soron a vízi sportok
Meglepetésként érte a vízi sportok kedvelőit a néhány napja megjelent a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 27/2012.V.25. számú rendelete, amely többszörösére, majdnem nyolcszorosára emelte az egyes, vizisportokhoz kapcsolódó vizsga és eljárási díjakat.
A teljesség igénye nélkül: a teszt vizsga rész díja az eddigi 564 Ft-ról, 7.000 Ft-ra, a gyakorlati vizsga 3.344 Ft-ról 18.000 Ft-ra emelkedett. Ha valaki kedvtelési célú motoros és vitorláshajóra vizsgázott, eddig 10.072 Ft-ot fizetett, június 24 után pedig 78.000 Ft-ot fog!
Drágul emellett a hajó átíratás költsége is: eddig 16.772 Ft-ba került, ezután 31.000 Ft-ot kell fizetni ugyanezért. Kicsit többel emelkedett a maximum 9 méteres hosszúságú hajók szemléje, időszakos műszaki vizsgája, 16.981 Ft, helyett ezután 46.000 Ft-ba fog kerülni.
A díjemelés szemmel láthatóan jelentősen meghaladja a hatóság költségeinek emelkedését. Összehasonlításként egy személyautó műszaki vizsga díja jelenleg 16.290 Ft és most fog emelkedni 22.000 Ft-ra az autós társadalom felháborodására. Az autós B kategóriás jogosítvány vizsgadíja 15.600 Ft, a korlátlan motorosé 20.300 Ft. A szolgáltatás színvonalának emelkedéséről -például gyorsabb, egyszerűbb ügyintézés-, pláne a díjak növekedésével egyező arányú növekedéséről ezúttal sincs információnk.
Kétségtelen tény, hogy például a tesztvizsga nyilvánvalóan elavult 564 Ft-os korrekciója várható volt. Az áremelés időpontja és főleg mértéke azonban váratlanul érte a sportolni vágyókat és a képzőket is. Egy, márciusban rendezett szakmai tanácskozáson az az információ hangzott el az illetékestől, hogy bár napirenden van a díjak ”rendezése” egyelőre csak dolgoznak rajta. Ehhez képest más ügyekkel ellentétben a minisztérium rekord gyorsasággal döntött.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ezután majdnem annyiba fog kerülni csak a vizsga díja a vitorlás és motoros kishajóra, amennyibe eddig a teljes képzés került. A drágulás a sportolni vágyókat, köztük is a fiatalokat, az utánpótlást érinti leginkább -mondja kérdésünkre Kipper György vitorlásoktató- hiszen a sok tízlábas hajókon söröző rétegnek vélhetően az emelt díj kifizetése sem okoz problémát.
A kishajós-vitorlás iskolák egyébként is nehéz helyzetben vannak, mert a képzések közelmúltban bevezetett, kötelező akkreditálása többszázezer forintos költséggel és jelentős bürokráciával járt. A vizsgadíjak emelkedése miatt viszont most a jelentkezők számának drasztikus visszaesésre kell készülniük.
Aki a 65000 Ft-os vizsgadíj emelést szeretné megtakarítani annak egyetlen „last minute” esélye maradt: még a rendelet hatálybalépése előtt elvégez egy tanfolyamot – teszi hozzá az ismert oktató – aki szerdán indít egy motoros és vitorlás képzést. Az erre jelentkezőknek még az emelés előtti díjakat kell megfizetni és eredményes vizsga esetén Európa folyóira, tavaira, belvizeire érvényes képesítést kapnak, mellyel akár 20 m hosszú (max 12 fő befogadóképességű) kishajót is vezethetnek.