Tenke Tibor és a Spartacus VE jóvoltából ime egy összefoglaló a Cascaisi VB Csillaghajó versenyéről.

Cascais Worlds 2007 – 2. nap

Mára erősebb szelet (15-22 csomó) jósoltak a meteo guruk és ez nagyjából be is jött. Ideális vitorlázó nap volt, ragyogó kék ég, ultramarin tenger, 4-5-ös szél, igazi óceán.

Ma hála Istennek nem panaszkodhattunk a sebességünkre, 1-2 hajót kivéve nem volt gyorsabb nálunk a csoportunkba. Az összetettben aktuálisan 3. helyen álló Negrit vidáman lenyomtunk kreuzban, talán már Vura Márti segítségére is szüksége lenne.

De addig még kellet menni egy első futamot is, ahol egy kevésbé sikerült első kreuz után lassan kapaszkodtunk fel a mezőnyben és a végén 14. helyen végeztünk.

A második futam viszont a „miénk” volt, luvban rajtoltunk és egy jó vonalon elhúztunk jobbra. A kreuz harmadik harmadában kaptunk egy kellemes emelést backboardon és az első bójához 5-nek sikerült felérnünk. A hátszélben elügyetlenkedtem 1-2 hajót, de a második kreuzban ismét jó szélfordulókat találtunk és a végén 4-nek értünk fel, Lööf vezetett, Torben Grael volt előttünk, Negri mögöttünk. Szerencsénkre sikerült a hátszélben kicsit ellépni a tömegtől, így aránylag nyugisan mentünk még egy kört, és a végén Lööf, a német Miller és Torben Grael után, 4. helyen futottunk be, nem kell mondanom, nagy örömünkre.

Sajnos Gerebenéknek elszakadt a hátsóél kihúzójuk az első futamban és erre ráment a mai napuk. Pedig tényleg mindent átnéztek és kicseréltek a hajóban, de a baumba nem láthattak bele.

4 futam után az összetettben Rohart vezet, Scheidt és Negri előtt. Mi a 26. helyen állunk, ami bőven aranycsoportos helynek számít. Nem lehetünk azonban elbizakodottak, mert holnap még 2 kvalifikáló futam lesz az arany-ezüst csoportokra válás előtt és sok mögöttünk az éhes farkas ( Rohard Lord, Santoni, Sptizi, George Szabó, Modena, Pelekenakis és barátunk Tracy, hogy csak a legismertebb neveket említsem).

Azért persze önbizalommal felvértezve és reménykedve a jó szélben iparkodni fogunk.

Cascais Worlds 2007 – 3. nap

A 3.nap tétje számunkra az aranycsoportba kerülés volt, mivel 6 futam után kettéválasztják a mezőnyt és a verseny második felét arany és ezüst csoportban vitorlázzuk le. Kellemes 3-4-es északi szélben jól indult az 5. futam. Közepes rajt után 15-nek vettük a bóját, aztán egy nyugodt kör után a 3. kreuz második felében elkaptunk egy-két jó takkot, meg volt a sebességünk és előre mentünk a 9- helyre. Pechünkre a bójától 3-400 méterre, 3 méterről pofán vágott a portugál Domingos és ahelyett, hogy kifordultam volna aláejtettem, bízva a jó takkban. De közben megkaptunk az előző csoport hátszelezőinek végét, zavart lett a víz, elment a szelünk és a szoros mezőnyben pár perc alatt vesztettünk 5 helyett. Egyetlen vigaszunk volt, hogy a hátszeles befutó végén 1-2 hullámot jól elkapva sikerült lepumpálni a Reynolds-ot és végül így 13-nak futottunk be. Mint aztán kiderült, ennek az egy helynek fontos szerepe lett a végén.

A 6. futamra nem szabad sok szót vesztegetni, rossz rajt, rossz oldalválasztás és ezen végig nem sikerült javítani – ez a futam lett a kiesőnk. A partra érve örömmel láttuk az eredménylistát, hogy bár 4 helyett visszaestünk az összetettben 30. helyre, de így is bent vagyunk az aranycsoportban. Csakhogy a helyi menő Anjos sikeresen óvott, átlag pontot kapott és ezzel elénk került, az újzélandi Rohar Lord mögöttünk meg eggyel előre jött, mivel előle óvták ki a hibázó koreaiakat. A lényeg, hogy pontegyenlőséggel, jobb legjobb futammal sikerült csak biztosítani a helyünket a menők között. Kilenc hajó volt 3 pontot belül, és közte volta vízválasztó! Ha a Reynolds-ot nem pumpáljuk le az 5. futamban….

