322 szigetből áll Fidzsi és ebből száz lakott. Van köztük kis korall sziget és nagy vulkánikus sziget is és külön érdekesség, hogy a szigetcsoporton keresztül fut a dátum vonal (International Dateline , 180W).

Tonga-Fidji vitorlázás:

https://picasaweb.google.com/115198297995058032777/TongaFidzsiVitorlazas2011WwwMederHu#5674649941018586898

Fidzsi szigetvilága egy nagyon kedvelt vitorlázóhely: csodálatos kis szigetek, biztonságos védett horgonyzóhelyek (öblök) és nagyon barátságos emberek!

A legtöbb vitorlásjacht keletről érkezik, ahol a legtöbb a zátony és a legtöbb a zátonynak ütközés. A probléma egyik oka, hogy nem szabad megállni a keleti szigeteknél mielőtt hivatalosan az egyik fő kikötőbe (Savusavu, Levuaka, Suva, Lautoka) belépne a jacht Fidzsire. Tehát éjszaka kell áthajózni a korallok között az átjárókon. (Mi inkább kis kitérővel a nyílt zátonymentes vízen vitorláztunk a Navula Passage-ig.)



Fidzsi fővárosa Suva, aminek a kikötője közelében található Royal Suva Yacht Club, és itt szinte bármit meg lehet javítani egy vitorlás hajón.

Amikor a szigeteket és kisebb falvakat látogatják meg a jachtosok, akkor a helyi szokásokat tiszteletben kell tartani. Az egyik ilyen, hogy yagona-t (kava) kell ajándékozni a falu (sziget) vezetőjének (chief).

A kava ajándékozás és savusavu szertartás egy nagyon kedves régi szokás, amin mi is résztvettünk a Yasawa szigetcsoportnál. Nagyon kedvesen gyümölcsöket ajándékoztak nekünk minden alkalommal a falusiak a kavazas után! A szigetek tele vannak egzotikus trópusi gyümölcsökkel!

A nyugati szigetcsoportnál (Mamanuca és Yasawa) vitorláztunk mi idén, ami az egyik legkedveltebb vitorláshely Fidzsin. Rajtunk kívül kevesebb, mint tíz hajó lehetet a körzetben, mi csupán hárommal találkoztunk! A szezonnak vége van és már a legtöbb hajó elhagyta Fidzsi vizet a ciklon szezon miatt.

A legnagyobb szigetnek Vitu Levunak a NY felén két marina is épült, a nagyobb és jobban felszerelt a Vuda Point Marina és a kisebb Port Denarau, ahova főleg a szuper jachtok jönnek. Mi mindkettőben kikötöttünk és mindkettőben találkoztam régi ismerősökkel is.

Mi november 10-én először Luatoka nagy kikötő mellett dobtunk horgonyt és léptünk be az országba hivatalosan. 115euro volt az ára a belépésnek, ez elég drágának számít a Csendes-óceánon, pl. Tahitin ingyenes az ország belépés.

Ezután több szigeten és néhány kedves kis strandon horgonyoztunk, kirándultunk, sznorkereztünk és elszaladt a 2 hét vitorlázás szokás szerint…

Fidzsiről, Lautokából indulunk Opuába, Új-Zélandra még a héten. Az 1,100 tengeri mérföldet várhatóan 10 nap alatt teljesítjük, mert gyakran előfordulhatnak viharok ezen a részen és lehet, hogy cirkálnunk is kell majd (az út nagy része nem passzáton lesz már).

Képek:


https://picasaweb.google.com/115198297995058032777/YasawaSzigetekFidzsi2011WwwMederHu



https://picasaweb.google.com/115198297995058032777/Fidzsi2011WwwMederHu


Vuda Point Marina:


www.vudapointmarina.com


Fiji Meteorological Service

:

http://www.met.gov.fj/



EMBER A VÍZBEN!



(ez most nem gyakorlat!)

– Ember a vízben! – kiáltottam hangosan.

– Két ember a vízben!!! – kiáltottam hangosabban néhány másodperccel később.

Szerencsére a kormánynál voltam és szinte mindenki a fedélzeten volt.

Teljesen sötét volt már és távol Francia Polinézia szigeteitől teljesen a nyílt óceánon,


higgadt voltam és tudtam


, hogy meglesz Szilvi és Gyula. A szél nem volt erős Bf.4 körüli, de ¾-szélben nagyon gyorsak voltunk és ezen kívül még az áramlat is tolt.

