A harmadik nap egyértelműen Guillome Florenté volt. Remek vitorlázással és egy futamgyőzelemmel az élre ugrott. Mögötte Christopher Cook és Ben Ainslie toporog. Izgalmasak lesznek az elkövetkezendő napok. A magyarok szereplése még mindig jónak mondható, kár, hogy Beliczay Marci már nem junior korú…

Beliczay Márton beszámolója a harmadik napról:

Szerdán halasztással kezdtük a napot, ugyanolyan szél volt, mint tegnap, amiben nem tudtak futamot rendezni. 2-kor megjött a seabreeze és mentünk is ki. A szél iránya ugyanaz volt mint tegnap és ugyanolyan erős is, eleinte 3-as, majd kicsit megerősödött és az utolsó hátszélre legyengült.

Az első futamban elsőre elment a rajt egyéni visszahívóval, én luvban próbáltam elrajtolni, de sajnos beragadtam, így nem tudtam tisztán vitorlázni az első tackon és nem láttam érdemesnek igazítani, mert a szél jobbra pörgésére számítottam. Végig a jobb oldalon haladva megjött a lepörgés és 2 igazítással az első harmadban értem fel a bójához. Hátszélben sajnos a rossz oldalon mentem lefelé, de még így is egész jó helyen voltam. Következő kreuzban megint meghúztam a jobb oldalt, de sajnos megint túlkreuzoltam magam így elment 5 hajó, de akik a másik oldalra mentek, megvertem. Hátszélben sajnos nem jött a ritmus, így ott is visszaestem kicsit, de azért jobban mentem, mint tegnap, kb. a felében végeztem. Gaszton kicsit mögöttem, sajnos a befutóban megfütyülték és a tömeg miatt elég nehéz volt végrehajtania a büntetését, így kb. 15 hajót vesztett el. Péter így valamivel előrébb futott be, Gézu sajnos az erősszeles vitorláját húzta, ami nem igazán volt előnyös a bőszeles szakaszokon, így az utolsó 10ben futott be.

A következő futamban az előzőekből tanulva próbált mindenki luvban rajtolni és meghúzni a jobb oldalt, így jó nagy tülekedést okozva a rendezőhajónál. A rajt simán elment, középen rajtoltunk és próbáltunk kifordulni, de sajnos elég nehéz volt átjutni a jobb oldalra, mindig jött valaki, aki az ember szájába állt és ki kellett fordulni. Gaszton átjutott a jobb oldalra, kicsi túlkreuzolta magát, Gézu balról ért fel az első harmadban, én meg kicsit jobbról, kicsit balról, Gézu és Gaszton között. Hátszélben nagy osztás volt, a jobb oldalról sokan el tudtak menni, köztük Gaszton is felhozott legalább 10 helyet a szabad pumpálás alatt, majd kreuzban a jobb oldal fizetett megint és aki ezt meghúzta, az biztos nem esett vissza, ugyanis elég sokan mentek balra és a szél jobbra pörgésének köszönhetően eléggé vissza is estek. Sajnos Gézu és Gaszton is ebbe a csapdába esett és igencsak visszaestek, míg én és Péter fel tudtunk jönni jópár hajót. Az utolsó hátszélre legyengült a szél és le is húzták a szabad pumpálást, így mégnehezebb volt feljönni, de azért 2-3 helyet hoztam az utolsó hátszélben. Itt is a fele körül futottam be végül, valamit javítva tegnapi helyeimen. Gaszton sajnos már nem mert pumpálni, így nem jött fel a hátszélben, Péter valamivel mögötte, míg Gézu a bal oldalról már elég kevés hajót tudott megverni.

Összességében ez a nap sem volt a miénk, de összetettben 1 kiesővel még viszonylag jól állunk. Tegnap este megvolt a fogadás, ahol hideg lasagne és hideg saláta volt a menü. Megnéztük a versenyről készített filmet, ami igen jóra sikerült, meg lehet nézni a

www.sailrev.tv

oldalon, érdemes. Most éppen nincs szél, várjuk a seabreeze-t, mára 1 futamot terveznek.

