Új rovatot indítunk, amelyben Méder Áron ír hajós élményeiről. Ime az első.

Szeretném, ha ez a rovat interaktív lenne! Kérlek, írjátok le a véleményeteket, minden olvasói e-mailre természetesen válaszolok. Sőt, nagyon örülnék minél több olvasói e-mailnek, kérdésnek, véleménynek!

Magamról röviden annyit, hogy szeretek vitorlázni és mindennap tanulok valami újat a vitorlázás témakörében. Néha könyvből, néha egy szomszédos jachttól, néha legénységtől a hajón és sokszor a tengertől és az óceántól.

A vitorlázás nyelve az angol, emiatt sokszor angol idézeteket fogok használni, amit néha lefordítok azért magyarra az idézet mellett…

A mostani vitorlás utunk 2010. szeptember elején kezdődött az Adrián. Jelenleg a Csendes-óceánon vitorlázunk Tonga szigetcsoportnál. A ’

coconut milk run

’ útvonalat követjük a Csendes-óceánon, ami az én nagy kedvencem! A 2007-08-as Csendes-óceáni átkelésemhez képest az útvonalunk hasonló, de sokkal több szigeten és szigetcsoporton állunk meg idén és mindenhol több időt töltünk a szigetek és kultúrák megismerésével.

Az egyik legfontosabb vitorlázó alapgondolat:

’just keep the boat balanced’

. Ez azt jelenti, hogy a hajó mindig legyen kiegyensúlyozva. A szélnek, hullámoknak megfelelő legyen a vitorla nagysága és beállítása. Ezt minden vitorlázó tudja, a belvízi tanfolyamnak az első napján már ezt mondják.

Most én is elmondom ismét ezt, hozzátéve egy másik alapgondolatot vagyis, hogy

’just keep the crew balanced’.

Egy komolyabb hosszabb vitorlástúra alkalmával nagyon fontos, hogy a csapat egy napi rutint (ügyeleti idő – pihenő idő – konyhai szolgálat stb.) minél hamarabb felvegyen és tudjon kényelmesen tartani. Világosan kell vezeti mindennap a megtett távolságokat és a hátralévő távolságot a célkikötőtől (plusz várható érkezési időt) stb.. Mindennap el szoktam mondani (például ebéd közben), hogy mi a várható időjárás a következő 24 órában és mi a tendencia. A taktikát legfőképpen az időjárás határozza meg. Például nagyon sok éjszakai squall esetén (squall hirtelen lecsapó záporok, amiket sötét felhők jelez) egy nem gyakorlott csapattal inkább biztonságosan bereffelünk és kényelmesebb és biztonságosabb vitorlázást választunk a gyors vitorlázás helyet. Egy gyakorlottabb csapattal viszont még éjszaka is kihozzuk a vitorlásból a maximumot.

Október elején Samoából levitorláztunk Tonga Királyságban és itt töltöttünk egy hónapot a szigetcsoport megismerésével.



Vitorlázás Tonga szigetcsoprtnál

Tonga négy szigetcsoportból áll és összesen 171 szigetből. Tonga szigetvilága egy csodálatos természeti paradicsom homokos tengerpartjaival, vulkánjaival, víz alatti barlangjaival, érintetlen korall zátonyaival, ahol hemzsegnek a hatalmas színes halrajok, ráják és néha cápák is. Púposbálnák százai élnek itt minden év június és november között, mi is láttunk sokszor sokat!

Szegény ország a GDP alapján, de igazából gazdag ország, mert mindenkinek mindene megvan, csak össze kell gyűjtenie. Egy általános iskolai tanár fizetése itt 150 pa’anga, ami 22ezer forint. Viszont az élet itt ’ingyen’ van, nem használnak pénzt. Mindenkinek van földje, ahol zöldséget és gyümölcsöt termelnek és emellett könnyű itt halat fogni. Mi más kell még? Ja, malac már majdnem elfejtettem, hogy a Tongai emberek imádják a malacot és minden háznál van jó néhány (a csirkék mellett).

