Éppen 90 évvel ezelőtt, 1929-ben tervezte meg a norvég Johan Anker a világ azóta is egyik legnépszerűbb tőkesúlyos versenyvitorlás osztályát, a Dragont. A magyar flotta ezt a jubileumot a Kékszalag előtt, július 9-12. között két egymást követő versennyel ünnepli meg, amelyre az érdeklődőket is szeretettel látják. A Johan Anker Kupa – Getronics Nagydíj és a Getronics Balaton Classics – Dragon 90 elnevezésű versenyeket a Balatonfüredi Yacht Club rendezi a Magyar Vitorlás Szövetség támogatásával és a Magyar Dragon Szövetséggel közösen.

 

 

Július 9-én startol a Dragon osztály flottabajnoksága, a hajó egykori tervezőjéről elnevezett Johan Anker Kupa – Getronics Nagydíj. A versenyre, amelyet a hagyományos up-down pályán rendeznek, a Balatonfüred előtti vizeken kerül sor. „Tavaly ugyanitt vitorláztunk az osztály Európa-bajnokságán, amelynek megrendezésével a Balatonfüredi Yacht Club bizonyította, hogy kiválóan felkészült az ilyen nagy eseményekre. Ezért nagyon örülünk, hogy idén is ez a nagy tradíciókkal rendelkező egyesület ad otthont az évad kiemelkedő Dragon eseményének, amelyre egy olyan nagynevű támogatót sikerült megnyernünk, mint a Getronics amerikai IT-cég” – emelte ki Náray Vilmos, az eseményt szervező Magyar Dragon Szövetség elnöke.

 

 

A Johan Anker Kupa után, csütörtök-pénteken tartják meg a tulajdonképpeni ünnepi eseményt, a
Getronics Balaton Classics – Dragon 90 regattát. A versenyre – a Kékszalag eseménysorozat keretében – közvetlenül a Fehér Szalag előtt kerül sor, és meghívást kaptak rá az osztály legendás vitorlázói, a Dragon „testvérei”, a Balaton klasszikus cirkálói, és természetesen minden Magyarországon fellelhető Dragon és tulajdonosaik. Az esemény a Dragonok számára egyben a hagyományos Németh István Emlékverseny is.

 

 

Balatonfüred város támogatásával a klasszikus és modern Dragonok, valamint „nagy testvéreik”: többek közt a Tramontana 8R yacht, a Tabu 40es cirkáló, valamint a Mágia és az Addio IV. 30as cirkálók a balatonfüredi hajóállomás mólójának nyugati oldalán várják majd az érdeklődőket. A hajókat csütörtök délután és pénteken is meg lehet majd tekinteni. Interjúk, hajóbemutatók és az osztály ismert alakjaival készített interjúk színesítik majd a programot.

 

 

„Az évforduló alkalmából emlékezetes versenyt szerettünk volna rendezni, amelyen a laikusoknak is bemutatjuk a – talán nem vagyok egyedül ezzel a véleményemmel – Balaton legelegánsabb, legszebb hajóit, a cirkálókat. Nagyon köszönjük, hogy többen is elfogadták a meghívásunkat, és együtt ünnepelnek velünk!” – mondta Náray Vilmos.

 

A Getronics Balaton Classics versenyen több túra- és pályafutamra, valamint egy egyedi váltóversenyre is sor kerül, amelyek mind jól nyomon követhetőek lesznek a balatonfüredi mólóról. Pénteken a főtámogató Getronics vendégei is beülhetnek a Dragonokban egy VIP-futam erejéig, hogy kipróbálhassák, milyenek ezek a nagyszerű hajók belülről.

 

Az eseménysorozatot a Kisfaludy színpadon történő eredményhirdetés és a Dragon 90 fogadás zárja péntek este a Vitorlás étteremben.

 

A Dragon története dióhéjban

 

1929-ben Svédországban pályázatot írtak ki egy utánpótlás-nevelésre alkalmas hajó tervezésére. A pályázatot a norvég Johan Anker nyerte, aki olyan hajót alkotott, amely kiállta az idők próbáját: klasszikus vonalai a mai napig minden vitorlázó szívét megdobogtatják, különösen közép és erős szélben kiváló teljesítményre képes, és a mai napig az egyik legnagyobb flottával rendelkezik a tőkesúlyos hajók között a világon.

 

 

Magyarországon 1955-ben épült az – akkor olimpiai – hajóosztály első tagja, a Triton, amely a mai napig is rendszeres résztvevője a versenyeknek. A fából készült Dragonok korszaka az 1972-es olimpiával zárult, Magyarországon 26 ilyen klasszikus hajó épült. Az osztály fejlődése a kilencvenes évek elején lendületet kapott. Nemzetközi szinten az olimpiai osztályok legjobb versenyzői ültek át és vívtak hihetetlenül színvonalas versenyeket, megújítva teljesen a Dragont. Magyarországon az évtized második felében indult meg a fejlődés, amely a hajópark teljes megújulását hozta. A magyar bajnokságokon ma jellemzően 15-18 hajó indul, köztük a 4-5 klasszikus időnként kiváló eredményekkel.