Az életszínvonal emelkedése magával hozta az idegenforgalom fellendülését is. Ezen belül is előretör a hagyományosnak mondható turizmustól eltérő, sportos, kalandos utak és nyaralások iránti igény, így egyre növekszik a vízi sportok iránti érdeklődés is. Nem kivétel ez alól a tengeri hajózás sem, legyen szó akár motoros vagy vitorlás hajókról.

1. Általános tudnivalók

Az életszínvonal emelkedése magával hozta az idegenforgalom fellendülését is. Ezen belül is előretör a hagyományosnak mondható turizmustól eltérő, sportos, kalandos utak és nyaralások iránti igény, így egyre növekszik a vízi sportok iránti érdeklődés is. Nem kivétel ez alól a tengeri hajózás sem, legyen szó akár motoros vagy vitorlás hajókról.

A tengeri körülmények elviselésére alkalmas, nagyobb hajók magas bekerülési ára és jelentős üzemeltetési költsége, ugyanakkor viszonylag rossz kihasználtsága megteremtette a hajóbérlés intézményét, melyet idegen szóval charternek neveznek. A bérhajókkal rendelkező cégek, a chartercégek, kínálata egy-egy hajótól kezdve akár több országban állomásozó, sok száz hajóból álló flottáig terjedhet. A hajók nem feltétlenül a chartercég tulajdonában vannak, sok esetben magánhajók, melyeket a tulajdonos megbízásából a chartercég kezel, s bérlők felé kiad, bevételhez juttatva ezzel a hajó gazdáját.

A tengeri hajók hajózásra és bennlakásra teljesen felszerelt úszó apartmanok. Megtalálhatók benne a hálószobai funkciókat biztosító kabinok, a fürdő- és WC helységek, a nappaliként működő szalon, s nem utolsósorban egy teljesen felszerelt, hűtőszekrénnyel, gáztűzhellyel és mosogatóval ellátott konyha. Az alapvető hajózási funkciók biztosítása mellett (motor, vitorlázat, kormány, horgonyok, stb.) az alapfelszereltség részei a navigációs eszközök, valamint az egyéni és csoportos mentőfelszerelések.

A tengeren bérelhető vitorlás hajók általában 26-52 láb közöttiek, s 2-12 személy találhat bennük fekhelyet. 32 láb körüli vagy annál kisebb hajókban 1 vagy két franciaágyas kabin található, emellett még a szalonban adódik 2 fekhely. 34-40 láb hosszú hajókban találkozhatunk 3 kabinnal, ez a nagyság a szalonban az asztal süllyesztésével kialakítható negyedik franciaággyal már 8 főre biztosít alváslehetőséget.

37 lábas hajó

A 40 láb feletti hajók általában már 4 kabinosak. A 41-44 lábas hajókban a negyedik kabin egy emeletes ágyas oldalkabin. 45 láb hajóhossznál jelenik meg először a négy teljes értékű franciaágyas kabin. 47 és 52 láb között már 12 személyes hajókkal is találkozhatunk, ezek vagy 4 kabinosak, s akkor 2 kabinban 3 fekhely található vagy 5 kabinosak, melyekben 2 emeletes ágyas oldalkabin van. Előfordul olyan kialakítás is, hogy egy ötödik, ún. skipperkabin van a hajó orrában, ebbe a bejutás közvetlenül a fedélzetről történik. Kifejezetten charterre fejlesztették ki az Atoll típust, melynek 50 lábas változata az egyetlen olyan charterhajó, amely 6 db franciaágyas kabinnal rendelkezik.

42 lábas hajó

45 lábas hajó

A vitorlás katamaránok 35-47 láb közöttiek, belső elrendezésük mérettől függetlenül nagyon hasonló. Általában 4 franciaágyas kabinnal rendelkeznek, a méretbeli különbség leginkább a kabinok méretében, illetve a fürdőhelységek számában mutatkozik meg. Nem egy típusnál előfordul, hogy mindkét test orr részében kialakítanak még egy-egy szólófekhelyes skipperkabint, ekkor a szalonnal együtt akár 12 férőhely is rendelkezésre állhat.

