Az MKB Bank Melges24 Európa-bajnokság a magyar vitorlás sport egyik legjelentősebb nemzetközi eseménye a 2014-es szezonban.

A verseny emellett az ötfordulós Melges

24

European Sailing Series második állomása.

A balatonfüredi Európa-bajnokságra csaknem egy hónappal a rajt előtt már megérkezett 18 nemzet 63 csapatának előnevezése, de ez a szám még nőhet a május 5-i rajtig. Részt vesznek a legjobbak, igazi vitorlás sztárok is várhatók Balatonfüredre.

Flavio Favini a svájci Blue Moon csapatot vezeti. Ő az aktuális Európa-bajnok, de versenyzését megakadályozhatja egy nemrégiben vele történt baleset. Április elején leszakadt alatta házának erkélye, és Flavio csaknem hat meter magasból zuhant le. Az esetet szerencsésen megúszta zúzódásokkal és kisebb törésekkel, de természtesen kérdéses, hogy május elején versenyre kész lesz-e.



Favini a kilencvenes években tűnt fel, évekig a legjobb olasz Soling kormányos volt, még a hajóosztály olimpiai történetének idején. J24-es Európa-bajnok (1992), és kétszeres Melges 24 világbajnok (2001) Európa-bajnok (2007, 2013). Az egyik legismertebb olasz profi vitorlázó. 2010-ben az America’s Cupra selejtező Louis Vuitton Cupon a Mascalzone Latino kormányosa volt, ugyanakkor az Esimit Europa 100 lábas Maxi skippereként is versenyzett több fontos Földközi-tengeri versenyen.

Akár jön, akár nem, az olasz vitorlázók ebben az osztályban a győzelemre esélyesek között vannak. Andrea Rachelli nyerte Szlovéniában az idei első Európa-Kupa versenyt, míg Riccardo Simoneschi a 2013-as sorozat győztese volt.

Itt lesz a svájci Michael Good, aki az európai kezdetek óta állandó tagja a Melges 24 versenyeknek. Tavaly találkozhattunk vele a Balatonon és az EB házigazda MKB Bank SE marinájában, igaz akkor nem Melges 24 versenyzőként járt itt. Michael Good a legnagyobb európai vitorlás magazin a Yacht tesztosztályának vezetőjeként a Code8 hajót tesztelte itt három másik magyar típussal együtt.

Michael Good az amatőrök csoportjába tartozik, és az osztály vonzerejét szimbolizálja a tény, hogy a mezőny csaknem fele amatőr csapat lesz. Rajthoz áll a tavalyi balatoni Európa Kupa verseny amatőr győztese (és abszolút másodikja), az osztrák Franz Urlesberger vezette hajó is.

Az Amatőrök között szerzett Európa-bajnoki címét igyekszik megvédeni a Holland Ronald Veraar, aki egyébként 2012-ben világbajnok is volt.

Nem utolsó sorban megemlítendő, hogy a verseny magyar főrendezője Litkey Farkas lesz, aki tizenegyszeres Kékszalag győztes, Soling világbajnok, finnes olimpikon és sokszoros magyar bajnok számos hajóosztályban.

Ha olyan remek szél lesz az Európa-bajnokság idején, mint amilyen a Yacht teszt, vagy a tavaly tavaszi MVM Melges 24 Balaton Regatta idején fújt, akkor ezúttal is tökéletes versenyt futhat a népes mezőny.


Melges

24

– a hajó és története

A Melges 24-es egy barátságosan mérges sporthajó, hozzáértő vitorlázónak igazi egyéniséggel bíró tüzes, ám mindenféle szélben rendkívül kezelhető, sok élményt nyújtó vízi társ.

Minden vitorlázó tudja, hogy a hajó nem tárgy, vagyis nyilvánvaló, hogy a Melges 24 is, mint minden élőlény egyéniségét, tulajdonságait a szüleitől örökölte. Márpedig a Melges család az egyik leghíresebb és legsikeresebb vitorlás dinasztia. Nem csak az Egyesült Államokban, de világszerte, amiben persze „ludas” ma már a Melges 24, az ezredforduló legsikeresebb tőkesúlyos sporthajó típusa is.

Harry C. Melges 1945-ben kezdte a hajóépítést. Jól ismertek a cég különleges hajói, a Scow típusok. Ezek a furcsa formájú, lapos testű és széles orru konstrukciók meglepően gyorsak és jól kezelhetők. Ma is számos típusát gyártják – kizárólagos joggal – 16-tól 38 lábas méretekben, amelyek mind népszerű szabadidő-, és osztályhajók az amerikai Közép-Nyugaton.

