A vitorlás versenyzés nem egy egzakt dolog. Az ember vagy megtanulja, vagy igazán csak kísérletezni tud, de mivel a szél nem állandó, ezért a kísérletezés is más és más eredményeket hoz. Ezért érdemes néhány dolgot elsajátítani és használni, mert biztosra ugyan így sem mehetünk, de legalább azzal a tudattal hajózhatunk, hogy a „nagykönyv” szerint vitorlázunk és előbb-utóbb összeáll. Sok időt spórolunk meg a versenyzés elsajátításában.
Ehhez szeretnék hozzájárulni ezzel a cikksorozattal. Kezdjük a rajtolással.
A rajtvonalnak két vége van, mint a botnak. Hogy mégis más, azt onnan látjuk, hogy különböző elnevezése van a két végnek. A vitorlás útjogszabályok szerint jobb csapáson állunk fel a rajtvonalra, mert nem baj, ha útjogosak vagyunk. Tehát a rajtvonal bal vége (ha az indulás irányába nézünk) a lee, jobb oldala a luv. Balatoni pályaversenyeken a rajthajó a rajtvonal luv végén áll általában. De ez attól is függ, hogy jobb vagy balkezes pályát futunk (erről majd később).
Hogy hol előnyösebb rajtolni, azon múlik, hogy a széltengely és a rajtvonal milyen szöget zár be egymással. Ha 90 fok, akkor jól dolgozott a rendezőség és a szél is együttműködő és így a mezőny egyenletesen oszlik el a rajtvonalon, hisz lényegében mindegy, hogy hol rajtolsz, csak gyorsan és pontosan tedd. Persze az is fontos ilyenkor, hogy a pálya melyik oldalát favorizáljuk és mit gondolunk a szél mozgásáról. De alapvetően nem a rajtvonal elhelyezkedése dönti el, hol rajtolunk.
Ha a szél balról fúj, vagyis a széltengely a rajtvonal tengellyel kisebb szöget zár be a lee oldal felé, akkor a rajtvonal lee oldala az előnyösebb. Minél hegyesebb a szög, annál előnyösebb.
Miért? Elsősorban azért, mert amint a lee oldalon lévő hajók meg tudnak fordulni, magassági előnyük lesz a luv oldalon rajtolókkal szemben. Ugyanez fordítva is igaz, csak luv rajt esetén máshogy kell a rajtvonalat megközelíteni és az előny fordulás nélkül is felépül. És lássuk be, egy 400 méteres rajtvonalon 400 méter magasságfölény elég szépen tud fizetni.
Lee rajt esetén a legelőnyösebb helyzetben a legalsó hajó van (a leebójához legközelebb lévő), hisz ő az egyetlen, aki tiszta szélben vitorlázik, mégis ennek a helyzetnek a kivitelezése a legnehezebb, hiszen mindenki erre a pozícióra vágyik, és ha elkésik vagy lassan indít, akkor egy egész mezőnyt el kell viselnie maga fölött.
folyt. köv.