Gyerekkoromban egész sokáig azt hittem, hogy a North vitorlák az égtájról kapták a nevüket. Viszonylag későn tudatosult bennem, hogy a ma már a világ legnagyobb vitorlagyártójává vált cégnek a neve ehhez a bácsihoz és az ő munkásságához kötődik.

 

Június 2-án elhunyt Lowell North, a North Sails alapítója.

 

14 éves korában kezdett el vitorlázni a “Pápa”, amikor az édesapja vásárolt egy pamut vitorlás Star-t. Az apa – fia csapat minden versenyre elment és ez motiválta a fiatal Lowell-t, hogy kísérletezzen és átszabja a nagyvitorlát. 

 

1945-ben Malin Burnham, az egyik legjobb San Diego-i vitorlázó megkérdezte a fiatal North-t, hogy lenne-e a Star világbajnokságon a legénysége. Igent mondott és megnyerték. “Nem én kellettem Malin-nak.” -emlékezett vissza North- “A nagyvitorlám kellett neki.”

 

 

1957-ben egy délután, a San Diego Yacht Club bárjában North megkérdezte jó barátját, Joe Shoemakert – ” Ha indítanék  egy vitorlagyártó céget, vennél tőlem vitorlát?”  ” Igen, szeretnék” volt a válasz.” North ezen meglepődött, mert ugyan barátok voltak, de azt azért nem lehetett tudni, hogy a cég idővel világ legnagyobb vitorlagyártójává válik, és hogy Lowell jó pár világbajnoki és olimpiai helyezést fog magáénak tudni később.

 

Ahogy mondani szokás, a többi már történelem.

 

Mint léghajózási és légi közlekedési mérnök, Lowell tudta, hogy szigorú teszteléssel és fokozatos javítással jobb hajót tud építeni. A vitorlagyártás módszertani és tudományos megközelítése örökre megváltoztatta az iparágat és segített neki öt Star világbajnoki és egy olimpiai bajnoki címet szerezni. Az általa 1957-ben létrehozott alapítvány véglegesen átformálta a North Sails kultúrát.

 

“Lowell filozófiája a North Sails felépítésénél egyszerű volt” Magyarázta Tom Whidden, a North Technology Group igazgatója. “Szerezd meg a legjobb embereket, akik elkötelezték magukat a legjobb termékek előállításának tudományában és technológiájában.”

 

 

Ezt képzett, jó vitorlázókkal oldotta meg. ‘Tigriseknek’ hívta őket. Rájött, hogy aki képes gyorsan vitorlázni, az jó üzletember lehet.

 

Ő volt az első, aki a számítógépes modellezést használta a vitorla tervezéshez. “Úttörő módon vezette a vitorlakészítést és -formálást. Világos célja, kreativitása és versenyképessége ma is irányt mutat a  North Sails-nek, még akkor is, ha a vállalat olyan területeket fedez fel, amit soha nem tudott elképzelni.”

 

Lowell 1984-ben eladta a céget és visszavonult a vitorlakészítéstől. A vitorlázást nem hagyta abba. Sleeper nevű hajójával versenyzett és bejárta a Csendes-óceán térségeit. 89 éves korában San Diegoban halt meg.

 

1964-ben Tokióban bronzérmes lett Dragon osztályban az Olimpián, négy évvel később Mexikóban Starban aranyat nyert.

 

“Aranycsinálás” közben 🙂 1968