Továbbra sem tudni mi okozta az Artemis tragikus esését, melyet most egy rakás biztonsági intézkedés bevezetése követ.

Videofelvétel eddig nem került nyilvánosságra a tragikus esésről és könnyen lehet, hogy ez így is marad. Az Artemis nem tudott vagy nem akart értelmes nyilatkozattal kiállni és leginkább hallgatásba burkolózott. A felelősök keresése megindult, ahogy az összeesküvés elméletek gyártása is. Az esetet a hatóságok és egy szakmai csapat is vizsgálja, így erről majd bővebben a vizsgálat lezárta után írunk.

És el is jutottunk a lényeghez, a versenyvezetőség hamarjában deklarálta: The show must go on! Oké, oké ez várható volt, túl sok pénze van ebben a csapatoknak ahhoz, hogy kiszálljanak. Egyúttal mindenki félti vitorlázóit – joggal – de amelyik csapattag kiszáll, az valószínűleg kereshet egy kevésbé jól fizető állást.

Az eset kivizsgálására létrehozott testület május 16-án kiadott közleményében nyomatékosan kérte a csapatokat, hogy e hét szerdáig ne vitorlázzanak. A Luna Rossa ezt nagy ívben leszarta és vitorlázott.

Az eset komoly politikai sakkjátszmát indított a négy résztvevő között. Az ETNZ és Luna Rossa most is sok mindenben egyetért, egyeztett is egymás közt. Jellemzően más érdekeket tartanak szem előtt, mint a másik két rivális. Bár a

NZ Herald cikke

szerint Bertelli (Luna Rossa vezér) eleinte más állásponton volt, mint az ETNZ, de később sikerült megállapodniuk, hogy ne csökkentsék olyan radikális mértékben a szélerőt, mint azt Bertelli eleinte kezdeményezte (20 csomó a kvalifikációban és 25 csomó a döntőben, majd az AC-n). Eredetileg a Louis Vuitton alatt is gyengébb a felső szélhatár, mint az AC-n. Dalton szerint hajójuk erős szeles körülmények között is megállja a helyét és emiatt kellőképpen biztonságos is. Eddig 33 csomóig volt kitolva a felső versenyezhető szélhatár az AC idején. A valóság viszont az, hogy Louis Vuitton Kupa ideje alatt statisztikailag jóval erősebb a szél San Franciscóban, mint az AC alatt. Korábban meg is vádolták páran az ORACLE-t, hogy középszélre tervezte a hajóját, míg a többieknek erős szélben kell kivívniuk a feljutást, így az ORACLE hátradőlve nézheti, amíg a többiek esetleg lenullázzák felszerelésüket. Ezeket a szempontokat érvényesítve tervezte hajóját az ETNZ, akinek a legtöbb vesztenivalójuk van és a kiwik számára tegnap jött is a feketeleves. A szélhatárok ugyanis Bertelli eredeti beadványához közeli szinten rekedtek meg az új versenyvezetői javaslatban (lásd alább). Dalton (ETNZ) reakciója egyelőre nem ismert, de prostetálni vagy legalábbis zsörtölődni biztosan fog.

A versenyigazgató tegnap kiadott

biztonsági javaslatait

olvasva azt is gondolhatnánk, hogy a vitorlázás egy igen veszélyes sport és az Amerika Kupa résztvevők minden egyes edzésen és futamon egy-egy túlélőtúrára indulnak. Iain Murray versenyigazgató (a csapatok bevonásával) olyan biztonsági ajánlást véglegesített, amely valószínűleg minden anyuka álma, amikor először vízre engedi gyermekét. Félreértés ne essék, számunkra is első a biztonság, de így igen komoly mennyiségű cucc kerül a legénységre, a hajókra, a motorosokra.

A legtöbb intézkedés persze abszolút elfogadható és ezáltal rá is mutat a hajóosztály sebezhető pontjaira. Ez pedig ismételten felveti a kérdést: Biztos, hogy el kellett menni ennyire extrém irányba?

Nézzünk pár intézkedési ajánlást a teljesség igénye nélkül:

  • Egy harmadik kompetens fél vizsgálja át/tesztelje a svertszárny döntését működtető hidraulikát.
  • Minimalizálnák a kormánylap nagyságát, merülését, szabályozzák a csűrőlap szélességét és beállítását.
  • Nem lehet vendég a hajón (pedig ez milyen fontos eleme volt az új AC-nek).

Személyes felszerelésekre javaslat:

  • Protektor
  • Gyorsan oldható mentőmellény
  • Elektronikus fejszámláló berendezés
  • Kéz nélkül használható víz alatti légzőkészülék
  • Víz alatti legénység radar
  • Láthatósági bukósisak
  • Önleeresztő heveder rendszer

További felszerelés/intézkedések:

  • A limitált kísérőhajó szám eltörlése
  • Két búvár csapatonként
  • Egy rohammentős csapatonként
  • Defibrillátor
  • Mentőháló

Versenyszervezés:

  • A Louis Vuitton Kupán a Round Robin (körmérkőzések) száma 7-ről 5-re csökkenjen, hogy több idő maradjon a karbantartásra
  • A pályajelként használt motorosokat cseréljék bójákra
  • Verseny szélerőlimit: júliusban 20 csomó, augusztusban 21 csomó és szeptemberben 23 csomó, de ezt a tenger és az áramlás viszonyok felülírhatják
  • Rugalmasabb rajtidőpontok
  • Kerüljön eltörlésre a büntetés, ha valaki visszalép
  • Ha valaki felborul, akkor azt diszkvalifikálják adott futamból, hogy a másik hajónak ne kelljen körbemennie és a motorosok a felborult segítségére siethessenek. A másik hajó értelemszerűen nyeri a futamot.

Az újraértelmezett biztonsági intézkedések között szerepel, hogy mindenkinél legyen legalább egy kés, a személyes légpalacknak 45 liter oxigént kell tudnia tárolni. Hajó visszaállítására alkalmas kötélnek kell lennie a trambulin négy sarkában, minden egyes sarokban extra kés és négy darab extra 80 literes oxigénpalack.

A végén 8 pontban mentesíti magát a felelősség alól az igazgató és a menedzsment, hogy a szabályozáson túl a csapatok és a versenyzők maguk felelősek döntéseikért. És lássuk be ez tényleg így is van.

Tetszettek volna lassabb, kisebb, alacsonyabban járó hajót tervezni a Kupára.