különösen heves viharok érkezhetnek. Növeli a feszültséget  hogy szembe szélben kell vitorlázniuk, mindenek tetejébe a hajós és hajója is fáradt. Aztán ismét jön az egyenlítői zóna, még ha nyugatabbra ez a zóna keskenyebb is.


Észak – Atlanti – robogás hazafelé

Vendée Globe hajósok útja fokozatosan újra a hideg télbe vezet. Ideje felvenni a meleg ruhákat és számolni a mérföldeket a célvonal felé. El kell dönteniük hogy jutnak vissza Les Sables d’Olonne-ba. Leginkább a nyugati szelekkel tudnak jól haladni a francia partok felé. Apránként megjelennek a civilizáció jelei: ismét keresztezik a teherhajók útvonalát, elvitorláznak a halászhajók közt, egyszercsak meglátják az első parti fényeket, ami elvezeti őket a célvonalra, hogy majd behajózzanak ismét Les Sables d’Olonne kikötőjébe.


Forrás: http://www.szolovitorlazas.hu/newspost/vendee-globe-az-ut-maga/