A győztes hajó kormányosának beszámolója


A tavalyi év után kiváncsian vártam, hogy mi lesz idén, sokáig úgy tűnt senki sem akar ilyen versenyt rendezni. Aztán kezdtek szivárogni a hírek, és kiderült, hogy lesz One Design osztály. Hurrá, mi úgyis ezt szeretjük, amikor tavaly ORC volt, azt nem éreztük magunkénak. Jobban szeretjük

tudni, hogy a befutás pillanatában hanyadikak is vagyunk ténylegesen.

A csapat szerveződött, de a tavalyi csapathoz képest szűkíteni kellett a keretet a hajó mérete miatt. Végül hatan vágtunk neki a kalandnak, de a négy évvel ezelőtti csapatból, amikor először voltam Tengeri bajnokságon, már csak ketten voltunk ott az összes versenyen.

Kisebb-nagyobb kalandok után a csapat első fele szombaton birtokba vette a hajót, míg a kettes különítmény vasárnap fél 11-re érkezett Biogradba, a verseny hajói számára anyakikötőül szolgáló marinába.A hajók sorsolása már Budapesten megtörtént, miként a rajtszámoké is. Mi az Elan 340-es flotta Alfa nevű hajójával versenyezhettünk. A hajók 5 évesek, és ennek megfelelően már nem voltak túl jó állapotban, főleg, hogy versenyzésre használják őket. Mindenesetre a mienkkel nem volt sok gond, ami volt, orvosolták a szakemberek.

Az idő szép volt, de szél alig, úgyhogy először matricázás, illetve a kisebb finomítások elvégzése volt a cél. A szél elkezdett épülni délkelet felől, így kihaladtunk. Furcsa volt a hajó, a tavalyi 42 után kicsi, és persze lassabb is mint a 42-es Salona. A vitorlák hamar a helyükre kerültek, megtaláltuk, bejelöltük az állításokat, majd kis összemérés következett a 2,5 órás tréning során. A tapasztalatok alapján nyugodtan mentünk vissza, manővereket gyakorolva a kikötőbe. Este megnyitó, finom étkekkel, majd mindenki korán ment aludni.

Reggelre megérkezett a várt időjárás, erős szelet hozott magával. Szeretjük ezt az időt, szeretjük az erős szelet. Rajt után hosszú kreuzos menet. A rajt előtt nem tekeredik ki időben a genua, csomó a roller kötelén. Jól kezdődik, de kis késéssel nekivágunk a hosszú jobbcsapásnak. Sebességünk nem rossz, de fölöttünk Naciéknak ( Juliett ) élesebb szelük van. Egy forduló után élre állunk, de a szakasz végét túlokosítom, negyediknek vesszük a szigetet. Kis félszél, majd hátszél. Nem kérdés, hogy spi menjen e föl, 1-2 sanda pillantás a hajóról. A felhúzáskor már a 3. helyen robogunk. Naciék óvatosak az első helyen, nem húznak spit amíg mi nem húzunk, uátna is csak később. Scholtz Imiék előttünk felhúzzák, és el is kezdenek távolodni. Jó 10 mérföld körüli hátszél következik. Mögöttünk egy spontán halz után szakad el Prédl-ék spije, hátrébb óvatosabb a mezőny. A mélység fizet, falsolunk keményen. Négyszer lúvolunk fel, de nem vészes, urai vagyunk a helyzetnek. Naciék raumokat mennek, lemaradnak, Imiék nem bírják tartani a mélységet, felmennek ők is. Az első halznál még elmennek, de elfekszenek ők is. Mi 10-14 csomó között száguldunk a szépen hízott „malacok” között lefelé, és biztos előnnyel futunk be egy félszeles szakasz után ismét hátszélben, már csak egyedüliként spinnakkerezve Saliba. Mivel korán ideért mindenki, jó beszélgetések voltak, igaz, hogy az éttermek nem működtek a faluban, így közértes kaját ettünk.

Másnap kihajóztunk a sziget túloldalára, igaz, hogy egy óra halasztással. Azt nem tudom miért, mert a szél végig ebből az irányból fújt addig is. A rajtterületen néha elállt a szél, és kellően pöffös, forgolódó volt, ez megint nekünk jött jól, Agárd mindenre megtanít! Nagyon jó rajt után végig vezetve értünk fel a kis szigethez kreuzban, majd hátszlében növeltük előnyünket közel 200 méteresre. A nyílt víz felé vettük az irányt, de spi nélkül, ami miatt pár hajó ránkjött, és együtt mentünk velük tovább, először raumban, majd hátszélben. Prdédlék és Naciék voltak játszótársaink a nem rövid szakaszon, ahol fej fej mellett haladtunk. Prédlék mélysége fizetett, főleg, mert Naciék nekiálltak luvolgatni minket. A kis szigethez érve újabb kreuz jött, és itt döntő volt a belső hely kérdése, hiszen aki először veszi a szigetet, az diktálhat majd. Kis ravaszsággal megoldottuk, és kreuzban növeltük előnyünket Naciékkal szemben, Prédlék lemaradtak, Imiék jöttek felfelé. Utána 8 mérföldes hátszél a befutóig, behúztuk ezt a futamot is. Irány Murter, itt alszunk két éjszakát. Remek vacsora, baráti beszélgetés, a bajnokság jövője volt a téma.