Az első megállónk a legészakibb szigeteknél volt, Niuatoputapu szigetek. Ez egy kicsi elszigetelt és elzárt szigetcsoport, itt nincsenek szállodák és éttermek, ide nem járnak turisták, csak néhány jachtos áll meg itt, mert ’útba esik’. Az emberek itt nagyon kedvesek, mert mi vagyunk itt az újság és az érdekes emberek, akikkel érdekes kicsit beszélgetni. Számunkra is érdekesek ezek a találkozások, mert mi is ritkán találkozunk elzárt kis szigetlakókkal. A kommunikáció könnyen megy, mert mindenki beszél angolul Tongán.

Vava’u szigetcsoport a következő szigetcsoport. Mi itt több szigetet felkerestünk és megálltunk a Moorings charter központnál is. Több évtizede van itt flottája a Mooringsnak és más charter cégeknek, itt lehet csak vitorláshajókat bérelni a környező szigeteken és országokban nem. Népszerű vitorláshely és nem véletlenül. 50 szigetből áll ez a szigetcsoport, ahol több, mint 40 jó horgonyzóhely található. A szigetcsoport kiterjedése 20 mérföld hosszú és 14 mérföld széles, tehát bármelyik részére könnyen el lehet vitorlázni néhány óra alatt. Nem éreztem túl zsúfoltnak, mint ahogy Horvátországban éreztem tavaly főszezonban, pedig most októberben van, ami itt a főszezon.

Ha’apai szigetcsoport, egy fel nem fedezett Paradicsom Tongán. 57szigetből áll, ahol van aktív vulkán, sok vulkánikus sziget a homokos korall szigetek mellett. Nagyon sok lakatlan idilli sziget található itt és sok jacht itt is marad hetekig és hónapokig, amit én meg is értek teljes mértékben. Ez az egyik legcsendesebb (nincs turista) része a Csendes-óceánnak. Mi mégis vitorlázunk tovább!

Tongatapu szigetcsoport Tonga legdélibb szigetcsoportja. Tongatapu a fő szigete, ami a legnagyobb sziget Tongán és ahol a főváros is Nuku’ Alofa is található. Carinával 2007-ben már jártam itt és nem változott semmit az elmúlt 4évben. Itt nincs marina, a kikötőbe be lehet állni és a közeli szigeteknél több kellemes és védett horgonyzóhely is található. A legnépszerűbb sziget a környéken a Pagaimotu sziget, ahol BIG MAMA bárja (ami igazából BIG MAMA YACHT CLUB), a jachtosok kedvenc találkozóhelye is található. 2007 óta nem változott semmit, szerencsére! A jachtok többsége (rajtunk kívül mindenki) Új-Zéland felé vitorlázik innét. Itt várják meg a jó időt, az úgy nevezett ’weather window’-t.  Innen Új-Zéland több, mint ezer mérföld a legtöbb jachtnak 7-9 nap non-stop vitorlázás ez. Október végén egy kis műanyag holland 32 lábas egytestű megfeküdt (’knock down’) útban Új-Zéland felé és elszakadt a nagyvitorlája is. A jachtosok használnak egy közös frekvenciát (HF rádió, SSB), a 8,161MHz-et kora reggel, aminek a neve ’Southern Cross Net’ és itt minden jachtos bejelentkezik és beszélgetések vannak az időjárásról és egyéb eseményekről, innen jött a rossz hír…



KARBANTARTÁS

Minden vitorláshajó igényli a rendszeres és folyamatos karbantartást. Mi a hajón használunk egy ’Check list’-t (Ellenőrzési listát), ami alapján történik a karbantartás.

Ez a

www.meder.hu

weboldalunkon megtalálható az ’Információ Vitorlázók’ menűpontban:

h

ttp://meder.hu/Lullaby/checklist.pdf

Nekünk most a hajón a motor volt a soron. A gázkar és a bowden csatlakozóját tisztítottuk meg, zsíroztuk meg. Ez a hajó 2004-ben épült és azóta ez nem lett szétszedve és újra zsírozva ez a rész. 2007-ben Rarotongán találkoztam egy olyan hajóval, akinek teljesen elrozsdásodott és emiatt eltört a bowden csatlakozója a gázkarhoz. Szerencsére ketten voltak a hajón és a kikötői manővereknél a co-skipper mindig lement a motortérbe és onnan kellett irányítania a motoron a gázt és a irányváltót, miközben a skipper kiabálta, hogy előre-hátra-kis gáz stb.

