Hétfőn Budapesten ünnepélyesen megalakult a a Festetics Hajós Klaszter, a magyar vitorlás tömeg- és versenysportban, a kevtelési célú kishajózásban meghatározó szerepet játszó magyar hajóipari cégek összefogása.
A Festetics Hajós Klaszter megalakítására a Magyar Vitorlás Szövetség tavasszal megválasztott új elnöksége által a sportág megújítására meghirdetett Festetics György Program fontos elemeként került sor. A magyar hajóipari vállalkozások legjobbjai összefogásuk révén erős gyártói hátteret adhatnak a 2013-ban várhatóan meginduló fejlesztésekhez.
Klaszter
A klaszter olyan közös érdekeltségen, kölcsönös előnyökön alapuló együttműködési forma,
mely a ”kritikus tömeg” elérését biztosító együttműködés keretében, egymás hiányzó képességeit, lehetőségeit kiegészítő komplementaritást biztosít, ezáltal jelentősen képes hozzájárulni mind a tagok, mind a régió és térség, valamint az általa képviselt iparág versenyképességének növekedéséhez.
A Festetics Hajós Klaszter célja, hogy közvetlen vállalkozásfejlesztési szolgáltatásokat biztosítson tagjainak, innovatív kezdeményezésekkel segítse tevékenységüket, ezáltal hozzájáruljon a vitorlázáshoz és egyéb vízi sportokhoz kapcsolódó termékgyártás (felszerelések, sporteszközök, kiegészítők) és szolgáltatások megerősítéséhez, fejlesztéséhez, az iparág nemzetgazdasági súlyának növeléséhez.
A klaszter az Európai Unió által is elismert és támogatott laza gazdasági szövetségi forma, amelyben a résztvevő tagok teljesen megőrzik önállóságukat. A klaszter tevékenységük összehangolását és a piacon való esetleges közös megjelenéseiket segíti.
Megalakulás
Az Alapító Okirat aláírása előtt Szatmáry Kristóf a gazdaság szabályozásáért felelős államtitkár ecsetelte a klaszterben rejlő lehetőségeket, majd Takács Viktor az MVSz Elnökség e témáért felelős tagja üdvözölte a megjelenteket. Ezután dr. Magyar Balázs emelte ki a dokumentum lényegi elemeit. Végül dr. Gál András Levente a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke válaszolt az alapító tagok kérdéseire.
Az iparág képviselői helyett az alapító kezdeményezés az MVSz részéről indult, és a szervezet igyekszik sokoldalú támogatást nyújtani a Festetics Hajós Klaszter működéséhez.
Teszi ezt majd a 2013-ban megjelenő saját kiadású Vitorlás magazin segítségével, amely külföldi gyártású hajót nem promotál majd, szemben a klasztertagok termékeivel. Támogathat a 2013. őszén kifejezetten a magyar hajóipar eredményeit bemutató hajókiállítással, illetve a Festetics György Program keretében fejlődésnek induló zánkai, velencei-tavi és fertő-tavi vízisport létesítmények és szervezetek részére szükséges hajó- és eszközbeszerzések révén. Az MVSz aktívan közreműködik a Festetics Hajós Klaszter érdekében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által elkülönített támogatási pénzre való pályázatokhoz adott szakmai segítséggel is.
T
agok
A Festetics Hajós Klasztert a legjobb, legnevesebb magyar hajóipari cégek összefogása alkotja. Olyan vállalkozások vesznek részt benne, akiknek a tevékenysége az elmúlt évtizedekben Magyarországon, de a nemzetközi vitorlás piacon is sok elismerést vívott ki.
Az alapítók: Hunsails Group,
Furtinox, Navalia, North Sails, Pannon Performance Yachting, Pata-Marine, Picula és Társa, Pauger Carbon,Sch
ä
fer Yacht, a Yachting Pannonia és a North Sails Kft., illetve a Pro Rekreatione Nonprofit Kft.
Hunsails Group:
A Lovas András vezette alsóőrsi műhelyben kiváló minőségű magyar vitorlák készülnek, amelyek tervezésében és tesztelésében neves magyar vitorlázók, olimpikonok, sokszoros bajnokok is közreműködnek. Az importált vitorlaanyagokon túl minden termékük abszolút saját produktum, világszínvonalon.
Furtinox
: Furtenbacher Antal vezetésével évtizedek óta működő cég, a magyar vitorlás sport számára évtizedek óta gyárt kiváló minőségű rozsdamentes acél termékeket, vereteket és szerelvényeket.
Navalia
: A Cittel Lajos nevével fémjelzett műhelyben születtek újjá többek között a három híres klasszikus balatoni 75-ös Cirkáló, a Nemere II., a Sirocco és 2012-ben a Lillafüred vitorlások, amelyek így életük hetedik évtizedében végre versenyhajóként vetélkedhetnek egymással. A klasszikus fahajók avatott újjávarázslása mellett természetesen egyéb, műanyag vitorlás hajók gyártásában is ismertek.
Pannon Performance Yachting
: A balatonfüredi vitorlaszabó műhely Fekets Imre vezetéséve gyártja közismerten kiváló minőségű vitorláit.
Pata-Marine
: Antal Gábor cége a világon az egyik legjobb, legeredményesebb versenyhajó gyártó az olimpiai Finn osztályban, de az elmúlt években Franciaországban is tevékenykedik, ahol a legmodernebb technológiákkal épülő óceáni kutató-, és munkahajók gyártásában vállal főszerepet.
Picula és Társa
: Magyarország egyik legismertebb műhelye a klasszikus fahajók felújításában és építésében, de saját fejlesztésű műanyag kis oktató vitorlásai (Pille) és túrahajói is elismertek, népszerűek.
Pauger Carbon
: A vitorlás hajó gyártásban a legmodernebb szénszálas technológiákat magyar ötletességgel és minőséggel ötvöző nemzetközileg is elismert cég. Repertoárjának bemutatására elég felsorolni, hogy itt készülnek kizárólagosan a Russel Coutts 44-es hajók, itt született a Kékszalag győztes és rekordtartó különleges Fifty-Fifty katamarán, illetve náluk épül az új IMOCA 60, amellyel Fa Nándor újra óceáni versenyekre indul.
Sch
ä
fer Yacht
: Schäfer Elemér Tamásiban dolgozó cége az elmúlt két évtizedben a szabadidő eltöltésére, túravitorlázásra kiválóan bevált, népszerű Dolphin vitorlás flottákat teremtette meg, és 2013-ban egy teljesen saját tervezésű és fejlesztésű új 38 lábas hajóval (D-38) jelentkezik a vízeken
Yachting Pannonia:
A Jóhajó boltok révén hajóalkatrészeket és kiegészítőket forgalmazó cég a hajógyártásban is érdekelt, jelenleg a népszerű Elliott 770-es hajók révén.
North Sails
: A világhírű, piacvezető North Sails forgalmazását és magyarországi gyártását is megvalósító vitorlaszabó műhelyt is működtető cég.
A Festetics Hajós Klaszter management szervezete a hazai vitorlásélet fejlesztésében főszerepet vállaló
Pro Rekreatione Nonprofit Kft.
Ők adnak adminisztratív és marketing hátteret a napi munkához a klasztertagoknak.