***

Beliczay Márton beszámolója a másoik napról:

Második nap szerencsére már nem halasztással kezdtük a napot. Volt szél, csak eléggé forgolódott, így elég sokáig vártunk, míg elrajtoltattak, majd pár visszalőtt rajt után nagyot fordult a szél, így megint vártunk. Kb. 1 óra várakozás után sikerült elrajtolni rendesen, de azt a futamot is 1 kör után lelőtték, mivel elállt a szél teljesen és egyébként is eléggé összevissza volt a szél. Ezután már nem próbálkoztak egy ideig, mivel folyamatosan elég nagyokat lengedezett a szél, majd egyszer csak megjött a seabreeze, amiben sikerült elrajtolnunk feketerajtnál, ahol ki is szórtak vagy 10 embert. Ebben a futamban eléggé forgolódós szél volt még, nem alakult ki rendesen a seabreeze. Az első kreuzban nem igazán találtam a jó helyet és a rajtom se volt tökéletes, így nem értem fel jól, de a hátszélben nagyon feküdtek a hullámok és sokat feljöttem. Következő kreuzban tartottam a helyemet és hátszélben megint feljöttem jópár helyet, így viszonylag normális helyen be is futottam. Gaszti jóval előttem, ő kreuzban 20-ban volt, sajnos nem tudta megtartani a helyét. Gézu pár hellyel mögöttem futott be, ő is sokat jött fel hátszélben. Péter eleinte az első felében volt, de a végére visszaesett.

A következő futamra kicsit erősödött a szél, a rajt elsőre elment, én sajnos leeben viszonylag jól és jókor eljöttem, de egy idő után felszúrtak, majd lerohantak, majd próbáltam kifuttatni, mert jól nézett ki a bal oldal, de sajnos nem jött be, így az utolsó 10ben értem fel, ahonnan hátszelekben még hoztam valamit, de nem sokat, így kb. 10 hajót vertem a végén. Gaszton ebben a futamban beszorult rajtnál, majd kiment jobbra, ami viszonylag bejött, Péter is arra ment, de ő a végére visszaesett. Gézu is balra jött az első kreuzban, de ő kicsit följebb, ő még egész jól állt, megtartotta a helyét.

Összesen 7 órát voltunk ma vízen, igen változó szélben. Sajnos a helyeinket vagy nem tudtuk megtartani, vagy nem tudtunk eléggé feljönni, de valami baj mindig volt. Holnapra nem mondanak szelet, talán az majd jobban fog feküdni nekünk.

***

Elkezdődött az idei Finn EB, az olimpia miatt szokásosan korai időpontban. 83 induló, és közöttük rengeteg olyan friss arc, akik eddig nem, vagy keveset jártak hasonló eseményekre. Sok országban már a fiatalokat tolják az olimpiai keret mögé annak érdekében, hogy 2012-re is legyen ütőképes utánpótlás.

Az idei EB színhelye Scarlino, azaz Toscana. A hely Punta Ala mellett fekszik, amely sok America’s Cup résztvevő felkészülésének volt helyszíne az előző ciklusban. A szél általában sea-breeze, kivéve, ha felhős az idő. A mezőny egy óriási marinában van elhelyezve. A sólyák borzalmasak, nem süllyednek, a hajókivétel nem egyszerű feladat. A magyar csapat 4 főből áll. Beliczay Márton, aki idén már nem junior, de komoly tervei vannak a jövőt illetően. Pál Gaszton, aki járt már itt idén Melges 24-el, finnel keveset vitorlázott ausztrália óta. Huszár Géza idén végleg finnes lett, reméljük új Pata hajója beváltja a hozzá fűzött reményeket. Haidekker Péter tavaly kezdte újra a versenyzést sok-sok év után, volt már néhány bíztató eredménye. Õ a masters VB helyett választotta ezt a versenyt.

