Mi készül a Kékszalag védő csapatnál?

Fifty-Fifty „műhely” és a 2013-as versenyprogram

A tavalyi évet alapvetően a hajó, az egyedi vitorlázat és a hidraulikarendszer kezelésének megtanulására szántuk. A várakozásokat is felülmúló hazai bemutatkozás és az azt követő tréningek után a rangos külföldi versenyek kerültek célkeresztbe. 2013-ban ez a célkitűzés már csak azért is fokozottan érvényesül, mert az itthoni legrangosabb tókerülő versenyen, a Kékszalagon nem indulhatnak többtestű hajók (idén utoljára). Európa más országainak rangos -a többtestűek számára is részvételi lehetőséget nyújtó- tókerülőire koncentrálunk tehát a jövőben. A külföldi versenyek mellett természetesen 2014-ben és azután minden évben a Kékszalag megvédése kiemelt célunk marad. Számolnunk kell azonban azzal is, hogy riválisaink sem gondolkodnak másképp és minden lehetséges technikai vívmányt bevetnek a győzelem reményében, ezért Józsa Márton és Paulovits Dénes közösen egy új, alternatív koncepció kidolgozásába kezdtek. A motivációhoz részben hozzájárult az is, hogy az egyik legrangosabb külföldi versenyen, a Bol D’or-on (Genfi-tó) méretkorlátozás van érvényben, ami nem engedi meg, hogy 35 lábnál hosszabb katamarán induljon. Az 50 láb hosszú testekkel tehát nem állhatunk rajthoz.

A Fifty-Fifty a hajótervezésben rendhagyónak számító megközelítés eredményeként jött létre. Ebben a szellemben folyt a fejlesztési lehetőségek közös felmérése a télvíz ideje alatt, aminek folyományaként –a 2012-es idény során összegyűlt tapasztalatokat és a vitorlássport legújabb vívmányait ötvözve megszületett egy 35 láb hosszú, kétárbocos, víz alatti szárnyakkal ellátott –szaknyelven hydrofoil– katamarán terve. Első olvasásra ez a leírás –ha a két árbocot már megszokottnak tudjuk tekinteni– még önmagában nem tükröz újszerű megközelítést. Ám a látszat csal! További részleteket azonban még nem árulunk el. Legyen ez meglepetés! Annyi adalékot még hozzáteszünk, hogy az új, 35 lábas hajón az 50 lábas testekhez használt árbocokat és vitorlázatot fogjuk használni. (A tavaly év végi utolsó edzés során eltört árbocok javítása természetesen folyamatban van, és Paulovits Dénes szakértelmének, valamint a karbon technológia előnyeinek köszönhetően gyakorlatilag szerkezeti torzulás és teherbírás-veszteség nélkül fogjuk visszakapni őket.)

Az idényt a 2012-es Kékszalagon debütált, 50 lábas hajóval fogjuk kezdeni, mellette párhuzamosan fog folyni az új, 35 lábas hydrofoil hajó tesztelése. A versenyzéssel akkor térünk át az új hajóra, amint eljutunk arra a pontra, hogy ésszerű kockázatvállalás keretein belül tudunk maradni versenykörülmények között is. A fentiek tükrében meghatározásra került a Fifty-Fifty csapat 2013-as versenyprogramja is. A külföldi versenyek közt –a már említett Bol D’or mellett, a Rund Um (Bódeni-tó) és a Multicento (Garda) szerepel még. A hazai versenyek kiválasztásánál két fő szempontot vettünk figyelembe: Az eddig ismert versenykiírás megengedi-e, ill. nem zárje-e ki többtestű hajók indulását, valamint a külföldi rangos versenyekkel és a Wild Joe programjával időben nincsenek-e fedésben. Meglehetősen leszűkült a kör, a feltételeknek gyakorlatilag csak a Balatoni Évadnyitó felel meg. A Wild Joe elfoglaltságok és Fifty-Fifty versenyek mellett a fennmaradó időt az új 35 lábas hydrofoil hajó tesztelésére szánjuk, melyre megközelítőleg 33 napot fogunk fordítani.


Forrás: http://fifty-fifty.hu/index.php?option=com_content&view;=article&id;=72%3Afifty-fifty-mhely-es-a-2013-as-versenyprogram&catid;=2%3Anews&Itemid;=12〈=en