Továbbra sem tudni mi okozta az Artemis tragikus esését, melyet most egy rakás biztonsági intézkedés bevezetése követ.
Videofelvétel eddig nem került nyilvánosságra a tragikus esésről és könnyen lehet, hogy ez így is marad. Az Artemis nem tudott vagy nem akart értelmes nyilatkozattal kiállni és leginkább hallgatásba burkolózott. A felelősök keresése megindult, ahogy az összeesküvés elméletek gyártása is. Az esetet a hatóságok és egy szakmai csapat is vizsgálja, így erről majd bővebben a vizsgálat lezárta után írunk.
És el is jutottunk a lényeghez, a versenyvezetőség hamarjában deklarálta: The show must go on! Oké, oké ez várható volt, túl sok pénze van ebben a csapatoknak ahhoz, hogy kiszálljanak. Egyúttal mindenki félti vitorlázóit – joggal – de amelyik csapattag kiszáll, az valószínűleg kereshet egy kevésbé jól fizető állást.
Az eset kivizsgálására létrehozott testület május 16-án kiadott közleményében nyomatékosan kérte a csapatokat, hogy e hét szerdáig ne vitorlázzanak. A Luna Rossa ezt nagy ívben leszarta és vitorlázott.
Az eset komoly politikai sakkjátszmát indított a négy résztvevő között. Az ETNZ és Luna Rossa most is sok mindenben egyetért, egyeztett is egymás közt. Jellemzően más érdekeket tartanak szem előtt, mint a másik két rivális. Bár a
NZ Herald cikke
szerint Bertelli (Luna Rossa vezér) eleinte más állásponton volt, mint az ETNZ, de később sikerült megállapodniuk, hogy ne csökkentsék olyan radikális mértékben a szélerőt, mint azt Bertelli eleinte kezdeményezte (20 csomó a kvalifikációban és 25 csomó a döntőben, majd az AC-n). Eredetileg a Louis Vuitton alatt is gyengébb a felső szélhatár, mint az AC-n. Dalton szerint hajójuk erős szeles körülmények között is megállja a helyét és emiatt kellőképpen biztonságos is. Eddig 33 csomóig volt kitolva a felső versenyezhető szélhatár az AC idején. A valóság viszont az, hogy Louis Vuitton Kupa ideje alatt statisztikailag jóval erősebb a szél San Franciscóban, mint az AC alatt. Korábban meg is vádolták páran az ORACLE-t, hogy középszélre tervezte a hajóját, míg a többieknek erős szélben kell kivívniuk a feljutást, így az ORACLE hátradőlve nézheti, amíg a többiek esetleg lenullázzák felszerelésüket. Ezeket a szempontokat érvényesítve tervezte hajóját az ETNZ, akinek a legtöbb vesztenivalójuk van és a kiwik számára tegnap jött is a feketeleves. A szélhatárok ugyanis Bertelli eredeti beadványához közeli szinten rekedtek meg az új versenyvezetői javaslatban (lásd alább). Dalton (ETNZ) reakciója egyelőre nem ismert, de prostetálni vagy legalábbis zsörtölődni biztosan fog.
A versenyigazgató tegnap kiadott
biztonsági javaslatait
olvasva azt is gondolhatnánk, hogy a vitorlázás egy igen veszélyes sport és az Amerika Kupa résztvevők minden egyes edzésen és futamon egy-egy túlélőtúrára indulnak. Iain Murray versenyigazgató (a csapatok bevonásával) olyan biztonsági ajánlást véglegesített, amely valószínűleg minden anyuka álma, amikor először vízre engedi gyermekét. Félreértés ne essék, számunkra is első a biztonság, de így igen komoly mennyiségű cucc kerül a legénységre, a hajókra, a motorosokra.
A legtöbb intézkedés persze abszolút elfogadható és ezáltal rá is mutat a hajóosztály sebezhető pontjaira. Ez pedig ismételten felveti a kérdést: Biztos, hogy el kellett menni ennyire extrém irányba?
Nézzünk pár intézkedési ajánlást a teljesség igénye nélkül:
- Egy harmadik kompetens fél vizsgálja át/tesztelje a svertszárny döntését működtető hidraulikát.
- Minimalizálnák a kormánylap nagyságát, merülését, szabályozzák a csűrőlap szélességét és beállítását.
- Nem lehet vendég a hajón (pedig ez milyen fontos eleme volt az új AC-nek).
Személyes felszerelésekre javaslat:
- Protektor
- Gyorsan oldható mentőmellény
- Elektronikus fejszámláló berendezés
- Kéz nélkül használható víz alatti légzőkészülék
- Víz alatti legénység radar
- Láthatósági bukósisak
- Önleeresztő heveder rendszer
További felszerelés/intézkedések:
- A limitált kísérőhajó szám eltörlése
- Két búvár csapatonként
- Egy rohammentős csapatonként
- Defibrillátor
- Mentőháló
Versenyszervezés:
- A Louis Vuitton Kupán a Round Robin (körmérkőzések) száma 7-ről 5-re csökkenjen, hogy több idő maradjon a karbantartásra
- A pályajelként használt motorosokat cseréljék bójákra
- Verseny szélerőlimit: júliusban 20 csomó, augusztusban 21 csomó és szeptemberben 23 csomó, de ezt a tenger és az áramlás viszonyok felülírhatják
- Rugalmasabb rajtidőpontok
- Kerüljön eltörlésre a büntetés, ha valaki visszalép
- Ha valaki felborul, akkor azt diszkvalifikálják adott futamból, hogy a másik hajónak ne kelljen körbemennie és a motorosok a felborult segítségére siethessenek. A másik hajó értelemszerűen nyeri a futamot.
Az újraértelmezett biztonsági intézkedések között szerepel, hogy mindenkinél legyen legalább egy kés, a személyes légpalacknak 45 liter oxigént kell tudnia tárolni. Hajó visszaállítására alkalmas kötélnek kell lennie a trambulin négy sarkában, minden egyes sarokban extra kés és négy darab extra 80 literes oxigénpalack.
A végén 8 pontban mentesíti magát a felelősség alól az igazgató és a menedzsment, hogy a szabályozáson túl a csapatok és a versenyzők maguk felelősek döntéseikért. És lássuk be ez tényleg így is van.
Tetszettek volna lassabb, kisebb, alacsonyabban járó hajót tervezni a Kupára.