Nem kell mondjam, hogy számunkra az aranycsoport nem várt jó helyezés, a kiesettek között számos menő található, 20-on belüli világranglista helyekkel, stb… A verseny Scheidt vezeti, Rohart előttPercy a harmadik, fantasztikusan kiegyensúlyozottan jó átlagot menve.

Gerebenék még nem találják a fonalat, de nehéz is lehet elsőre egy olyan világbajnokságon vitorlázni, ahol 2-3 hajó kivételével gyakorlatilag hiányzik a mezőny szokásos vége.

A többi hajóosztályról: Gádorfalvi remekül megy, két futam után 16 helyen áll, Fazekas Gyöci bekerült az ezüst csoportba és nem esélytelen a kvótaszerzésre, a többiek viszont a vége felé járnak.

Nekünk ma pihenő nap volt, holnap kezdődnek a final race-ek, reméljük néhányszor sikerül elővarázsolni a sebességet a hajónkból. Holnap kezdenek Acsiék a 470-esekkel, alapos felkészülés után vannak, kijöhet a lépés nekik is.

Cascais Worlds 2007 – 5. nap

Tegnap a sztárnak pihenő nap volt, mától pedig arany – ezüst csoportra oszlott a mezőny. A mai napon a legbelső, un 3-as pályán akar kerültünk. Előzetes rossz hírére – a több osztály már versenyzett itt – alaposan rászolgált a hely. Tudnivaló, hogy párhuzamosan öt pályán folynak a versenyek és valószínű a média miatt három pálya a város előtt, partközelben, a folyótorkolat irányába fekszik. Többek között ez a bizonyos hármas is. Ma egyébként is gyengébb szél volt, ami a mi pályánkon aztán nagy felfordulást okozott: néha kiülős szél, aztán teljes leállások, lötykölődés, 30-50 fokos szélfordulók, stb. Halasztással indult a nap, aztán, teljesen indokoltan másfél kör után lelőtték a két csoport elindított futamait.

Fél órás újabb várakozás után úgy tűnt, hogy stabilizálódik az északi szél, de ez esetünkben inkább csak a pálya bal oldalára volt igaz, az egyébként szokásosan kedvezőbb jobb oldalon teljes halálok voltak. Mi jobbra mentünk kétszer is, vittük is egy darabig a kulcsot, aztán az utolsó kreuzban megunva a helyzetet lehajtott fejjel kimentünk balra és ez visszahozott 4 hajót. Az szélviszonyokra jellemző, hogy például mögénk került a befutóban a versenyt aktuálisan vezető brazil Scheidt is.

A futamot az amerikai John Dane nyerte, aki most a legjobb amerikai, még éppen kvalifikáló helyen állva összetettben. (Egyébként ő sem a fiatal generáció tagja, nálam is idősebb egy évvel – a korra tehát nem lehet hivatkozni)

A ezüstösöknek még annyi szerencséjük sem volt mint nekünk, a második próbálkozásukat is lelőtték, Gerebenéknek külön pechjére, mert mind a két lelőtt futamban aránylag jól álltak.

Elkezdték egyébként a versenyt a 470-esek is. Acsiék egy rossz és egy közepes futammal nyitottak, de mit hallottuk náluk sem voltak ideálisak a körülmények.

A holnapi, utolsó előtti napon délután négy órára van kiírva a rajtunk, egy nyílt vizes pályára kerülünk és az előrejelzések szerint dudálós szél lesz. Úgy legyen.

Cascais Worlds 2007 – 6-7. nap

A 6. napról tegnap nem számoltam be, mivel este 9-kor érkeztünk a kikötőbe kicsit harcos körülmények között, egy dallamos 30 csomós szélben és utána már csak vacsorárai elég erőm maradt.

Már a nap elejére dudálós szelet ígértek, de ez sajnos késve a verseny után érkezett meg. Így két futamot mentünk 3-4-es, időnként leálló szélben. Az első futamban jól indítottunk, 8-nak vettük az első bóját, aztán a második kreuzban rosszul nyitottunk a bójánál és belehaltunk egy leállásba, ami a végül a 15. helyett jelentette a befutóban. Összetettben ez még nem is lett volna rossz, de a második futamban nem remekeltünk. Jó kezdés után túl konzervatívan próbáltam menni és az igencsak változó körülmények között ez rossz taktikának bizonyult. A vége 21. lett. Sajnos a közvetlen ellenfeleknek kijött a lépés, így a relatív elfogadható átlaggal nem előre, hanem hátra léptünk egy hellyel és 31-nek fejeztük be a VB-t.

