Ön tudatában van annak, mi a VMG?  Ha nem, akkor most elmondjuk.

A szó az angol Velocity Made Good rövidítése. Magyarul talán annyit tesz, hogy a jó sebesség. Mit értünk ez alatt?

A vitorlás hajó nem tud közvetlenül a széllel szemben haladni. Ezért cirkálnia kell, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy az a sebessége, amivel halad, nem azonos azzal amivel a szél irányába mozog. Ezt a szél irányába történő mozgási sebességet nevezzük VMG-nek.  Természetesen nem nekünk kell számolni, hanem elvégzi helyettünk a műszerünk a hajón, de nem árt tudni, hogy mi az alapja.

 

Nézzünk egy példát, ha mégis olyan elvetemültek lennénk, hogy számolunk:

 

A hajó hossztengelye és a szélirány által bezárt szög – legyen most alfa szög – 40 fok. A hajónk sebessége 5 csomó. Azt tudjuk, hogy az alfa szög cosinusát úgy kapjuk meg, hogy a szög melletti befogót, (szél tengely) legyen A, elosztjuk az átfogó (sebesség vektor) C hosszával. Viszont az ismeretlen jelen esetben az A ezért át kell rendeznünk az egyenletet. vagyis

A = cos 40 x C;   A = cos 40 x 5;  A= 0,766 x 5; A=3,83 csomó, tehát ennyi a VMG.

 

Még két lehetséges VMG-t is kiszámolunk:

 

Az alfa szög 45 fok, a hajó sebessége 5,2 csomó A= cos 45 x C;  A= cos 45 x 5,2;  A=0,707 x 5,2;  A= 3,67 csomó
Az alfa szög 50, fok a hajó sebessége 6 csomó A = cos 50 x C; A = cos 50 x 6;  A=0,642 x 6;  A= 3,85 csomó

 

Az adatokat természetesen kútfőből vettük, vagyis mintha leolvastuk volna a műszerekről. Ebben a példában az látszik, hogy a hajónk teljesítménye VMG szempontjából a 45 fokos szögön cirkálva a leggyengébb a három közül, és 50 valamint 40 fokon történő haladásnál nincs jelenős különbség a hajónknál a VMG-k között, vagyis tök mindegy, hogy tompábban, de gyorsabban visszük a hajót vagy élesebben, de lassabban.

 

A VMG negatív, ha nem a szél irányában haladunk, hanem távolodunk tőle.

 

A VMG még ezer más mindentől is függ. Pl a SOG-tól és a SOW-tól vagyis, hogy a parthoz viszonyított sebességünkkel vagy a vízhez viszonyított sebességünkkel számolunk, hogy széltengelyre mérjük vagy egy fix ponthoz (pályajelhez), és még ezer más tényező bele kombinálható, de az alapja röviden ennyi.