Az idei szezonnyitó vitorlás túraversenyek közül Posseidon és az idõjárás kegyeltjei voltak a Mediterran Cup résztvevõi. Ideális vitorlázó idõ fogadta a versenyzõket. Az igazi arcát mutatta az Adria – két nap Bóra / 5 -7 Bf./ , egy nap lebics /3 Bf/, két nap egyre jobban erõsõdõ Jugo 3-5 Bf/. Végig napsütés, optimális útvonalak, teljesithetõ távok – fantasztikus vitorlázás.

A rendezõ szemével:

Az idei szezonnyitó vitorlás túraversenyek közül Posseidon és az idõjárás kegyeltjei voltak a Mediterran Cup résztvevõi. Ideális vitorlázó idõ fogadta a versenyzõket. Az igazi arcát mutatta az Adria – két nap Bóra / 5 -7 Bf./ , egy nap lebics /3 Bf/, két nap egyre jobban erõsõdõ Jugo 3-5 Bf/. Végig napsütés, optimális útvonalak, teljesithetõ távok – fantasztikus vitorlázás. A hajók és a legénységek amortizálódása az idén elenyészõ volt, gyakorlatilag csak a „szokásos”motorhiba és a spinnakerek közül sem kellett mindegyiket megvarratni.

Két kategóriában indultak a versenyzõk: Elan 431 -roll grósz és Elan 431 standard grósz osztályban, illetve Márk Mihály és nagyon lelkes csapata saját tulajdonú Bavaria 38-al /spinakker nélkül/ mérte meg tudását és hajóját az Elan 431- es, elég erõs balatoni versenyzõ mezõnyhöz, jó eredménnyel, melyet a különdíj is bizonyít.

Az abszolútban és a rollos hajók között is elsõ helyen végzett az õszi Mediterran Cup II -t is megnyerõ I. Czégai László „77” nevû hajóval

II. Halász Gyula Prggino

III. Rauschenberger Miklós Bojan

IV. Hevesi István Nika II.

V. Király Csaba Pika

VI. Frigyer Attila Sestrun

VII. Szeremley Huba Lukovnjak

VIII. Gömbös Lóránd Fija

VIII. Wonke Péter Kate

IX. Kakas Máté Barilac

X. Balázsy Károly Maslinovik

XI. Bossányi Zsolt Frano

A standard osztályban:

I. Südy István és legénysége lett a gyõztes az URSA nevû hajóval.

II. Fábián László Aquarius

III. Gordos Zoltán Taurus

IV. Gerecs László Leo

A versenyzõk véleménye: NAGYON JÓT VITORLÁZTUNK……….

Zboray Mercedes

A versenyzõ szemével:

Két magyar tengeri vitorlás verseny indult március 11-én Sukosan kikötõjébõl. A Mediterrán és a Mira-Mare. Mi az elõbbit választottuk. Tavaly a másik csapat szervezésében vettünk részt a Dubrovnik Challenge-en, most egy jó gondolattól vezérelve próbáltuk ki a konkurrencia szervezését.

Érdekes látvány volt több tucat magyar autót és sok ismerõs arcot látni Budapesttõl 600 kilométerre. Mint egy nagyobb balatoni verseny elõtt a Szöviben. Délutáni érkezés és hajó átvétel. Ezeket a versenyeket charter hajókkal futják, kicsit lerövidítve a téli holtszezont, már márciusban vizen vannak a hajók, kiadva! Ez a tény erõsen befolyásolja az átadás-átvételi procedúrát. Az idei Elan 431-esünk lényegesen barátságosabbnak tûnt a tavaly õsszel kapott márkatársnál, de a szépség nem minden, ez sajnos késõbb bizonyossá vált… Kitakarított és jó karban lévõ kabin fogadott minket. Idáig rendben is volt, de csak idáig. Jó másfél órás kitartó szereléssel, de mindvégig lelkesen és kedvesen igyekezett a charter cég megbízottja kijavítani az általunk talált hibákat. Alba, mûszer, kötél, stb. Az elsõ kellemetlen meglepetést a vitorlák kitekerése okozta. Lelkiismeretesen megjavított, de nagyon öreg toldozott-foldozott grósz és genua volt a hajóhoz. A spinnaker szintén jobb napokat látott öreg és kicsi. Hosszas alkudozással sem jutunk semmire, ez van.

A helyzetet egy nagyképernyõs GPS kormányállásra szerelésével igyekszünk javítani, ami minden szükséges és szükségtelen információt megad a skipper részére, sõt unalmasabb percekben remek szórakozási lehetõséget kínál 12 col átmérõvel, színesben. Mûszaki érzékkel megáldott csapat figyelmének lekötésére kiválóan alkalmas. Az arány 7 fõ, 4 mérnök, brrr, egészségtelen ennyi technikai affinitással vízre szállni. A verseny elõestéjén még jelentõs önbizalommal megállapítjuk, bárhol is végzünk, a legtekintélyesebb kormányállásnak járó díj abszolúlt esélyesei vagyunk. Bánatunkra ilyen díjat nem osztottak.

A charter hajókkal futott tavaszi versenynek van egy sajátos hangulata. Itthon még nincs szezon, bakon állnak a hajók. Lent az Adrián már tavasz van. Éjszaka még kell a hõsugárzó, de nappal már általában 20 fok körüli a hõmérséklet és gyakran fújnak jó szelek, néha kicsit több is mit jó!

A verseny: Sukosan – Vodice – Milna (Brac sziget) – Vis – Primosten, 5 futam, Vodice kétszer van a programban.

Mindkét verseny vasárnap rajtol, de ellenkezõ irányban. A Mediterrán délnek a Mira-Mare északnak indul, ráadásul egy éjszakai futammal. Nemhiába a kihívás, de azért félénken bevallva nem bántam, hogy nekünk egy rövidebb nappali futam jutott.

Reggel a skipper értekezlettel indul, ahol megkapjuk az aznapi penzumot és a szükséges instrukciókat. Két hajóosztály és egy lelkes résztvevõ alkotja a mezõnyt. Négy normál grószos és 13 rollos Elan 431-es valamit egy Bavaria 38-as. A rollos hajónak is megvan az elõnye, nagyobb szélben könnyebb reffelni, de sebessége ennek ellenére elmarad a normál, ennél a típusnál többnyire telelatnis nagyvitorlával szerelt változattól.

Ezek a vitorlások nem versenyhajók, sem vitorlázó tulajdonságaikat sem pedig felszereltségüket tekinve. Technikai problémák mindig vannak, friss tavaszi szelekben szinte nem volt olyan egység, ahol valami ne szakadt vagy tört volna, de valamennyi probléma többé-kevésbé megoldódott és nem befolyásolta jelentõs mértékben a verseny alakulását.

Szerencsések voltunk, szinte minden futamon jó szélben és többnyire napsütésben vitorláztunk. A rendezésre sem lehet panasz, jó rajtok, kevés vita és egyértelmû döntések jellemezték a harmadik Mediterrán kupát.

A végelszámolásnál nyolcadikok lettünk, ment már jobban is, most nem jöttek a lapok, de ez sem szegte kedvünket. A versenyt Czégai László és csapata elismerésre méltóan jó vitorlázással nyerte. Mi, a többi csapat egy szép élménnyel gazdagodtunk, jó volt vitorlázni márciusban az Adrián.

Bereczki Zsombor