a nagy európai nagy tókerülő vitorlás versenyek

Három híres, a mi Kékszalagunkhoz fogható tradicionális tókerülő vitorlás versenyt rendeznek Európa tavain. Ezek az olaszországi Garda-tavon rendezett Centomiglia, az Ausztria, Németország és Svájc határán található Boden-tavi Rund um és a svájci Genfi-tavi Bol d’Or.

A négy verseny közül a mi 1934 óta rendezett balatoni Kékszalagunk a legrégebbi, és nálunk a leghosszabb a versenytáv is, hiszen a négy tó közül a Balaton a legnagyobb. 2008 óta pedig nálunk áll rajthoz a legtöbb hajó is. 2015-ben a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíjjal a legdinamikusabban fejlődő európai tókerülő versenyre kerül sor, míg a másik három verseny népszerűsége különbözően változik. Tekintsük át, hogy náluk hogyan is zajlanak ezek a versenyek.


Bol d’Or


A Genfi-tavon 1939-ben 26 hajó részvételével rendezték meg az első „Arany Kupa“ (a Bol d’Or jelentése franciául) tókerülő versenyt. A versenytáv azóta is hagyományosan 123 kilométer. A rajt a tó svájci végében, Genfnél van, és egyetlen bóját kell kerülni a hajóknak, a hosszúkás tó túlsó végén a francia Bouveret előtt.

Az európai tókerülő versenyek között a Bol d’Or dicsekedhet az eddigi legnagyobb létszámú mezőnnyel. 1990-ben 684 hajó állt rajthoz. A résztvevők száma 1987 óta mindig ötszáz feletti, ám az elmúlt években folyamatosan csökken.

Itt engedélyezték a legkorábban a többtestű vitorlások részvételét. Először 1980-ban diadalmaskodott ilyen hajó. Eleinte a többtestűek a rajtvonal számukra kijelölt szakaszán indulhattak, ahogy például nálunk a Kékszalagon először 2009-ben a Liberák és Szkiffek. A Genfi-tavon 2007 óta külön rajtvonalat jelölnek ki a számukra, valamivel az egytestű mezőny elé.

A többtestűek dominanciája óta külön kupáért versenyeznek az egytestűek. A Bol d’Vermeil-t végleg megkapja az, aki öt év alatt háromszor elnyeri. Ez sikerült a ma már balatoni hajóvá lett Rafficának, mivel 1996 és 1998 között mindig ez a hajó volt a leggyorsabb egytestű. Az utóbbi években a Raffica – immár magyar csapatával, Király Zsolt kormányzásával – újra dominál az egytestű mezőnyben. Győztek 2012-ben és 2013-ban is.




Rund um den Bodensee


A Boden-tavi tókerülőt 1951 óta évente rendezi a Lindauer Segler Club. A verseny különlegessége, hogy a hajók nem reggel, hanem este fél nyolckor rajtolnak, így a 100 kilométeres távot javarészt éjszaka, sötétben teszi meg a mezőny.

A Rund umot, amelyet Boden-tavi Kékszalagnak is neveznek 1984-ig klasszikus hajók nyerték, aztán kezdődött a Liberák nagy kora. A hozzánk került hajók közül a legsikeresebb ezen a versenyen a Principessa. Joshi Entner tulajdonában hét alkalommal nyert, és 2006-ban 4 óra 58 perc 55 másodperces rekordot futott. 2004-ben a Raffica győzött – Die BTV néven – Fritz Trippolt kormányzásával. Az volt egyébként az első alkalom a verseny történetében, hogy osztrák hajó diadalmaskodott.

2007-ben engedélyezték a többtestű hajók indulását, tehát a Liberák korának ott is leáldozott. Az egyetlen korlátozás, hogy a katamaránnak vagy trimaránnak 7,5 méternél hosszabb legyen a teste. 2008-ban a Holmatro nevű Extreme 40 katamarán a holland Johnny Hutchcroft kormányzásával új rekordot állított fel 4 óra 41 perc 37 másodperccel. 2009-ben magyar sikernek örülhettünk: a Raffica csapata Király Zsolt kormányzásával a gyenge szélben katamaránokat is legyőzve diadalmaskodott.




Centomiglia


A Garda-tavi Centomiglia tókerülő 1951 óta kerül megrendezésre. Immár évek óta egyhetes rendezvénysorozat és versenysorozat előzi meg. Ennek ellenére a népszerűsége, vagyis a versenyen induló hajók létszáma rohamosan csökken.

Az ezredforduló utáni években az azóta a Balatonra költözött Liberák diadalmaskodtak. 2000-től kezdve zsinórban háromszor a Principessa nyert Roberto Benamati kormányzásával. 2003-ban a Clandesteam vette át a stafétát, ám az ezutáni két évben ismét a Principessa hódított immár Joshi Entner hajójaként. 2006-tól háromszor a Clandesteam nyert. Illetve valójában már nem ők, nem a Libera, hanem a Holmatro Extreme 40-es katamarán. Abban az évben ugyanis kiírták a Multicento nevű versenyt a többtestűeknek. Külön rajtvonalról indulnak, de a Centoval azonos pályán futnak. Gyorsabbak, így az egytestűek Cento győztesét már nem kíséri olyan kiemelt figyelem, mint a többtestűek megjelenése előtt.

2011-ben a 61. Centomiglia szeptember 11-én rajtolt és az abszolút győzelmet a magyar Raffica Libera szerezte meg Király Zsolt vezetésével és a helyi születésű sokszoros Cento győztes Roberto Benamati navigálásával.

Mindent öszevetve a mi Kékszalagunk jelenleg a legdinamikusabban növekvő, fejlődő európai tókerülő verseny. Ugyanakkor érdemes figyelnünk e nagy versenyek rendezői tapasztalataira, hogy az esetleges későbbi hanyatlást elkerülhessük.




(készült Ruják István cikke alapján)


A Kékszalagról


A Kékszalag a Balaton legkiemelkedőbb vitorlás eseménye, Európa legnagyobb tókerülő versenye. A táv mintegy 155 kilométer, amelyet 48 órán belül kell megtenni a mintegy hatszáz hajóból álló mezőnynek. A versenyen együtt rajtolnak a hagyományos, egytestű hajók és a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók. A Balaton jellemzően komoly próbára teszi valamennyiüket, s a Kékszalag teljesítése önmagában is komoly sportteljesítmény.

Az idei 47. Kékszalag Árkád Nagydíj rajtja 2015. július 2-án, csütörtökön 9.00 órakor lesz Balatonfüreden. Az eredményhirdetésre a balatonfüredy Kisfaludy Színpadon július 4-én 18.00 órától kerül sor.



A Kékszalag névadó támogatója a budapesti ÁRKÁD Bevásárlóközpont, főtámogatói az Audi és Balatonfüred.

A Kékszalag rádiója a Juventus, a Magyar Vitorlás Szövetség időmérő partnere a Seiko, a Kékszalag vize a Clearwater.

További támogatók: I-Robot, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi.

Médiapartnerek: Lánchíd Rádió, DigiSport, Vitorlázás, Hajó Magazin, sailing.hu, Világjáró – First Class, Óra Ékszer Magazin.

Az MVSz együttműködő partnere a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata.

A Kékszalag támogatja a következő alapítványokat: Hospice Alapítvány, Lárifári Alapítvány, Mellrákinfo.