Gerebeneknek most jobban ment és beverekedték magukat az ezüstösök középmezőnyébe, pozitív élményekkel távozva a helyről.

A délután 4 órás rajt és a többszöri újra rajtolás miatt mi este 8-ra futottunk be és a kikötőig volt még egy bő 5 kilométer hátra. A hazamenet elejével még nem is volt baj, de aztán gyanúsan leállt a szél, egy-egy váratlan pöffel tarkítva és a végére bejött egy vastag 30 csomós szél, porzó víz, „leegearig” hajó, ropogó vitorlák sötétedésbe hajló idő. A vízen pedig meg még volt vagy 30 hajó. Szerencsére mindenki megérkezett, de egyöntetű volt a vélemény, hogy a versenyrendezőség az ismert időjárás előrejelzés tudatában indokolatlan vállalt kockázatott. A parton aztán izgultak is, hogy mindenki megérkezzen és aláírjon.

A mai napot pedig számunkra elfújta a szél. Egésznap derekasan dudált, már az árboc kiszedése is egy emberes feladat vált…

Végül a medál race-eseket -első 10- kiküldték a kikötő elé, de nem tudták elindítani a futamot a keménykedő szélben. Jobb is. Szerintem igencsak kétséges, hogy a VB legfontosabb helyei teljesen eltérő feltételek mellett, nagymértékben a szerencse által befolyásolt módon, dőljenek el csak csupán a médiának való mindenáron való megfelelés kényszere miatt. Hozzáteszem, hogy én nem is láttam a parton különösebb érdeklődést.

A VB-t így a brazil, korábbi Laser menő Robert Scheidt nyerte (Torben Graelnek, az aktuális olimpiai bajnoknak nem lesz egyszerű akárcsak eljutni Kínába). Második a mindig megbízható Rohart, harmadik a nagy apparátussal támogatott (három motoros, műholdas összeköttetés, amit akartok), különös gonddal készülő Percy. 12 hely eldőlt az olimpiára kvalifikált országok sorában: Brazil, France, Great Britain, New Zealand, Italy, Poland, Germany, Sweden, Australia, Portugal, United States és Ireland. A kvalifikációról éppen lemaradt Lovrovic a szomszédos Horvátországból, az olimpiai harmadik helyezett svájci Marazzi. Távolabbról nézi a kijutás lehetőségét az ötödik olimpiájára készülő bermudai Bromby, szomszédunk, az osztrák Spitzi, a spanyol Bermudez de Castro és a tavasszal remeklő norvég Melleby. A a maradék három helyre tehát tavasszal nagy harc fog indulni.

Most mindenki pihen, aztán augusztusban Kínába megy az eleje az előolimpiára és utána szeptemberben EB Malcesinében, Gardán. Jövőre a tavasz majd Miamiban találja a sztár mezőnyt 3 verseny erejéig (Miami OCR, Bacardi cup, VB) utána a társaság átjön Európába: Medemblik, Split tavaszi EB, Földvár EB és Kiel.

Most úgy tűnik remek EB-nek nézünk elébe Földváron, mindegyik általam megkérdezett menő (Lööf, Percy, Torben Grael, az ausztrál Murray, Diego Negri, stb.) tervezi, hogy eljön, mivel jó edzés lehetőségnek vélik a balatoni gyenge szeles időjárást az olimpiára.

Más: a Finn EB-énknek abszolút pozitív visszhangja van, a versenyzők egyöntetűen kiválónak ítélték a rendezést és a nemzetközi Jury is maradéktalanul meg volt elégedve. Nagyon fontos, hogy a nemzetközi vitorlás közösségben sikerült tovább öregbíteni reputációnkat, amiért egyértelmű elismerés illeti Bécit és a szervezők munkáját!

Nekünk -sajnos- befejeződött a VB, a többi hajóosztályban holnap folytatják, Gádorfalvi Áron jelenleg kvalifikációs helyen áll, laserben pedig Fazekas Gyöci küzd az olimpiai kvótát jelentő helyezésért.

Számunkra Cascais ismét felejthetetlen élmény volt, fantasztikus hely, nagy világbajnokság (hihetetlen összegű, 16 millió eurós volt a költségvetéssel), igazi sportélmény, kék tenger, napsütés. Bizton tanácsolhatom, ha valaki teheti, feltétlen jöjjön el ide egyszer.