38 lábas katamarán

A motoros hajók kínálata szélesebb skálán mozog. Bérelhető kabin nélküli, vízisíelésre alkalmas motorcsónak, de bérelhető 50 láb feletti luxusyacht is. A motorosok egyik jellemző csoportosítása a sebességük alapján történik, megkülönböztetünk vízkiszorításos (max. 10 csomó), félsikló (14-16 csomó) és siklóhajókat (20 csomó felett). Az önállóan (azaz hajóvezető nélkül) bérelhető legnagyobb motorosok általában 4 kabinosak, vagyis max. 10 ember számára nyújtanak hálóhelyet. A motorosokra jellemző, hogy 40 láb felett a méret növekedése már nem újabb kabinok megjelenésében, hanem a hajó belső világának mind gazdagabb és kényelmesebb kiépítésében testesül meg.

A hajók általában heti turnusokban (leggyakrabban szombattól szombatig) bérelhetők, de egyes cégek két-három, illetve tíznapos bérleti időszakokat is kínálnak. Távolabbi, általában repülővel elérhető tájakon a bérleti időszakok a repülőjáratokhoz igazodva tetszőleges hosszúságúak is lehetnek.

A hajók bérleti díjai alapvetően egy egyszerű gazdasági számítás eredményei: egy új vitolás hajónak kb. 7-8 év alatt vissza kell hoznia a teljes beruházási és fenntartási, üzemeltetési költséget. Nem véletlen tehát, hogy a hasonló típusú, korú és felszereltségű hajók bérleti díja egy adott vízterületen legfeljebb 5-10 %-ban tér el egymástól.

Kor és felszereltség. Két kulcsszó, melyet a hajó kiválasztása során célszerű a bérlőnek figyelembe venni. Érdemes megfontolni, hogy szabad-e egy-két száz EURO bérleti díj megtakarítása miatt idősebb és rosszabbul felszerelt hajót választani, kockáztatva ezzel a régóta szervezett nyaralás biztonságát. Egy-egy nem működő szivattyú, hűtő, vagy szakadt kötél, vitorla, beázó ablakok alapjaiban ronthatják el a pihenésre szánt időt. Charterben egyébként ritkán található 10 évnél idősebb vitorlás hajó, ezek ugyanis nagyobb fenntartási költség mellett csak alacsonyabb áron értékesíthetők.

Az előzőekben elmondottak motoros hajókra kevésbé igazak, a nagyon magas bekerülési költség miatt hosszabb a megtérülési idő, s emiatt 15-20 éves hajók is előfordulnak a charterflottákban. Egyébként lényegesen kevesebb cég is foglalkozik motorosok bérbeadásával, Horvátországban például kevesebb, mint tizedannyi motoros bérelhető, mint vitorlás.

Érdemes még néhány szót ejteni a magán hajók nem hivatalos bérbeadásáról, az un. fekete charterről is. Azon túlmenően, hogy a vendéglátó ország hatóságai hivatalból üldözik, így egy esetleges ellenőrzésnek súlyos következményei lehetnek, végig kell gondolni azt is, hogy ezek a hajók gyakorlatilag kiépített szervizháttér nélkül futnak, s kiadásuk, visszavételük alapossága is gyakran elmarad a kívánatostól. Ez óhatatlanul rosszabb műszaki állapotot eredményez, s a szervizháttér hiánya miatt egy útközben bekövetkezett hiba elhárítása is sokkal nehezebb. Ismert chartercég hajója esetén a szervizek nem egy esetben a javítási költséget közvetlenül a chartercéggel számolják el, megkímélve ezzel a bérlőt az átmeneti finanszírozástól és a chartercéggel való egyezkedéstől. Erre a fekete bérlések esetén természetesen nincs lehetőség.