Nincs hajó, nincs lendület, nincs mit tenni. De négy évenként egyszer jön ilyen közel a kedvenc modelll osztályom Európabajnoksága. Csak meg kéne már nézni.
Úgy alakult, hogy a 2012-es IOM Eb-t eredetileg a spanyolok rendezték volna Malagán. Végül – gondolom financiális okok miatt – lemondták a rendezés jogát és a horvátok átvették a helyüket. És nem is vitték messzire a versenyt, mert Cres városa adott otthon neki. Ennél közelebb, csak akkor jöhetett volna, ha mi rendezünk, de attól még mi vagyunk nagyon messze. Egyszóval alig 530 km és némi kompozás után megérkeztem arra a helyre, ahol amúgy is szívesen eléldegélnék. Pláne így volt öröm oda menni.
Idilli környezet
Cres már eléggé északon van és elég közel az olaszokhoz, hogy vakolják a házakat. Ettől egész más hangulata van a helynek, mint mondjuk egy dalmát kisvárosnak. Az is klassz, hogy a kemping (ahol a versenyt rendezték) és a városon keresztül a Marina, egy kellemes sétánnyal van összekötve, ahol azt a pár kilométert szépen le is lehet bringázni.
Az IOM a legkeményebb osztálya a modellvitorlázásnak. Nem használ a hajó építésénél szuper anyagokat, viszont a One Design vitorlázat mellé egy olyan dobozszabályt használ, ami lényeges különbségeket nem okoz a hajók között. Az elmúlt évben ment át egy drasztikus változáson a flotta, ahol elkezdtek a hajótervezésnél komolyabban foglalkozni a szögletes testtel. Ez sok ronda hajót eredményezett. Kissé elveszett a hajó szépsége, de teljesítményben jelentősen javultak. Ez onnan is látszik, hogy az idei EB-n a 2009-es év sikerhajója a Pikanto csak 12. lett. Persze az is igaz, hogy a mezőny már átállt lassan a szögletes hajókra.
BritPop
Az Eb szerencsére olyan időszakban zajlott, hogy már nem volt turista forgalom. Ez nagyban megkönnyítette a rendezők dolgát, akik minden földi jóval várták a 74 résztvevőt. Volt kamera léggömbbön, víz alatt, kamera ahol csak kellett. A verseny széliránytól függően két helyszínen rendezték, aminek a középpontjában egy kávéző ült kis terasszal. Kár, hogy az egyik nap 15 a másik nap 20 a harmadik nap 16 Kunáért adták a kávét. Nem tudom mi mozgatta az árfolyamot, talán a főnök közelléte, mert tőle vettem a legdrágábban.
Kantun
Az IOM egy-egy világversenye az, ahol mindenki megjelenik aki érzi valakinek magát ebben a rendszerben. Főleg versenyzőként is jegyzett menők, de az erre épülő apró iparág képviselői is. Természetesen részben ennek a hívásnak engedelmeskedtem, amikor is levittem néhány elkészült hajó héjat, amit Andrej Justin tervezett és többed magammal próbálunk előállítani. Kisebb, nagyobb sikerrel. Jelenleg még a hajó tesztelése folyik, ezért nincs kész darab, de már a horvát menőknél hagytunk párat.
Magyar ezen a versenyen elöször 2008-ban Dubrovnikbban indult. Most ismét ott voltunk Ifj. Csóka László személyében. Laci nagyon fiatal, de idén gyakorlatilag itthon megnyert mindent, amit megnyerhetett. Ranglistát, bajnoki címet. Egyedül a Micro Magic EB-n gyengélkedett. Most, ahogy várható volt a gyengülő szélben kezdett éledezni és a verseny végére a legjobbak között tudott teljesíteni négy futamot. Ez bárkinek a becsületére vállik. És az elejéhez képest így sem volt meg a sebbessége. Végül a 29. helyen zárt, ami nagyon szép teljesítmény ebben az évek óta komolyan versenyző nagymenőkkel szemben.
A valaha volt legszebb IOM szerintem: Obsession (na nem a színe)
Az Eb nem gyengébb, mint egy VB. Nagyon kevesen hiányoznak az élbolyból a más kontinenseken versenyzők közül. Talán csak az ausztrálok azok, akik ilyenkor nem teszik tiszteletüket. A 2011-es év slágerhajója a BritPop, mely az egész átalakulást elkezdte, hiszen tavaly a VB-n az első ötben négy ilyen hajó volt. Idén aki csak tehette ilyen hajót szerzett be. Mintha a kezet is adnák hozzá.
A horvátok is fejlesztettek, egy nem is akármilyen ronda hajót, a Kantun-t. A verseny alatt kiderült, hogy ronda, de finom. A BritPop invázióban az egyetlen olyan hajó volt, amivel meg tudták törni az uralmukat.
A kezdetekben fújó erős szél a végére sokat gyengült. A 13. futam vége nehezen is jött össze az utolsó nap. Az Európabajnok az aktuális világbajnoki 2. helyezett angol Brad Gibson lett. Második a 2009-es világbajnok horvát Zvonko Jelasic, a harmadik pedig a több generációs modelvitorlás familiát felvonultató VB 3. Graham Elliott. Az első 15-ben 5 horvát volt, ami jól mutatja, hogy még mindig nagyon erősek, annak ellenére, hogy jelentősen elfogyott a versenyzőszám náluk.
A helyszín pompás volt. Szerintem a versenyrendezés is, de a bíráskodás pocsék. Ez szerintem nem a bírók hibája, hanem, hogy közel egy az egyben akarják a vitorlázás szabályait a modellvitolrázásra ráhúzni és ez nem megy. Nem elöször rossz a bíráskodás. Szinte minden versenyen probléma. Kinek jut eszébe, hogy valamit a szabályokon kéne változtatni?
Fotó: IOM EB oldala, Beliczay Péter