Félreértés ne essék, a MOB = Man Over Board, vagyis az “ember a vízben” tengeri baleset rövidítése. A MOB az egyik legsúlyosabb tengeri baleset, ennek megelőzése mindenkinek alapvető érdeke a hajón, a szkippernek pedig komoly felelőssége.

 

Erre a célra számos ügyes eszközt találtak már ki. Ezek egyike az AIS-SART, amely az automatikus hajóazonosító rendszerhez (AIS) kapcsolódó vészjelző eszköz. A SART rövidítés = Search & Rescue Transmitter. Lásd SzkipperTippek Nr. 109. (2019. október 25.):

 

AIS-SART, SzkipperTippek Nr. 109.

Az offshore és óceánátkelő hajókon a bóját AIS-SART transzponderrel is felszerelik. Az AIS-SART beépített GNSS-vevővel kombinált önálló rádiókészülék, amely automatikusan indul a vízbe eséskor. Az eszköz két AIS VHF-csatornán (161,975–162,025 MHz) percenként 4–4 szabályos AIS-jelet küld. Ezzel nagy az esélye, hogy előbb-utóbb egy-egy jelet a hullámok tetejéről sikerül elküldeni, és a kereső hajó AIS-képernyőjén a valós pozícióban megjelenik a MOB jel, ráadásul nagyobb távolságra, mint a radaros SART, és az eső sem zavarja.

 

Fotó: McMurdo

 

Az AIS-SART bóját speciális MMSI-számmal látják el, amely 970-nel kezdődik, a formátuma 970XXyyyy, ahol az „XX” a gyártó két számjegyű kódja, a „yyyy” pedig az egyedi SART-szám. Amikor a hajók AIS-vevője ilyen jelet vesznek, speciális jel jelenik meg a képernyőn: ⊗.

 

Most azonban egy hasonló, de nem az AIS-hez kötődő vészjelzőt mutatok. Ez A MOB+ Wireless Man OverBoard System személyes biztonsági felszerelés, nyakba vagy a mentőmellényre (sőt, a kutya nyakörvére vagy mentőmellényére) akasztható, illetve mint egy karórát, a csuklóra csatolhatóan használhatjuk. A viselője vízbe esését követő 6 másodpercen belül riasztójelzést ad a hajón felszerelt panelen. A riasztás akkor indul, ha az eszköz 10 cm-re a vízbe merül, illetve 25 méternél távolabbra kerül a központi egységtől. A riasztáson kívül le is állítja a hajó motorját, azaz úgy viselkedik, mint a hagyományos killkord, vagyis ha valaki egyedül hajózik, a hajója nem megy világgá. A MOB+ a 868 MHz (EU) és 915 MHz (USA) frekvencián tartja a kapcsolatot a hajó műszerfalába beépített központi panellel.

 

 

A rendszer működését az alábbi videó mutatja be:

 

 

Ez az eszköz a JACHTNAVIGÁTOR II. utolsó fejezetének egyik leges-leges-legutolsó témája. Az a gyanúm, hogy itt valami készül… Én nem tudom, mi…?