Harry már kiváló hajóépítő hírében állt, amikor fia, ifjabb Harry „Buddy” Melges versenyzőként tette ismertté a családot. Egy olimpiai bronzérem (FD, 1964) után olimpiai bajnok lett (1972, Soling). Ezután a profi vitorlázásban találta meg számításait. Pályafutásának csúcsa volt, amikor Bill Kochhal társulva skipperként csapatát győzelemre, kupavédésre vezette az America’s Cupban. Az America

3

1992-es didalával ő lett a verseny történetében az első olyan America’s Cup skipper, aki kupagyőzelemmel és olimpiai bajnoki címmmel rendelkezett egyszerre.



Buddy fiai Harry III. és Hans természetesen gyerekkorukban kezdték a vitorlázást és a versenyzést. Apa és fiai új korszakot nyitottak a versenyvitorlázásban, a kis tőkesúlyos sporthajózásban, amikor1993-ban életre keltették a Melges 24-est. Az America’s Cupból hozott tudással, mentalitással és szakmai kapcsolatokkal megteremtették az ideális versenyhajót, amelyben jól érzik magukat a dingiken, akár skiffeken nevelkedett sebességmániás versenyzők, és a nagyhajós gyökerekkel rendelkező, a vitorlázás elegánsabb ágaiból érkezők is.

A Melges 24-est a világhírű Reichel/Pugh iroda tervezte. Olyan hajót alkottak, amely ötvözte magában a modern nagyhajós versenyhajók legfejlettebb technológiáját, ám  a karbonszálas technológia mértéktartó alkalmazásával (rudazat, kormány és tőkesúly nyak) az új típus tömegek számára is elérhető árszinten maradhatott. A konstrukció és a gyártásminőség bizonytottan garantálja a Melges 24-esek hoszzú élettartamát, versenyképességét és értékállóságát.

A Melges 24 titka egyszerű: érzékenységével, sebességével és dinamizmusával meglepi és rabul ejti azt, aki kipróbálja a vele való vitorlázást.

Praktikus, könnyű hajó. Összsúlya nem sokkal több, mint egy Solingé, ám siklótestével sokkal sportosabb. A legénység 4 vagy 5 fő lehet. A létszám a testsúlyuktól függ, mert együtt nem lehetnek nehezebbek 360 kilónál. 35,3 négyzetméteres alapvitorázatához bőszélben egy 62 négyzetméteres assziketrikus spinnaker csatlakozik. A hajó nagyon jól kezelhető és könnyen siklásba hozható. Kiképzésének köszönhetően alkalmas mezőnyben vitorlázásra vagy párosversenyzésre egyaránt.

A tőkesúlya felhúzható, miáltal könnyű utánfutón szállítható és akár sóján is vízre tehető. Tehát nagyon könnyen mozgatható, utaztatható hajó. Szezonban akár a környező országokban is találni szinte minden hétvégén versenyt, így hát egy Melges 24-es csapat valóban annyit edzhet és versenyezhet, amennyit csak megengedhet magának. Mint egy olimpiai osztályban.

A felsoroltak természetes eredője a világsiker lett. 1994-ben egyszerre kezdett hódítani az Atlanti-óceán mindkét partján, különösen miután gyorsan akadt európai gyártója is. 1994-ben a Sailing World Magazine az év vitorláshajójának nevezte.  A kilencvenes évek második felében több, mint 300 hajót sikerült eladni. Első világbajnokságán 1998-ban Angliában 14 országból 98 hajó állt rajthoz. Vagyis elképesztően gyorsan hódított a Melges 24.

Ma már közel ezer hajó vitorlázik szerte a világon harminc országban. Természetesen az ISAF a Nemzetkötzi Vitorlás Szövetség által elismert nemzetközi osztály. A világbajnokságokon az indulók száma mindig  80-120 körüli. Okosan csinálnak kedvet az amatőröknek is, mert miközben az eredményüket külön is értékelik, ugyanakkor egy pályán, egy versenyben vitorlázhatnak olyan világsztárok ellen, mint James Spithill, Flavio Favini, Sebastian Col, Nicola Celon és még sok más olimpiákon és kontinensviadalokon dobogós versenyző.

A Melges 24 osztályban az számíthat amatőr csapatnak, amelyben nincs olyan tag, aki valaha is fizetségért versenyzett volna.

Számos amatőr példája igazolja, hogy a Melges 24 olyan vitorlázókból is komoly versenyzőt faragott, akik kamaszkorukban nem versenyeztek olimpiai kishajókban, sőt, akár későn, harmincéves koruk után kezdték a vitorlázást.


Magyar Melges

24

történet

Az első Melges 24-es 2007-ben került a Balatonra. Ezután rendkívül dinamikus fejlődés kezdődött. Két év alatt sikerült teljesíteni a Magyar Vitorlás Szövetség feltételeit, és a 2009-es sikeres flottabajnokság után 2010-ben már magyar bajnoksággot is rendezhetett az osztály. De ekkor már külföldi versenyekre jártak a legjobb magyar csapatok.

