Ha tanácsot kérnek tőlem, hogy érdemes-e megvenni ezt vagy azt a hajót, amit a kiállításon láttak, mindig azt ajánlom, hogy ne (csak) a kiállítási élmények (és csúcs-szuper ajánlatok) alapján döntsék ezt el, hanem előbb próbálják ki.

 

Béreljék ki a kiválasztott modell(eke)t, és a tengeren szerzett tapasztalatok alapján ítéljék meg, hogy mennyire kényelmes, használható és funkcionális.

 

Ezt azért mondom, mert a kiállításon fél óra alatt ilyen benyomásokat nem lehet szerezni, csak úgy, ha saját magunk megtapasztaljuk, hogyan vitorlázik a hajó, milyen a megdőlt hajón mozogni és milyen könnyű vele kikötni. Még ezer példát hozhattam volna, de csak egyet emelek ki: milyen a kokpitja?

 

Különféle charter hajókon hajózva néha égnek áll a hajam, hogy csak az esti gyertyafényes vacsorához „dizájnolták” a kokpitet, és mennyire nem „tervezték” meg. Mennyi hely van benne a max. létszámhoz, amikor mondjuk mind a 10 legénység kiül? El lehet menni a kabinlejárótól a kormányig, amikor kétoldalt ülnek az emberek? Általában nem… mégpedig a kokpitasztal miatt. Ami persze nyári naplementekor nagyon jó, pompás dolog ott vacsorázni. De amikor vitorlázunk, legszívesebben baltával vágnám ki a helyéből, mégpedig tövestül, mert annyira zavaró, hogy forduláskor nem tudok egyik oldali csörlőtől a másikig szabadon mozogni.

 

Az is követelmény, hogy a kokpit mennyire védett, és a pereme milyen kialakítású. Ha alacsony, hosszabb idő alatt kényelmetlenül nyomja az ember hátát. Ha magas, nehéz kilépni. Apropó, kilépni… ha egyáltalán van hova! Sok hajón olyan keskeny a hajó hátsó fedélzete a kokpit két oldalán, hogy teljességgel lehetetlen feladat kikötés közben hozzáférni a kikötőbikához.

 

A másik probléma a csörlők elhelyezése szokott lenni. Nagyobb hajókon ezt sokszor jól megoldják, és pont kéznél van a csörlő. Máshol viszont az alkossunk-valami-új-és-eladható-modellt-fancy-design-konstruktőrök csak arra koncentrálnak, hogyan tudják úgy elhelyezni a csörlőket, hogy az egyúttal a kormányos keze ügyében is legyen. Nos, ezt a feladatot még egynek sem sikerült megoldani (de sajnos kitartóan törekednek rá…).

 

A csörlő akkor van jól elhelyezve, ha biztonságosan hozzá lehet férni, jól kitámasztva, miközben maximális erőt lehet kifejteni, ráadásul ettől a derekunk sem szakad le. Ülve ugyanis nem lehet csörlőzni!

 

 

A kokpit peremén elhelyezett csörlőt csak úgy szabad kezelni, hogy az ember egyik lábával a kokpitban, a másikkal a fedélzet szélén biztonságosan megtámaszkodik, és stabilan állva maximális erőkifejtéssel, akár két kézzel is tudja hajtani a csörlőt. Lássuk be, erre erősebb szélben szükség is van!

 

A csörlőzést (vagy éppen a kikötés során végzett kötélmunkát) sokszor a bimini top acélváza is zavarhatja.