A Rolex Sydney – Hobart verseny nem tartozik a leghosszabb versenyek közé, még csak nem is a legnagyobb indulószámú regatta, de hogy népszerűségében vetekszik, sok nálánál jóval nagyobb versennyel, az is biztos.
Nem volt ez másképpen idén sem, sőt, mintha az internetes rendszere a versenynek kinőtte volna az eddigi határokat, hisz többször is nagyon lassan, vagy egyáltalán nem lehetett elérni a verseny oldalát. Ilyet az elmúlt években nem nagyon tapasztaltam.
Visszatérve a népszerűséghez, ez volt a 64. verseny és leginkább az ezen a területen uralkodó kemény időjárási viszonyoknak köszönhetően olyan érdekes a regatta. Az ár csak hab a tortán, hogy hagyományosan ez az év utolsó nagy versenye, amely Karácsony másnapján rajtol el. És idén az utolsó hajó – a 92. – is befutott, mire az óra elütötte az év utolsó éjfélijét.
Wild Oats XI gyönyörű fényben
De lássuk mi történt a versenyen. A hírügynökségek arról számoltak be, hogy ez volt a verseny történetének legnagyobb taktikai csatája, mely a Skandia és a Wild Oats XI. között zajlott. Ráadásul a harmadik leggyorsabb idővel ért célba a győztes.
A Wild Oats XI. a verseny rekordtartója és egy 30 méter hosszú Reichel/Pugh tervezésű karbon/nomex maxi,5,4 méter széles és 5,5 méter merülésű. Na meg persze billenthető tőkesúlyú. Az idei versenyen próbálta meg negyedszer is megnyerni az első helyet. Ez a verseny történetében új rekordnak számít, hisz 1946 és 48 között háromszor tudott győzni a Morna. A Wild Oats XI. teljesítménye mindenképpen egyedülálló eddig.
http://rolexsydneyhobart.com/gallery_video_pop.asp?id=4322
Legnagyobb ellenfele, az eleddig csak szerencsétlenül járó Skandia volt. Illetve 2003-ban nyerni tudott, de azóta csak bajai voltak. Rákövetkező évben felborult és a további években mindig valami szerencsétlenség érte. Idén nagyon készültek és ez meg is látszott rajtuk. Ez a Don Jones által tervezett Maxi szintén 30 méter hosszú 4,9 méter széles és 5 méter a merülése.
A rajt után a Wild Oats XI meggyőzően vezet
Sydneyben a rajt maga 12 csomós keleti szélben zajlott és a nyílt tengerre érve a Wild Oats XI. vezetett a Skandia előtt. A délután folyamán a vezető hajók 19 csomós sebességekről számoltak be a 22 csomós északkeleti szélben. Minden együtt volt, hogy új rekord szülessen és a Wild Oats XI által felállított 1 nap 18 óra 40 perc és 10 másodperces időt megdöntsék.
Este fél tíz körül a Georgia – Far 53-as – mayday hívást adott le. Elvesztették a kormányukat, de úgy, hogy a hajó elkezdett süllyedni. Este 11-re a 14 főnyi legénységet kimentette a hozzájuk legközelebb lévő Telcoinabox Merit. Mentés közben a Georgia el is süllyedt.
http://rolexsydneyhobart.com/yacht_details.asp?raceEntryId=12139&mode=details
Az első hat hajó reggelre beért a Bass szorosba és szinte fej-fej mellett küzdött az elsőbbségért a Skandia és a Wild Oats XI. A Skandia legénysége szerint hajójuk kb. két órányi hátrányban van ezen a távon, mert négy évvel öregebb design a hajójuk, mint a Wild Oats XI. Ennek ellenére szépen tartották magukat és ezért inkább azt vallották, hogy a handicap győzelemre hajtanak. Persze evés közben jön meg az étvágy, így hatalmas csatát vívtak az abszolút elsőbbségért szinte párosverseny szerűen halzolgatva a 28 csomós szélben, ahol a hajók néha elérték a 25 csomós sebességet.
27-én este felé a Wild Oats XI. jelentette, hogy 20 csomós sebességgel elcsapott egy 2 méteres cápát. A cápa viszont nem tudott a hajó kormányáról leszabadulni az ütközés után, ezért a hajónak meg kellett állnia és hátrafelé haladva el kellett engedni a halat. Ekkor a Skandia 1,7 mérfölddel vezetett, de hamarosan a cápaverő átvette a vezetést. Később a célba futás után ezt az epizódot tartották a legfontosabbnak a győzelmük elérésében.
Hiába küzdött jól a Skandia, nem tudott győzni
1 nap 20 óra 24 perc és 14 másodperc vitorlázás után végül a Wild Oats XI. zsinórban negyedszer is megnyerte a Sydney – Hobart versenyt. az utolsó 24 órában 60 vitorlacserét hajtottak végre. A rekordtól ugyan elmaradtak, de eddig olyan hajó még nem volt aki képes lett volna négyszer egymás után bezsebelni ezt a trófeát. A Skandia kicsit több mint egy óra múlva ért be a hobarti befutóba. Harmadikként érkezett egy módosított 70 lábas az Ichi Ban, nem egészen egy órára rá.
A 100 hajóból álló flottából 92-en befutottak, a 64. Sydney- Hobart versenyen