Éjszaka megint esett, de reggelre elment a rossz idő. A szél alig lengedezett, de a rajtot időben ellőtték. Pontos, jó rajt, kreuz az első kis szigetig, és vezetünk. Majd innen hosszú futtatott menet a Kakan szigetig. A végén tudunk spinnakerezni, de fogy a szél. Akakan mellett megint fújt, de megkerülve a szigetet elállt, vergődés, küzdelem az áramlatokkal. Itt dönteni keleltt, két útvonal volt, mi a víz felé mentünk, a mögöttünk levő hajókkal, a negyedik, nagy hátrányban levő Scholtzék a másik irányba. A szél elfogyott, és senki nem futott be időn belül, érvénytelen futam. Szuper, 7 óra a semmiért. Irány Murter.

A gyenge szél, melyet igértek bejött. Alig rezdült a levél. Mára két kisebb túrafutamot tervezett a rendezőség Biograd felé. Vízi halasztás, majd rajt 13 óra után. A rajtot elrontom, kapaszkodunk fölfelé, Scholtzék mögött, velük küzdünk. Prédlék a másik oldalon meglépnek, és magasan vezetnek. Esély nincs utolérni őket. Imiék mögött érünk a szigethez, ahonnan hátszél lefelé. Hátrányunk 3-5 hajóhossz. Elkezdjük felmérni a manővereket, és nekiállunk megvalósítani amit elterveztünk. Szépen ültetjük hintába az ellenfelet, előre tudva két lépéssel hogy mit is akarunk. Sikerül, megverjük őket, nagyon fontos a második hely. Scholtzék harmadikak, Naciék ötödikek.

Még egy futamot rajtoltatnak, tulajdonképpen up and down pálya jellegű. Jó, tiszta rajt, majd szemünket Imiéken tartva olyan kreuzot produkálunk, hogy egy métert sem megyünk felelslegesen. Ennek megfelően vezetünk, és hátszélben növeljük előnyünket, főként a spi húzásnak köszönhetően. Jól dolgozik a csapat, félszélben biztosan futunk be az első helyen. Mögöttünk kis izgalom, de már számolunk is másnapra. Elég egy futamban egy negyedik helyet hoznunk az összetett elsőségért. Este csevapozás Naciékkal a büfében, korai alvás.

Másnap némi feszültség bennem, nagy a tét. Két rövid pálya lesz, hangzik el a kormányosi értekezleten reggel.Szél nincs, legkorábban rajt délben. Visszamegyek a szállásra pihenni, feltöltődni, majd jön a telefon, hogy megyünk. Mire leérek, sehol senki, megyünk mi is ki. Rövid bevitorlázás, majd rajt. A rajtunk jó, Imit figyeljük, csak ők verhetnek meg matematikailag. Követjük őket, de a kreuz végére erősödő áramlást nem realizálom eléggé, ezért nagy hátránnyal ötödiknek fordulunk. Az első 1.2 km-re tőlünk. Úristen! Egy világ omlik bennem, ideges vagyok, de aztán mikor áll a spi, megfogadom, hogy nincs hiszti. Hátszél után kreuz befutó következik, de már tudjuk a know how-t. Part közlében cirkálunk, néha 2-3 méterre a parttól, és ez fizet. Harmadik helyen futunk be, az első mögött 300 méterre, Prédléket szorongatva. Igaz, hogy Scholtzék nyerték a futamot, de ez a harmadik hely azt jelentette, hogy az utolsó futam eredményétől függetlenül bajnok lett a DAK Sailing Team 2012-ben!
mtnb02.jpg

Megnézzük a rajtot, majd irány a kikötő. Kis ünneplés, majd leadjuk a hajót a chartercégnek. Mi szerencsésen megúsztuk kaució levonás nélkül. Este jó vacsora, díjkoisztó, fényképek cd-n. Egyszóval jó kiszolgálás, végre az az érzése az embernek, hogy kap is valamit, nem csak szívességet tesz azzal, hogy jön versenyezni.

A pályák korrektek voltak, a szervezés is rendben volt, talán csak az érvénytelen futamnál hibáztak azzal, hogy nem rövidítettek. Molnár Csaba, a Sail-Ing Kft. részéről mindent megtett, sokat nyüzsgött, segített, szervezett. Ruji jól rendezett, a zsűrinek nem volt semmi dolga. Kopasz Balázsnak köszönet a nyomkövetéséret, utólag is jó visszanézni hogy mi is történt.

VÉGEREDMÉNY


TOVÁBBI KÉPEK



Fotó: snewisport.com



Forrás: Facebook