Mi lesz veled kihívó? Mi lesz veled címvédő?

A kiwik 16 vitorlázott nap után szert tettek némi magabiztosságra és hajójukat rövid időre hangárba tolták, hogy tovább tuningolják azt: csökkentsék az ellenállást, javítsák a repülést segítő elemeket a keresztmerevítők mögött (értsd: spoilert szereltek a hajóra). Komfortérzetüket csak növelheti, hogy rajtuk kívül szinte alig vitorlázott valaki 72-essel. Az olaszok pár napot voltak csak vízen, valószínűleg bevárták a kiwiket, hogy végre fej-fej mellett lehessen látni a tervezés gyümölcsét. Okos döntésnek bizonyult az olaszokkal történő közösködés a terveken, mert így a szabályok korlátozása ellenére február előtt is lehet tolni a kéthajós edzést. Állítólag annak ellenére, hogy a kiwiknek két hajója lesz, úgy fest, csak egy lesz vízen egy időben, mivel csak másfél hajónyi legénységet futtatnak, december 15 és január 30 között pedig ők sem terveztek vitorlázást. Patrizio Bertelli a Luna Rossa főnöke elégedett azzal is, hogy egy hajóra futotta. A Vsail-nek adott interjújából kiderül, hogy költséges lett volna két legénységet tartani egyszerre (így is 45 milliós a költségvetésük), a fejlesztés lehetősége pedig nyitott, mivel a hajó 50%-a módosítható, ráadásul az ő koncepciójuk egyelőre működőképesebb, mint a címvédőé.

Az ETNZ tehát rövid szünetet követően vissza is tért a vízre. Szerencsésnek mondhatja magát Richard Gladwell, a sail-world AC szakértője, aki fel is ülhetett a kiwik hajójára, majd

egy lírai beütésű cikkben magasztalta

a repülő utazást. A szél 20-25 csomós volt a 18. edzésnapon és a körülmények erősen hasonlítottak a San Fransicoban szokásos időjáráshoz. Lefele menet házirekord döntögető formában 43,6 csomóval süvített a 72-es, míg cirkálás közben és 28-30 csomós pöffben közel 60 csomós látszólagos széllel kellett megküzdenie a fekete vörös testnek, ezek a körülmények pedig már a

kommunikációt is megnehezítik

. Az edzés legjelentősebb momentuma az volt, amikor cirkálás közben elkezdett kiemelkedni a lee test. Ez erősen meglepte a kormányost, aki erre le is állt a hajóval. Hogy ez hogyan hatott a kreuzolásra, azt nem tudni pontosan, de később eltávolították a spoilert az első keresztmerevítő mögül.

Lassította az Artemis 72-esének bemutatását a tavaszi szárnytörésük, melynek okát máig egészen jól sikerült titkolniuk, viszont rendkívüli módon visszavetette a felkészülésüket. A szárny építése azért is tarthatott ilyen sokáig, mert valószínűleg ők alkalmazzák a legbrutálisabb gépészetet a szárnyon belül, ami egyes információk szerint 38 hidraulikus hengert jelent. A szűz hajó végül 5-8 csomós szélben élte át első vitorlázását. Nagyon tehát nem rongyolt, de érdekes, hogy az angolul viccesen dolphin strikernek nevezett  vakárbocot több képen is húzta a vízben. Persze lehet, hogy csak többen voltak a fedélzeten, vagy vontatták, majd kiderül. Amúgy a svédek svertje más mint amiket eddig láttunk, nem „L” végződésű, szóval így repülni sem fog. A repülés által teremtetett állapotot nem látták megérősnek. Ezt pedig a

korábbi cikkünkben említett svert körüli szabályértelmezés befolyásolta

. A zsűri akkori állásfoglalásában leírta, hogy a svert felhúzott állapotban is lehet, amikor mérik a hajó vízkiszorítást. A testek vízkiszorítása pedig alapjaiban meghatározta a tervezést, a kihívó Artemis és a címvédő Oracle egyféleképpen értelmezte a szabályt, a Luna Rossa és az ETNZ pedig másképpen. Az Artemis konkrétan emiatt döntött amellett, hogy nem emelik ki a testet a vízből, az Oracle pedig a rossz értelmezés miatt egy kissé „lélekvesztő” konstrukcióval jelentkezett, ami egyelőre el is vérzett. Az Artemis, némi Oracle támogatással fűszerezve megfellebbezte a döntést, betámadta a döntést hozó zsűrit, hogy az túllépett a hatáskörén és megváltoztatott egy osztályszabályt. A zsűritámadás pedig nem szokott nyerő lenni. Így a zsűri lendületből el is utasította a beadványt, mivel a Protokoll szerint megvan a joguk a pontos meghatározásokra és ők csak annyit tettek, hogy a eltávolították a Felmérő Bizottság által hozzáadott felmérési kötelezettségeket, miszerint a vízkiszorítást teljesen leengedett sverttel kellene mérni. Lényegében eddig nem nagyon volt AC zsűri, aki ne a címvédőt támogatta volna döntéseiben, most viszont ez történik.

Amit korábban nem említettünk az Oracle hajója kapcsán, hogy valószínűleg trimmelik a svertet, feltehetőleg hidraulikán keresztül manuálisan.

ac-72-oracle-pivoting-daggerboards.jpg


Íme a bizonyíték, hogy lehet előre-hátra billenteni a svertet.

Ugyebár a víz alatt tilos a szárnyat állítani, viszont nem tiltott a svert előre-hátra billentése! Viszont ebben az esetben a nem helyes trim is közrejátszhatott az USA17 bukásában.
team-oracle-racing-red-bull-flugtag.jpg


Az Oracle csapat tagjai próbálják elviselhetőbbé tenni a múló időt @ the Red Bull Flugtag // photo © Oracle Team USA

A Luna Rossa kapitánya Max Sirena beszélt először arról, hogy t

rimmelik a sverteket

, jelentősen megkönnyítve ezzel a leejtéseket. A fő kihívónak (Artemis Racing) és a címvédőnek (Oracle Racing) valószínűleg elég demoralizáló lehetett azt olvasni az olasz nyilatkozatában, hogy a 72 lábas hajóval némiképp könnyebb vitorlázni, mint a 45 lábas katamaránnal. Persze nem volt problémáktól mentes a Luna Rossa kezdése sem, mivel az első napok egyikén a darun lógó szárny önálló életre kelt egy erős csavart pöffben, a szárny vége pedig letörött, plusz a manőver eltörte az egyik srác lábát. Viszont ahogy a képen is látható, ez nem nagyon akadályozta meg őket, hogy hasonló sebességeket produkáljanak a későbbi edzésnapokon, mint a kiwik.

Hogy a fenti zsűri döntés után mit fog tenni a kihívó és a címvédő, azt nem tudom, de hogy kell nekik a gyorsabb hajó, az tuti. És közel két év agyalását, tervezését, csatornatesztjeit aligha lehet kiválóan megismételni 1-2 hónap alatt.



© Christophe Favreau Photos


Forrás: ez meg az