Nem túl kényelmes és pláne nem biztonságos!



gazkarlent02.jpg

gazkar.jpg

bowden.jpg



HAJÓ BEMUTATÓ

Szeretnék rendszeresen bemutatni ebben a rovatban egy-egy vitorlásjachtot is, ami egy kicsit különleges és számomra szimpatikus.

alunahorgonyon01.jpg

alunahorgonyon02.jpg

2010. okt. 25-én találkoztam ezzel a katamaránnal Tonga Királyságban, Pagaimotu szigetnél. Beatrizd és Beat laknak rajta, egy nagyon kedves svájci és kolumbiai házaspár. Szinte azonnal megismerkedtünk Velük. Először mi hívtuk át magunkhoz egy délutáni kávéra, majd másnapra ők hívtak meg magukhoz egy ebédre. Ekkor volt lehetőségem a hajó minden részét szemrevételezni és hosszan beszélgetni Beatrizd-val a hajójáról. 5 évig építette egymaga USA-ban, és körülbelül 20,000 USD volt az építési költsége. A hajó tervét és építési útmutatóját megvette, majd munka után minden nap egy fél műszakot építette a hajóját. 2,5 éve indultak el Kaliforniából. Eddigi útvonaluk: Hawaii – Marquesas szigetek – Cook szigetek – Tonga Királyság

A pénz nem minden! Havonta 250USD-ból gazdálkodnak és a dél-Csendes-óceánon lehet. Nem állnak be marinákba és nagyon egyszerűen élnek.

A következő kikötőjük: Új-Zéland, Opua lesz. Jó szelet ALUNA!

Weboldaluk:

www.alunlaboat.worldpress.com

Beat egy érdekes gondolata: …whenever people who see us living on a sailboat ask me: “So you’re sailing around the world?” my boilerplate answer is: “No, we’re not going around it. It’s too beautiful to pass it by like that. We are sailing into it!”

alunadingi.jpg



ALUNA (TIKI’s 38)

38lábas TIKI katamarán

USA regisztrálású

11,5m hosszú

6m széles

1m merülés (hosszított alacsony merülésű beépített tőkesúly)

Nettó tömege: 3t

Bruttó tömege: 5t

Motor: 1db 6LE Tohatsu 4ütemű külmotor (a tervező ajánlása 2db 10LE), Beat nem szeret és nem szokott motorozni, így neki elég ennyi.

Építési mód: plywood + epoxi a hajótest (néhány helyen szendvics szerkezet).

Felszerelés: nincs mentőtutaj, nincs EBIR, nincs HF (SSB) rádió és egyéb kommunikációs rendszer, nincs radar és nincs hűtő sem

Egyetlen kommunikációjuk a VHF rádió.

Elektromosság: három szeparált elektromos rendszerből áll a rendszer.

  1. rendszer: 70Ah-ás akkumulátor kis napelemmel (25W) az autopilot üzemeltetésére és néhány kis cockpit LED világításra.
  2. rendszer: 108Ah-ás akkumulátor közepes napelemmel (50W) a jobboldali hajótest elektromos ellátása (LED világítás és laptop).
  3. rendszer: 108Ah akku közepes napelemmel (50W) a baloldali hajótest elektromos ellátása (LED világítás és laptop).


lanfallhaapai.jpg


Vitorlázás a Csendesen



Tervező:

James Wharram terv (házilag készíthető katamaránok)


www.wharram.com

(2007-ben Panamában találkoztam életemben először ’Wharram’ katamaránnal és azóta többször a világon szinte mindenhol. A Balatonra is alkalmas lennének a kisebb wharram katamaránok, kalandra fel!)

„A philosophic attitude behind the Wharram designs is that „urban man” can, with a little financial saving and some handcraft work, create an object of beauty. This object of beauty can then, for a period of hours, days, weeks or months, carry him/her out of the urban world into a natural never-never land; the seas and oceans; to a time when the world was young; when Mankind was directly and intimately interacting with the beauty and power of nature. There are hundreds/thousands of Wharram builders or, as I prefer to call them, „Sea People”, who have done or are now doing that!”

Békét és Szelet!

Méder Áron, Tonga, dél-Csendes-óceán

OCEAN SAILING


www.meder.hu


aron@meder.hu

Skype: mederaron

Galéria:

https://picasaweb.google.com/115198297995058032777?gsessionid=aAiUhIDDI8gDWz6-rvETAg


Fotó: Méder Áron