Félreértés ne essék, a MOB = Man Over Board, vagyis az „ember a vízben” tengeri baleset rövidítése. A MOB az egyik legsúlyosabb tengeri baleset, ennek megelőzése mindenkinek alapvető érdeke a hajón, a szkippernek pedig komoly felelőssége.
Erre a célra számos ügyes eszközt találtak már ki. Ezek egyike az AIS-SART, amely az automatikus hajóazonosító rendszerhez (AIS) kapcsolódó vészjelző eszköz. A SART rövidítés = Search & Rescue Transmitter. Lásd SzkipperTippek Nr. 109. (2019. október 25.):
AIS-SART, SzkipperTippek Nr. 109.
Fotó: McMurdo
Az AIS-SART bóját speciális MMSI-számmal látják el, amely 970-nel kezdődik, a formátuma 970XXyyyy, ahol az „XX” a gyártó két számjegyű kódja, a „yyyy” pedig az egyedi SART-szám. Amikor a hajók AIS-vevője ilyen jelet vesznek, speciális jel jelenik meg a képernyőn: ⊗.
Most azonban egy hasonló, de nem az AIS-hez kötődő vészjelzőt mutatok. Ez A MOB+ Wireless Man OverBoard System személyes biztonsági felszerelés, nyakba vagy a mentőmellényre (sőt, a kutya nyakörvére vagy mentőmellényére) akasztható, illetve mint egy karórát, a csuklóra csatolhatóan használhatjuk. A viselője vízbe esését követő 6 másodpercen belül riasztójelzést ad a hajón felszerelt panelen. A riasztás akkor indul, ha az eszköz 10 cm-re a vízbe merül, illetve 25 méternél távolabbra kerül a központi egységtől. A riasztáson kívül le is állítja a hajó motorját, azaz úgy viselkedik, mint a hagyományos killkord, vagyis ha valaki egyedül hajózik, a hajója nem megy világgá. A MOB+ a 868 MHz (EU) és 915 MHz (USA) frekvencián tartja a kapcsolatot a hajó műszerfalába beépített központi panellel.
A rendszer működését az alábbi videó mutatja be:
Ez az eszköz a JACHTNAVIGÁTOR II. utolsó fejezetének egyik leges-leges-legutolsó témája. Az a gyanúm, hogy itt valami készül… Én nem tudom, mi…?