„Figyu, mi nem nyerni jöttünk Monacoba hanem tanulni!” – mondogatom a csapatnak minden futam után, így próbálva visszahozni a saját és az Ő önbizalmukat a 65 m mély monacoi tengerfenékről, és ezzel vigasztalni az éppen ezekben a pillanatokban vigasztalhatatlan lelkünket.
Pedig igaz a dolog, tényleg tanulni érkeztünk erre a csodálatos helyre, 70 db J-24-es közé, de azért egy kicsit jobb eredményr
e számítottam. Valahogy abban reménykedtem, hogy beférünk majd a 30-ba. Ma már úgy látom, hogy egyelőre még nincs ott a helyünk, de ennél, amit az eredményünk mutat, azért felkészültebbek vagyunk, azt állítom.
De mire is számítottam, amikor
-tulajdonképpen még soha nem vitorláztunk tengeren (leszámítva néhány tengeri nagyhajós versenyt, de azért az egy egészen más kategória)
-soha nem vitorláztunk még áramlásban – különösen nem ekkorában
-nem volt még részünk 2-3 méteres tengeri hullámokban sem
-eddig egyszer voltunk egy olyan rajtvonalon, amin 30-nál több hajó próbált elindulni, de az 2008-ban volt a Gardán, már csak annyira emlékszem belőle, hogy fantasztikus érzés volt. Most hetven J24-es között kellett volna elindulni egy szerintem rövid rajtvonalon. (az első négy futamban egy sorban nem fértek el a hajók)
-soha nem voltunk olyan versenyen, ahol a jury motorosból fütyülte meg a szerinte szabálytalankodókat
és nem vitorláztunk még ennyi világ és európa bajnok között, nem beszélve a sok olasz, német, monacoi, svéd, görög nemzeti bajnokokról.
A RAJT
70 induló, 400 méteres vonal, rádiód nincs, szél gyenge, hullámok vannak. A rajthajónál zizegsz, végre sikerül egy 5percest venned. Ha az izgalomtól sikerül is megállapítanod a vonal jobbik végét, és az általában a lee oldal, akkor oda nem érsz le, de ha le is érnél, ott van minden menő, óriási a rumli azon a környéken. Keresnél tiszta helyet lefelé menet, de olyan nincs, rövid a vonal. Szóval megpróbálsz felállni a vonalra, de már kettes sorban állnak mindenhol. Ha mégis felérsz az első sorba, akkor melletted kocognak a hajók oldalai, mindenki összeér mindenkivel. Alul-felül próbálsz helyet csinálni magadnak, de ha ez sikerülne, arra a kis helyre szemből azonnal befordul valaki, aki csak azt a kis rést keresi, alulról, balcsapáson haladva a mezőnnyel szemben. Megáll mindenki, tartani kellene a helyedet, de te akkor már nem vagy az első sorban, csak a másodikban vagy a harmadikban. És akkor, az egypercesen belül, jön az áramlás, lentről és elkezdi a rutintalanabbakat átfordítani szélirányba, majd rosszabb, de gyakori esetben balcsapásra. Közben rajt, üvöltözés, lökdösődés, csattanások. És az első sor 35-40 hajója elindul, a második fele pedig áll egy helyben, meg se mozdul, illetve az áramlás kicsit tolja vissza felé. Kb 150-200 m-re megy el az első fele a mezőnynek, mire elindulsz, kezded megad kihámozni a takarásokból. Közben persze meghúzod a hajót, hogy induljon már el, de nem vagy hozzászokva, hogy három motorosból figyeli a mezőnyt a jury és azonnal megfütyülnek (+10%) Na innen indul neked a futam. Persze csak akkor ha nem vagy egy rutinos róka, aki már sok ilyen esetből megtanulta, hogyan kell ezt csinálni, vagy egy Isten áldotta szuper tehetség, aki úgy született, mint Érdi Mári.
Hét futam volt eddig, kb 14-15 rajteljárás. ( mert fekete zászló nélkül csak egy rajt ment el, de volt, hogy a fekete zászlós rajtot is visszalőtték, mert csak 7 hajót tudtak leolvasni.) Minden esetre az eddigi rajteljárások sem voltak még elegek, hogy egynél több tiszta rajtot tudjunk produkálni, Igaz ugyan, hogy akkor is lúvban tudtunk sebességgel elindulni, de a vonal annyira lee lett a rajt pillanatára, hogy az a szokásos 150-200 m így is kialakult a mezőny első fele és köztünk.
Egyébként cirkáló szakaszon a sebességünk és élességünk teljesen jó, technikailag nem követtünk el semmi hibát, a menők kicsit gyorsabbak, pontosabbak, de az eredménytelenségünknek nem ez az oka. Hanem az az első 150 méter.
És még az ászok közül sem sikerül mindenkinek ez a 70 hajós rajt. Az a Jamaica, aki a füredi EB-n talán második volt, vagy harmadik, a mai napon kétszer úgy beragadt velünk, hogy mindkettő alkalommal végig csatáztuk a pályát, és jól elvertük. Ment ma egy 53! 56! 19!-et! És máris a 17. helyre került a 3.-ról. Vagy a füredi EB győztese, a többszörös német ranglista győztes Peer Kock, csak a 17. helyen áll (1, BFD, 33, 17, 5, 29, 35! helyezésekkel) De ott van a szintén német Stefan Karschunke, aki 32.!, most SÜLLBERG hajóval, ő volt a MAXBAHR, ger 5381.
Szóval nem csak a rajtokkal van itt gond, hanem akad más probléma is, de majd erről legközelebb.
És egy kis mese:
A Magyar J24 Osztályt 3 egységgel képviseljük a 2013 évi J24-es Európa Bajnokságon. Nem a legerősebb egységei ezek a magyar mezőnynek, de azért az első felében szoktunk jönni-menni.
Jenesis – Szabó Péter, Boros Balázs, Sós Attila és Horváth Tamás,
Dr Jekyll – Sarina Robi, Büki Gábor, Büki Zsolt , Tompa Tamás és a kis Andorka
SailForYou – Dávid Juli, Dr Horváth Marci, Baranyai Zsolt, Fehér Peti, és Hercsel Erik.
Mindhárman hoztuk a hajóinkat, köszönet a segítségért a BYC-nek, a Farkas családnak és mindenkinek aki hozzátett ehhez. 13-14 órás volt az 1200 km-es út.
Monaco gyönyörű, csodálatos, érdekes, egyedülálló. Érdemes megnézni, különösen vitorlással!
Az eredmények
Dr Jekyll 33. 183p (37, 36, 15,57, 38, 10, 47)
Jenesis 61. 297p (52, 63, 35, 63, 44,64,40)
Sailforyou 62. 297p (43 DPI, 52, 56, 68 DPI, 46, 55, 45)
folytköv – Monte Carloról, a Dr Jekyll villantásairól, és persze a mai futamokról!
üdv Monacoból
Forrás: J24 OSZ