Nagy számban képviselik magukat az orosz utódállamok, és feltünő s szerbek nagy létszámú jelenléte sok év szünet után.

Az idei futamok gyenge szélben indultak, de az esélyes Ben Ainslie esélyt sem hagyott a többieknek. Második helyen ügetett célba a francia Florent, harmadik a svéd Birgmark.  Több esélyes a vártnál gyengébben kezdett, de egy futamból nem vonhatunk le messzemenő következtetéseket. A gyenge szél kedvezett a magyaroknak, akik szépen szerepeltek ebben a futamban.

Beliczay Márton beszámolója:

Elkezdődött a Finn EB, 4 magyar egység részvételével az olaszországi Scarlinoban. Gasztonnal Hyéres után érkeztünk, míg Huszár Géza és Haidekker Péter csak közvetlen a verseny előtt. Mi 6 napot tudtunk edzeni, eleinte a helyi erőkkel, majd folyamatosan érkeztek az emberek Hyéresből és más országokból. A szél mindig kifújt, kellemes volt, általában nyugat és dél között mozgott, 2-5 Bft, a hullámok pedig sokkal lankásabbak, így könnyebben kezelhetőek, mint Hyéresben voltak.

A felméréssel sok baj nem volt, attól eltekintve, hogy az új baumjainkat nem fogadták el a felmérők, mivel azokon a felmérési csíkok nem festve, hanem szigszalaggal voltak jelezve, de ezt később megoldottuk filccel. A másik probléma csak Gasztonnal és Gézával történt, ami elég nagy bajnak tűnt, mivel a biztosításuknak nem volt elég magas a fedezete. Gyorsan pár telefon, majd sikerült estére elintézni egy másik biztosítónál a dolgot. Este megvolt a megnyitó a várban, ami egész látványos volt, gyönyörű kilátás, zászlófelvonulás, beszédek és a végén állófogadás, ahol a kaja borzasztó volt, így hamar leléptünk és főztünk magunknak vacsorát.

Ma délelőtt nem volt szél, sőt a klubba lefelé menet esett az eső több részletben is a délelőtt folyamán, majd ahogy kezdett kisütni a nap, megjött a seabreeze, éppen lógós délnyugati, sajnos eléggé foltos és lengedező. Hosszadalmas pályarakás után sikerült 3 körül elrajtolnunk, csak egyéni visszahívó volt. Géza, Gaszton és én leeben próbáltunk rajtolni, Péter vagy középen, vagy luvban. Sajnos nem sikerült jól eljönni, beszorultam, de hamar kitisztáztam magam és eleinte jobbra, majd ahogy lehetett balra mentem, ami igencsak bejött, mert balra kezdett el fordulni a szél és akik eleinte a bal oldalt húzták, nagyon el tudtak szakadni. Gaszton 8.-nak fordult a kreuzbójánál, én 15-20 között, Gézu és Péter hátrébb. A szélfordulóval eléggé legyengült a szél, hátszélben kuporgás volt. Néhol jött egy-két frissülés, majd a szél elfordult a másik irányba és módosítottak is a pályán. Hátszélben Gaszton tartotta a helyét, én pár helyet visszaestem, míg Gézu elkezdte a menetelését és feljött vagy 10 hajót. A következő kreuzban mindkét oldal jó volt, nem volt szabad középen felmenni, mert akkor mindkét oldal elment. Gaszton és én is ebbe a csapdába estünk, mindketten visszaestünk jópár helyet, míg Gézu a jobb oldalt meghúzva és néha kicsiket igazítva legalább 30 helyet hozott és a kreuzbójánál már utól is ért. Hátszélben ugyanaz, csak a végére teljesen leállt a szél és eléggé összefújta a mezőnyt a maradék. Gaszton végül az előkelő 17, Gézu 37, én 39, Péter 60. helyet szerezte meg a 83 hajót számláló mezőnyben.

Holnapra változó szelet és napsütést mondanak és ha minden jól megy, 2 futam is lesz.