A hajóosztály gyors hazai elterjedése nagymértékben köszönhető a Litkey Árpád vezette Team Proximo csapatnak, akik 2008-ban egy rövid, intenzív felkészülés után az olaszországi világbajnokságon is elindultak. Ismeretlenként érkeztek, ám rövidesen „magyar csodáról“ beszéltek a versenyzők, hiszen a magyar csapat akiknek néhány héttel korábban még egyszerű hajókezelési tanácsokat adtak, bejutott az Arany csoportba és végül a 28. helyen végzett a 114 hajós mezőnyben.

2010-ben a Virtus – Litkey vezetésével – részt vett az olaszországi Volvo Cup sorozat több versenyén, majd a Balti-tengeren Tallinnban rendezett világbajnokságra is elutaztak. A Team Proximót Ian Ainslie vezette. Ekkor már amatőr magyar csapatok is kiléptek a nemzetközi porondra. Tallinnban például Nagy Zsolték és Vékony Istvánék versenyeztek. A Team Proximo 18., a Virtus a 22. helyet szerezte meg a 18 országból érkezett 78 hajós mezőnyben.

A magyar Melges 24 osztály 14 hajót számlál, és 2013-ban már nem csak versenyzői révén került a nemzetközi véringésbe. A Balatonra is felfigyeltek az új Melges 24 Európa Kupa sorozatot szervezők. Az öt versenyből álló European Sailing Series egyik állomásának választották.

A 2013-ban alapított európai kupasorozat célja hogy újabb minőségi lökést adjon a versenyzői kedvnek azokban az európai országokban, ahol  a hajótípus gyökeret vert, és a további fejlődésre jó esély látszik.

2013 áprilisában az : MVM Balaton Melges 24 Regattán 9 nemzet 25 hajója állt rajthoz. A remek szélben lefutott verseny az olasz Audi Team (kormányos Riccardo Simoneschi ) fölényes győzelmét hozta. Az amatőrök versenyét az osztrák Franz Urlesberger csapata nyerte.

A balatonfüredi Európa-bajnokság a 2014-es European Sailing Series része, annak második versenye. Az első eseményt a szlovéniai Portorozsban rendezték, ahol a szintén olaszok vitték el a pálmát: az Andrea Rachelli vezette Altea győzött.


A házigazda MKB Bank Vitorlás Klub

A Melges 24 Európa-bajnokságnak otthont adó kikötő, vitorlás- és pihenőtelep Balatonfüred nyugati felén a Hajógyári-öböl felé eső részen található. Kitűnő adottságokkal rendelkezik az Európa-bajnokság megrendezéséhez.

A tágas és védett kikötőben jól elhelyezhető a várhatóan 60-80 hajós versenyző flotta. A marina területén található magas színvonalú, mindent igényt kielégítő szálláshelyek, étterem, uszoda és egyéb kiszolgáló létesítmények, illetve a hangulatos, megnyugtató fás és pázsitos területek biztosítanak tökéletes vendéglátást a verseny résztvevőinek.

A vitorlásklub története a kilencvenes évekre nyúlik vissza. A jelenlegi területen a Hotel Marina és a Kemping közötti partszakaszon két kis egyesület, az EVIG és az MTV-VM szolgálta a vitorlázókat. A nyolcvanas évek második felétől a kis klubok létesítményei a korábbi állami vállalti támogatás elsorvadása miatt romlásnak indultak. Amikor 1991-ben ezen a területen vitorlás sport fejlesztése és a bank dolgozóit szolgáló rekreációs lehetőségek megteremtésére megalakult az MKB Bank Vitorlás Klub, a régi épületek már használhatatlanul rossz állapotban voltak. Újak építésére volt szükség.



A vitorlás egyesület felépítését, a versenyzés színvonalának fellendítését, az utánpótlás-nevelés beindítását egy legendás magyar vitorlázó, a kétszeres olimpikon, harmincegyszeres magyar bajnok, háromszoros Közép-Európa bajnok és Star District győztes Holovits György vállalta.

Miközben a kilencvenes évek első felében megépült a rekreációs és oktatási központ modern épületegyüttese, Holovits vezetésével felvirágzott a vitorlás élet is. Az MKB Bank Vitorlás Klub az ezredfordulóra a legjobb magyar vitorlás egyesületek közé emelkedett, amely nem csak versenyzőinek eredményességével, de a létesítményi lehetőségeit kihasználó színvonalas versenyek, bajnokságok lebonyolításával is kivívta az ide látogató vitorlázók elismerését.


Aktuális információk

A Melges 24 Európa-bajnokság eseményei és érdekességei nyomon követhetőek lesznek

a verseny honlapján:

http://melges24europeans14.com/

valamint

a Nemzetközi Melges 24 Osztályszövetség facebook oldalain

https://www.facebook.com/World.of.Melges24


https://www.facebook.com/Melges24Championships

Nemzetközi Melges 24 Osztályszövetség twitter oldalán:




Fotó: Turcsi Gábor, Cserta Gábor