Elkezdtem visszafordulni vitorlával, mert nagyon gyorsan távolodtunk. A csapat a vitorlákat folyamatosan állította. Az általam kijelölt figyelő embert a Hold is segítette, de eszembe se jutott nagy kört csinálni. A manőver nagyon gyors volt és minden nagyon gyorsan történt…


Balatonalmádiban éveken át tanítottam az ’Ember a vízben!’ manővert az egy hetes belföldi vitorlás tanfolyamokon. Ez a legfontosabb manőver és mindig ez volt a fő gyakorlatunk! Több, mint 15 éve amikor 420-assal és kalózzal nagyon sokat vitorláztam, volt, hogy a mancsaftom néha-néha beesett, volt, hogy én estem be. A Balatonon teljesen más, persze ott is lehet nagyon veszélyes és halálos is! Balatonon előfordult, hogy nagyhajóról esett be a legénység véletlenül (pl. egy spontán halzoláskor), elég nagy rutinom van a témában. Persze a rutin nem minden…


1998-ban a Balatonon az Orpheus nevű 70-es cirkálóról esett a vízbe és tűnt el Lehóczky Gábor és Déry Anita a Kenese-Keszthely rekord kísérlet során. Leho egy nagyon jó és rutinos vitorlázó volt.

A vitorlázás veszélyes sport és számomra mindig a biztonság a legfontosabb!

Ez volt az első

éles

óceáni Ember a vízben menőverem. Az első kört azért csináltam, hogy közel maradjak a vízben lévő emberekhez, időt nyertem, hogy a mentőgyűrűt előkészítsük, az orrvitorlát betekerjük és a motort beindítani. Lelassulva a közelükben leálltunk és ezután mikor már a csapat és én kész voltunk, elindultam a második körre a mentésre. 5percet voltak körülbelül a vízben.

Szilvi azért esett be a vízbe, mert hátul a hajófarában a fürdő részen ált és nem kapaszkodott rendesen (és ki akart valamit emelni a vízből). Gyula látta, hogy a felesége beesett a vízbe és utána ugrott, hogy Szilvi ne essen pánikba…



Amikor éjszaka elhagyjuk a cockpitet, akkor az a szabály a hajón, hogy biztosító kötelet kell hordani!


Ezt a szabályt mindig komolyan kell venni, mert el kell kerülni az éjszakai ember a vízben manővert. Ha nem látjuk a beesést, akkor könnyen lehetséges, hogy az embert elveszítjük. Minden évben hallok ilyen történeteket az óceáni vitorlázóktól…



Szeles és hullámos időben hordjunk mentőmellényt és éjszaka, ha kimegyünk a fedélzetre, akkor minden esetben biztosítsuk magunkat kötéllel, még akkor is, ha csak egy percre megyünk ki éppen csak megigazítani valamit!



HAJÓ BEMUTATÓ


Sayonara

egy 72 éves

old timer

fahajó

Először Samoan és másodszorra Tongán találkoztam a hajóval. Tongáról Új-Zélandra tartanak, ahol valószínűleg ismét találkozunk. Sokat beszélgettem a hajó tulajdonosával, Jaroslav-val és kiderült, hogy van egy közös ismerős is, Varsányi József. József felvidéki magyar, aki 1994-95 között Földet került váltott legénységgel Zsuzsanna nevű vas vitorlásával. (Könyvének címe: Zsuzsannával a Földkörül). Olvastam a könyvét és személyesen is találkoztam Józsival tavalyelőtt.

sayonara.jpg


Weboldaluk:


www.sysayonara.cz


Tulajdonos:

Jaroslav Bernt Csehországból (előző tulajdonos: Walter Kaminski)


Indulás:

Németország, Balti-tenger


Cél:

Földkerülés 3 év alatt váltott legénységgel.



SAYONARA (42 lábas OLD TIMER)

42 lábas ( plusz kb. 3 méter orrsudár) monohull ketch old timer

Cseh regisztrálású

Nettó tömeg: 14 tonna

Tank: 500l dízel és 200l víz

100%-osan fahajó, és sokat kell lakozni (évente 1-2alkalommal az egész hajót!)…

Nagyon jól felszerelt a hajó! Autopilot, szélkormány, HF SSB rádió, műholdas telefon, mentőtutaj, EPIRB, radar, hűtő stb. (minden van rajta)

Átlag sebesség: 4,5-5 csomó (24 órás record 165tmf)

Galapagos – Marquases szakaszt 25 nap vitorlázta le és az Atlanti (Tenerife – Bequia) óceánon 26 nap alatt kelt át. Ezek azt mutatják, hogy a hajó átlagos túrahajónak számít. Gyenge szélben nagyon lassú (a hajó nehéz!), viszont 15-20 csomó körül elindul!

Amikor egy old timer fahajón iszogatom az esti koktélt, az íze sokkal finomabb a szokásos italomnak, csak ennyi a különbség! Egyszerűen ránézni is jól esik erre a hajóra a horgonyzóhelyen, és amikor látom vitorlát bontani nem tudom nem nézni ezt a hajót.

Én egyenlőre nem vágyok old timer hajóra, a sportosabb vitorlásokat még ennél is jobban szeretem!

Képek a Sayonara-ról:

https://picasaweb.google.com/115198297995058032777/OLDTimerSayonara


Békét és Szelet!

Méder Áron, Fidzsi szigetek, dél-Csendes-óceán

OCEAN SAILING


www.meder.hu


aron@meder.hu

Skype: mederaron


Fotó: Méder Áron